سینما

متولدین ۱۸ اردیبهشت سینما ، تئاتر و موسیقی؛ کوروش کبیری

به گزارش باکس افیس ایران: کوروش کبیری متولد ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ در استان کرمانشاه است. کبیری از کودکی به همراه برادر بزرگتر خود تورج وارد عرصه تئاتر و سینما شده و تا به امروز ده‌ها کار نمایشی و سینمایی و مستند را تولید کرده است. او دانش‌آموخته مقطع لیسانس عکاسی از دانشگاه سروش صداوسیما است.کبیری عضو جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران، عضو انجمن مدیران تولید خانه سینما و عضو تولید کنندگان خانه موسیقی است.

کودکی و نوجوانی

کبیری علاقه‌مندی خود به عرصه تصویر را مدیون دایی خود می‌داند. او در مصاحبه‌ای گفته است:

« دایی من به فیلم و سینما علاقه زیادی داشت. او با آپارات‌های اجاره‌ای برای ما فیلم اکران می‌کرد. من با دیدن آن فیلم‌ها عاشق سینمای ایران شدم.»

او از کودکی به سینما و تئاتر علاقه‌مند شد و خیلی زود توانست پا به عرصه تولید بگذارد. او به همراه برادر خود از اولین نفراتی بود که توانستند در شهرستان اسلام‌آباد غرب پایه گذار تئاتر نوین استان باشند.

تئاتر

کبیری در ابتدا از صحنه تئاتر فعالیت هنری خود را آغاز کرده است. او در آن دوره به همراه برادر خود ۳۶ نمایش را به روی صحنه برده است. از هم دوره‌های کبیری در آن سال‌ها می‌توان به حمیدرضا نعیمی، شهرام کرمی و عسگر فرامرزی اشاره کرد

از جمله نمایش‌هایی که او به همراه برادر خود در دوران دبیرستان و بعدتر دانشگاه به روی صحنه برده می‌توان به جاسوسی، تلالو، بنده‌خدا و … اشاره کرد.

کبیری جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری را برای نمایش جاسوسی در شهرستان اسلام‌آباد به خانه برده است.

ورود به عرصه تصویر

کبیری در زمینه تصویر نیز کار را با برادرش تورج آغاز کرده است. او در مصاحبه‌ای اعلام کرده اولین فیلم‌هایشان را با سرمایه شخصی ساخته اند. سرمایه‌ای که با فروش طلاهای مادر خود به دست آورده است.

کبیری به همراه برادرش اولین کسانی بودند که در سال‌های پس از انقلاب و در کرمانشاه فیلم می‌ساختند. از اولین فیلم‌هایی که تولید کرده‌اند می‌توان به «سارقین» اشاره کرد. فیلمی که در ژانر جنایی ساخته شده و کبیری در آن پروژه عهده دار مدیریت تولید و برنامه‌ریزی بوده است.

اولین تجربه حرفه‌ای کبیری در عرصه تولید، فیلمی به کارگردانی جمال شورجه بوده‌است. فیلمی که در سال ۱۳۷۳ تولید و ساخته شده است. کبیری در آن فیلم عهده دار مسئولیت مدیریت تولید بوده است.

از جمله فیلم‌هایی که کبیری کارگردانی کرده است می‌توان به پول سیاه، آسمان آبی، من دلقک نیستم، همه چی رو به راهه، زندگی وارونه و سکه شانس اشاره کرد.

مستندهای داستانی

عمده فعالیت کبیری در حوزه تصویر، ساخت مستندهای داستانی بوده است. کبیری تا به حال بیش از ۲۰ مستند داستانی از زندگی شخصیت‌های به یادماندنی سینما تولید کرده است.

ناصر ملک مطیعی، ایرج قادری، جواد گلپایگانی، زری برومند، نصرالله رمضانفر و … از جمله شخصیت‌های سینمایی هستند که کوروش کبیری در مورد آن‌ها فیلم مستند ساخته است. مجموعه‌ای که در حال حاضر آخرین مراحل تدوین و صداگذاری را پشت سر می‌گذارد و در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد.

فعالیت در زمینه موسیق تی

کبیری علاوه بر فعالیت در حوزه سینما و تئاتر در حوزه موسیقی نیز دستی بر آتش دارد. او تا به حال ۱۵ آلبوم موسیقی را تهیه کنندگی کرده است. علاوه بر آن کبیری در طول مدت فعالیت خود در حوزه موسیفی برای خوانندگانی چون محمدرضا گلزار، محمد اصفهانی، سعید شهروز و کنسرت برگزار کرده است.

از آخرین فعالیت‌های کبیری در زمینه موسیقی برگزاری اشتراکی کنسرت گروه جیبسیکینگ و همچنین برگزاری اولین کنسرت نوستالژی سینمای هند بوده است.

برگزاری جشن‌های سینمایی و برنامه‌های اکران

کبیری توانسته در سال‌های فعالیت خود در زمینه سینما، علاوه بر تولید آثار سینمایی و مستند، به عنوان برگزار کننده جشن‌ها و برنامه‌های اکران سینمایی نیز شناخته شود.

او تا به حال در بستر سایت redcarpetfilm.net   توانسته بیش از ۱۵۰ برنامه اکران خصوصی فیلم‌های ایرانی را برگزار کند. همچنین کبیری در سال گذشته برای اولین بار جشن تهیه‌کنندگان سینمای ایران را با نام آیین سپاس برگزار کرده است.

همچنین کبیری برگزار کننده جشن عشاقان صدا با موضوع تکریم دست‌اندرکاران دوبله کشور است.

علاوه بر آن کبیری تلاش داشته تا با برگزاری برنامه‌ای با عنوان «نوستالژی سینمای ایران» با اکران فیلم‌های قدیمی و خاطره انگیز یاد بزرگان این حرفه را زنده کند.

برگزاری برنامه ویژه اکران فیلم « تاراج» از جمله همین رویدادهای سینمای است. در ادامه نیز قرار است اکران فیلم‌هایی چون دزد عروسک‌ها، برزخی‌ها و … اجرا شود.

فعالیت خبری

کبیری با راه انداختن چند وب‌سایت و پایگاه خبری سعی دارد در کنار فعالیت هنری، در زمینه اطلاع رسانی نیز تحولی ایجاد کند. از جمله سایت‌های کوروش کبیری می‌توان به comingsoonmusic.ir ، comingsoonmovie.ir، redcarpetfilm.net، boxofficeiran.com اشاره کرد.

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند