به گزارش باکس افیس ایران: هدیه تهرانی (متولد ۴ تیر ۱۳۵۱ در تهران) هنرپیشه سینمای ایران است. وی همچنین در زمینه عکاسی فعالیت دارد. هدیه تهرانی برنده دو سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر است.
زندگینامه
هدیه تهرانی در ۴ تیر ۱۳۵۱ در تهران ایران متولد شد. اولین بار وی برای بازی در فیلم روز واقعه انتخاب شد، اما بعدها لادن مستوفی جای او را گرفت. کیانوش عیاری هم او را برای بازی در بودن یا نبودن انتخاب کرد که بعدها عسل بدیعی به جای او برگزیده شد. اما سرانجام مسعود کیمیایی او را برای فیلم سلطان انتخاب کرد و هدیه تهرانی وارد سینمای حرفهای شد. بازیهای راحت و روان او در فیلمهای غریبانه و به خصوص شوکران تحسین منتقدان را برانگیخت. یکی از بهترین نقش آفرینیاش که منجر به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانهٔ سینما شد و تحسین نویسندگان و منتقدان را در پی داشت، بازی بیاد ماندنی او در چهارشنبه سوری بود. مجله همشهری جوان، بعد از مهناز افشار وی را به عنوان دومین بازیگر زن پولساز دهه هشتاد خورشیدی انتخاب کرد.
انتصاب در کمیته تایچیچوان
هدیه تهرانی در شهریور ۱۳۹۲ به سمت نایب رئیس کمیته بانوان تای چی چوان منصوب شد. این انتصاب با واکنشهای متفاوتی روبرو شد ولی از سوی مسئولین فدراسیون ووشو اعلام شد که وی سابقه مربیگری این رشته ورزشی را دارد.
نمایشگاه عکس
در آذر سال ۱۳۸۸ هدیه تهرانی ۱۹۸ عکس خود را در طبقات مختلف خانه هنرمندان و در نمایشگاه عکس «آبانگان» به نمایش گذاشت. این عکسها از ۵۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان قیمتگذاری شده بود. او در جلسهای که با نمایندگان رسانهها در مورد این نمایشگاه داشت با انتقاد سخت آنان مواجه شد و با چشمانی گریان این جلسه را ترک کرد. در حالی که هدیه تهرانی اعلام کرد که برای برگزاری این نمایشگاه ۲۲۰ میلیون تومان از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وام دریافت کرده، سخنگوی این سازمان مبلغ این وام را ۸۰ میلیون و حمید بقایی رئیس سازمان ۱۲۰ میلیون تومان اعلام کرد. همچنین در سال ۱۳۹۰ و در پی شکایت طراح نمایشگاه از هدیه تهرانی، وی در خصوص پرونده چک برگشتی در دادگاه حاضر شد.
داوری
- اولین دوره جشنواره ملی عکاسی ماسار ۱۳۹۶
- ششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم سبز ایران ۱۳۹۶
فیلمشناسی
سینما
ردیف | سال | نام فیلم | کارگردان | نقش |
---|---|---|---|---|
۱ | ۱۳۷۵ | سلطان | مسعود کیمیایی | مریم کوهساری |
۲ | ۱۳۷۶ | غریبانه | احمد امینی | بهرخ ثابتی |
۳ | ۱۳۷۷ | شوکران | بهروز افخمی | سیما ریاحی |
۴ | سیاوش | سامان مقدم | خبرنگار | |
۵ | قرمز | فریدون جیرانی | هستی مشرقی | |
۶ | ۱۳۷۸ | دستهای آلوده | سیروس الوند | دیبا |
۷ | ۱۳۷۹ | پارتی | سامان مقدم | نگار آریانی |
۸ | آبی | حمید لبخنده | مهتاب | |
۹ | چتری برای دو نفر | احمد امینی | یاسمن پاکروان | |
۱۰ | ۱۳۸۰ | زمانه | حمیدرضا صلاحمند | زری |
۱۱ | کاغذ بی خط | ناصر تقوایی | رویا رؤیایی | |
۱۲ | خانهای روی آب | بهمن فرمانآرا | ژاله تیرانداز | |
۱۳ | ۱۳۸۱ | آبادان | مانی حقیقی | |
۱۴ | دنیا | منوچهر مصیری | دنیا شاداب | |
۱۵ | دختر ایرونی | محمدحسین لطیفی | مریم یزدانی | |
۱۶ | ۱۳۸۲ | دوئل | احمدرضا درویش | هانیه |
۱۷ | ۱۳۸۳ | جایی برای زندگی | محمد بزرگنیا | گلچهره |
۱۸ | شبانه | امید بنکدار و کیوان علیمحمدی | شبنم نامی | |
۱۹ | ۱۳۸۴ | یک بوس کوچولو | بهمن فرمانآرا | زن مرموز / فرشته مرگ |
۲۰ | چهارشنبه سوری | اصغر فرهادی | مژده سمیعی | |
۲۱ | ۱۳۸۵ | نیوهمانگ | بهمن قبادی | هشو |
۲۲ | نسل جادویی | ایرج کریمی | فروغ | |
۲۳ | ۱۳۸۶ | هر کس سینمای خودش | عباس کیارستمی | خودش |
۲۴ | ۱۳۸۷ | شیرین | عباس کیارستمی | زن تماشاچی |
۲۵ | فرزند صبح | بهروز افخمی | دایه روحاله خمینی | |
۲۶ | تهران ۱۵۰۰ | بهرام عظیمی | نازی | |
۲۷ | ۱۳۸۸ | هفت دقیقه تا پاییز | علیرضا امینی | میترا |
۲۸ | ۱۳۹۰ | پل چوبی | مهدی کرم پور | نازلی |
۲۹ | یک روز دیگر | حسن فتحی | ||
۳۰ | ۱۳۹۱ | آشغالهای دوست داشتنی | محسن امیریوسفی | سیما |
۳۱ | ۱۳۹۳ | روز مبادا | فائزه عزیزخانی | |
۳۲ | ۱۳۹۴ | آااادت نمیکنیم | ابراهیم ابراهیمیان | سیما |
۳۳ | دوئت | نوید دانش | ||
۳۴ | ۱۳۹۵ | اسرافیل | آیدا پناهنده | ماهی |
۳۵ | پدیده | علی احمدزاده | ||
۳۶ | بدون تاریخ بدون امضا | وحید جلیلوند | سایه | |
۳۷ | ۱۳۹۶ | روزهای نارنجی | آرش لاهوتی | آبان |
۳۸ | ۱۳۹۷ | مسخرهباز | همایون غنیزاده | هما |
۳۹ | ۱۳۹۸ | سینما شهرقصه | کیوان علیمحمدی | |
۴۰ | خورشید همچنان میدرخشد | ابراهیم شیبانی |
نمایش خانگی
سال | نام | کارگردان | نقش |
---|---|---|---|
۱۳۹۰ | قلب یخی (فصل سوم) | سامان مقدم | سایه |
۱۳۹۸ | هم گناه | مصطفی کیایی | زیبا |
تئاتر
- این تابستان فراموشت کردم (به کارگردانی بهاره رهنما، ۱۳۹۱) [به عنوان صدا پیشه، بدون حضور فیزیکی]
جوایز
- تقدیر ویژه هیئت داوران جشنواره بینالمللی فیلم «ایمجین ایندیا» ۲۰۱۹ در کشور اسپانیا برای بازی در فیلم روزهای نارنجی (۱۳۹۸)
- تقدیر ویژه هیئت داوران جشنواره بینالمللی فیلم مانهایم-هایدلبرگ برای بازی در فیلم روزهای نارنجی (۱۳۹۷)
- برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره سینه ایران تورنتو برای بازی در فیلم روزهای نارنجی (۱۳۹۷)
- نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم اسرافیل (۱۳۹۵)
- نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم هفت دقیقه تا پاییز (۱۳۸۸)
- نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم پوسان برای بازی در فیلم چهارشنبه سوری (۱۳۸۵)
- برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم چهارشنبه سوری از دهمین جشن خانه سینما (۱۳۸۵)
- برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم چهارشنبه سوری (۱۳۸۴)
- دومین بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای بازی در فیلم دختر ایرونی (۱۳۸۲)
- برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره بینالمللی فیلم پیونگ یانگ برای بازی در فیلم پارتی (۱۳۸۱)
- برنده جایزه بهترین بازیگر زن از ششمین دوره جشن حافظ برای بازی در فیلم کاغذ بی خط (۱۳۸۱)
- دومین بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای بازی در فیلم کاغذ بی خط (۱۳۸۱)
- نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم شوکران از چهارمین جشن خانه سینما (۱۳۷۹)
- اولین بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای بازی در فیلم شوکران (۱۳۷۹)
- برنده جایزه بهترین بازیگر زن از چهارمین دوره جشن حافظ برای بازی در فیلم شوکران (۱۳۷۹)
- سومین بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای بازی در فیلم قرمز (۱۳۷۸)
- برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم قرمز (۱۳۷۷)
اهدای نشان درجه یک هنر
در مراسمی علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به هدیه تهرانی و شماری دیگر از هنرمندان نشان درجه یک هنر اهدا کرد.اهدای این نشان با واکنش منفی اصولگرایان و روزنامه جوان همراه شد.
بدون دیدگاه