هفت و نیم

برادران محمودی متقاضی اکران آنلاین و یک پیشنهاد برای وی‌اودی‌ها

به گزارش باکس افیس ایران: نوید محمودی که قصد دارد فیلم «هفت و نیم» خود را به صورت آنلاین اکران کند، معتقد است اگر امکان عرضه فیلم در تعداد بیشتری پلتفرم‌ آنلاین فراهم باشد صاحبان فیلم‌ها نیز می‌توانند شرایط درآمدی بهتری داشته باشند، اما لازم است این پلتفرم‌ها شرایط مقایسه‌ با هم را نیز داشته باشند.

این روزها که سینماها به دلیل شیوع کرونا در تعطیلی به سر می‌برند و به ویژه پس از اکران آنلاین «خروج»، بحث بر سر اکران فیلم‌ها در پلتفرم‌های وی‌اودی داغ شده است، برخی بر این باورند که موفقیت‌آمیز بودن چنین اقدامی به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تبلیغات است و یکی از تاثیرگذارترین بسترهای تبلیغات هم تلویزیون است، اما اخیرا، ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) در بیانیه‌ای اعلام کرده است، فیلم‌های سینمایی اگر می‌خواهند از امکانات تسهیل‌گرایانه‌ تبلیغات در رسانه ملی بهره‌مند شوند باید اکرانی غیرانحصاری و از طریق تعداد قابل توجهی از رسانه‌های دارای مجوز قابل دسترس برای عموم داشته باشند.‌

این شرط‌گذاری از ابعاد مختلفی قابل بررسی است که در گفت‌وگو با یکی از تهیه‌کنندگان نسبتا پرکار سال‌های اخیر سینما به بعضی از نکات عرضه اینترنتی فیلم‌ها اشاره می‌شود.

نوید محمودی که درصدد اکران آنلاین فیلم «هفت و نیم» به کارگردانی خودش است، گفت: «واقعیت این است که اگر امکان عرضه فیلم در فضای بیشتری برای صاحبان آثار وجود داشته باشد ممکن است از آن طرف عایدات مالی بیشتری هم به همراه داشته باشد، یعنی اگر من بتوانم فیلم خودم را به تعداد بیشتری پلتفرم‌ ارائه کنم تعداد مخاطبانم هم بیشتر می‌شود، اما در شرایط فعلی ما فقط با دو پلتفرم وی‌اودی با شرایط مناسب و شناخته‌شده روبه‌رو هستیم.»

او با اشاره به عبارت غیرانحصاری در بیانیه ادامه می‌دهد: «من با تنوع در بسترهای عرضه و اکران خیلی موافقم، اما باید فضای رقابتی هم وجود داشته باشد، ولی الآن چنین فضایی نیست و کسی که بخواهد فیلمش را عرضه کند چندان اختیار عمل ندارد، چون تنوع قیمت در بازار نیست. تا دو سال قبل وقتی می‌خواستید حقوق نمایش خانگی فیلم خود را واگذار کنید، پنج، شش مرکز فعال در این زمینه وجود داشت که امکان مذاکره و گفت‌وگو را فراهم می‌کرد و در نهایت به یکی از آن‌ها که رقم بهتری پیشنهاد می‌کرد فیلم خود را عرضه می‌کردید، اما الان فضا کاملا تغییر کرده و باید حقوق نمایش خانگی و وی‌اودی را یک‌جا بفروشید در صورتی که نسبت به گذشته رقم‌ها تغییر چندانی نکرده است. مثلاً من چهار سال قبل حق پخش خانگی فیلم «چند متر مکعب عشق» را به ازای مبلغی واگذار کردم و امسال فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» را با تغییر ۱۰ درصدی نسبت به آن چهار سال قبل واگذار کردم، یعنی تورم حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد شده ولی حق واگذاری‌ها و نمایش خانگی همان است، آن هم به این دلیل که امکان عرضه زیادتری وجود ندارد.»

محمودی می‌گوید: «من نمی‌خواهم نیت‌خوانی کنم ولی برداشتم از بیانیه (ساترا) این‌چنین است و با این نگاه از این‌که انحصار وجود نداشته باشد حمایت می‌کنم.»

او در پاسخ به اینک‌ه اما به نظر می‌رسد برای استفاده از تبلیغات صدا و سیما باید فیلم خود را در همه یا دست‌کم بیشتر از دو یا سه پلتفرم دارای مجوز اکران کند، بیان می‌کند: «قطعا تمام این پلتفرم‌ها دنبال درآمد هستند و من به عنوان صاحب اثر هم به دنبال بازگشت سرمایه‌ام. پس وقتی من می‌خواهم فیلمی را عرضه کنم به نظر شما آیا نباید تمام مجموعه‌های وی‌اودی دارای مجوز از صاحب اثر بخواهند فیلم را به آن‌ها نیز ارائه کند؟ خیلی از ما فقط دو پلتفرم را که در این سال‌ها شناخته شده و فعال بودند می‌شناسیم. اگر شرکت‌های دیگری وجود دارند، پس وقتی فیلمی به دنبال عرضه است، این شرکت‌ها کجا هستند؟ این‌ها یا باید خودشان هم برای گرفتن حق پخش فیلم‌ها اقدام کنند یا این‌که اندازه و وزنی برابر با پلتفرم‌های فعال موجود داشته باشند ولی چنین چیزی حتی اگر وجود دارد، دیده نمی‌شود.»

محمودی تاکید می‌کند: اگر این امکان وجود داشته باشد که ویترین‌های زیادی برای عرضه داشته باشیم بهترین شرایط است، چون در این صورت مخاطبان بیشتری خواهیم داشت و امکان بازگشت بخش زیادتری از سرمایه به وجود می‌آید، چون بد نیست بدانید در شرایطی که الان هستیم با حق پخش نمایش خانگی و وی‌اودی کمتر از ۱۰ درصد هزینه فیلم‌های اجتماعی هم برنمی‌گردد اما چاره دیگری نیست.

نوید محمودی که به تهیه‌کنندگی برادرش جمشید، فیلم «هفت و نیم» را ساخته است در پایان این گفت‌وگو اضافه کرد که این فیلم سال قبل در چند جشنواره خارجی شرکت داشته و جوایزی را هم کسب کرده و از آنج‌ا که اکران آنلاین را فرصتی خوب می‌داند، قصد دارد آن را به صورت اینترنتی نمایش دهد و احتمالا «هفت و نیم» از فیلم‌هایی خواهد بود که بعد از «خروج» روانه اکران آنلاین می‌شود.

فیلم ماجرای زندگی هفت دختر افغان و ایرانی را در هفت اپیزود به صورت سکانس پلان روایت می‌کند. «هفت و نیم» قصه دخترانی است که جمعه شب مراسم عروسی آن‌ها برگزار شود، اما هر کدام از آن‌ها به نوعی درگیر مسئله‌ای هستند.

ندا جبرئیلی، هستی مهدوی، محمدرضا غفاری، آناهیتا افشار، علی‌رضا کمالی‌نژاد، فرشته حسینی و شیدا خلیق جمعی از بازیگران «هفت و نیم» هستند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند