مهاجرت

ماجرای زندگی جعفر ساده لوح در آمریکا

به گزارش باکس افیس ایران: محمد خان‌حسینی کارگردان نمایش «چ.ف.ت. بر وزنِ رفت» عنوان کرد این اثر نمایشی به مساله مهاجرت و تفاوت های فرهنگی که افراد مهاجرت کرده در کشور جدید تجربه می کنند، می پردازند.

محمد خان حسینی کارگردان نمایش «چ. ف. ت. بر وزنِ رفت» درباره آغاز اجرای این اثر نمایشی بعد از باز شدن مجدد تماشاخانه‌های تئاتری گفت: این نمایش از اول اسفند اجرای خود را در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز کرد که بعد از ۲ اجرا به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا تعلیق شد. با هماهنگی که با مدیریت پردیس شهرزاد انجام شد سامانه فروش بلیت نمایش برای روز شنبه ۱۰ اسفند ماه باز شده بود و قرار بود تا آخر اسفند برای جبران خسارتی که به گروه وارد شده نمایش شنبه‌ها هم اجرا داشته باشد و در صورت امکان برخی شب‌ها نمایش به صورت ۲ اجرایی روی صحنه برود اما با اعلام تداوم تعطیلی تماشاخانه‌ها و مراکز فرهنگی وضعیت تغییر کرده و مشخص نیست ادامه اجرا به چه شکل خواهد بود.

وی درباره مضمون نمایش توضیح داد: این اثر نمایشی به زندگی خانواده‌های ایرانی در آمریکا می‌پردازد و مساله مهاجرت و مشکلاتی را که خانواده‌های مهاجر در کشوری دیگر تجربه می‌کنند و تفاوت فرهنگی را که با آن مواجه می‌شوند، به تصویر می‌کشد. این نمایش اثری رئالیستی درباره زندگی و مهاجرت است و آدم‌هایی را به تصویر می‌کشد که به راحتی گول می‌خورند و بازی داده می‌شوند.

خان حسینی در پایان یادآور شد: اصل و ماهیت این نمایش برپایه بازی استوار است به شکلی که چند مهره چیده شده و شخصیت‌ها در حال بازی هستند. «چ. ف. ت. بر وزنِ رفت» براساس فاصله گذاری برشتی شکل گرفته و از این طریق مفاهیم و اتفاقات تازه ای را بازگو می‌کند. این اثر نمایشی حرف دل مردم را به زبان طنز می‌زند؛ حرفی که تا امروز کمتر به آن پرداخته شده است. چَفت به معنی آدم ساده لوح است و جعفر شخصیت اصلی این نمایش نیز چنین ویژگی را دارد.

کامران تفتی، سید جواد یحیوی، دُنا تارُفی، کیارش حقگو بازیگران «چ. ف. ت. بر وزنِ رفت» هستند.

در خلاصه این نمایش تراژدی-کمدی که به زندگی خانواده‌ای ایرانی در آمریکا می‌پردازد، آمده است: «همه مردم دنیا چفت‌اند … همه مردم دنیا بازی می‌خورند…»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند