تماشاخانه ایرانشهر

نهایت همکاری را با گروه‌های تئاتری برای جبران آسیب‌های تعطیلی خواهیم داشت

به گزارش باکس افیس ایران: دبیر شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر با اشاره به تعطیلی و وقفه ایجاد شده در فعالیت‌های نمایشی و اجراهای عمومی کشور از جمله تماشاخانه ایرانشهر به دلیل شیوع ویروس کرونا، گفت: برای جبران خسارت‌های ناشی از این اتفاق نهایت همکاری را با گروه‌های نمایشی خواهیم داشت.

شنبه؛ سوم اسفند ماه ۱۳۹۸ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی بیانیه‌ای تعطیلی تمامی فعالیت‌های فرهنگی؛ هنری؛ نمایشی و سینمایی کشور را به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور صادر کرد.

همین عامل باعث شد تا در حوزه هنرهای نمایشی شاهد تعطیلی سالن‌های تئاتری باشیم؛ اتفاقی که به‌ویژه در بخش خصوصی با توجه به برنامه‌ریزی تماشاخانه‌ها جهت میزبانی روزهایی مشخص از آثار نمایشی و جدول اجرایی گروه‌ها، باعث متضرر شدن تعدادی از این گروه‌ها از یک‌سو و از سوی دیگر سالن‌داران و مدیران تماشاخانه‌های خصوصی برای پرداخت اجاره‌بهای سالن‌های خود شد.

اتفاقی که هرچند با همراهی جامعه هنری همراه بود اما برای برطرف ساختن یا کاستن از ضررهای مالی و همچنین جلوگیری از تغییر برنامه‌ها و جدول اجرایی تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی تمهیدات ویژه مدیریتی را نیز می‌طلبد.

توجه به سلامت افراد جامعه بر هر مساله‌ای مقدم است

حسین مسافرآستانه دبیر شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و راه‌های مقابله و مبارزه با توسعه و تکثیر آن و همچنین استناد به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی یک هفته‌ای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در تمامی عرصه‌ها از جمله میزبانی تماشاخانه ها از اجراهای عمومی گفت: سلامت عمومی جامعه بی‌هیچ تردیدی مهم‌ترین اصل در امور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان در تمامی عرصه‌ها ازجمله عرصه فرهنگ و هنر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بعد از آنکه بسیاری از کشورهای جهان درگیر ویروس کرونا شدند، کشور ما نیز از این حادثه در امان نماند. به همین سبب تمامی امکانات کشور برای مقابله با این ویروس و جلوگیری از شیوع گسترده آن بسیج شدند و در این زمینه بدنه فرهنگ و هنر نیز با پیشنهادی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تعطیلی یک هفته اماکن عمومی مانند تماشاخانه‌ها برای میزبانی از آثار نمایشی صادر شد همراه بود.

جبران زیان و ضرر زمانی با میزبانی در نوروز

مسافرآستانه با اشاره به برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری و شورای مالی تماشاخانه ایرانشهر طی روزهای ابتدایی هفته آینده گفت: در طی این نشست اگر تعطیلی تماشاخانه ها برداشته شده بود که رویکرد و نگاهی متفاوت را برای شروع فعالیت‌های نمایشی در تماشاخانه ایرانشهر در دستور کار قرار خواهیم داد و اگر بنا به استمرار تعطیلی سالن‌های نمایشی بود تلاش می‌کنیم تا طی برنامه‌ریزی برای همراهی با خسارت‌های مالی و زمانی و همچنین جدول اجرایی تماشاخانه ایرانشهر تمهیدات ویژه‌ای را در دستور کار قرار دهیم.

وی با تاکید بر آنکه شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر نهایت همکاری را با هنرمندان خواهد داشت گفت: با توجه به این مسئله که جدول اجرایی دو سالن استاد ناظرزاده و استاد سمندریان به‌عنوان سالن‌های اقماری مجموعه تماشاخانه ایرانشهر در سال ۱۳۹۹ پر شده است تلاش می‌کنیم تا ضرر زمانی گروه‌هایی که طی این مدت به سبب تعطیلی؛ اجرای آنها با اختلال مواجه شده است را برطرف کنیم.

این مدیر هنری تصریح کرد: اما از نظر مالی باتوجه به اینکه تماشاخانه ایرانشهر بودجه حمایتی برای ارائه به گروه‌های نمایشی ندارد در این زمینه کاری در دستور برنامه‌های این شورا قرار ندارد اما تلاش می‌کنیم در جدول اجرایی تماشاخانه ایرانشهر بعد از موافقت اصولی از اداره‌کل هنرهای نمایشی در ایام نوروز سالن‌های تماشاخانه ایرانشهر را برای جبران زمانی ناشی از تعطیلی نمایش‌هایی که به سبب شیوع ویروس کرونا در کشورمان اجرایشان با اختلال مواجه شد را جبران کنیم.

تمام تمهیدات برای ضدعفونی سالن های ایرانشهر در نظر گرفته شده است

دبیر شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر درباره تمهیدات این تماشاخانه برای میزبانی از مخاطبان در صورت باز شدن سالن‌ها و آغاز اجرای عمومی و احتمال حضور افرادی که دچار این ویروس هستند گفت: پیش از تعطیلی و در ایام تعطیلی نیز مجموعه تماشاخانه ایرانشهر و سالن‌های اقماری آن روزی دو نوبت با مواد ضدعفونی‌کننده پاک‌سازی می‌شد. همچنین موادی را برای ضدعفونی کردن مخاطبان و هنرمندان حاضر در این مجموعه در نظر گرفته ایم و این مسئله با رفع تعطیلی و آغاز اجرای مجدد آثار بار دیگر با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به حدود ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.
به گزارش ایرنا، آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران تا ظهر جمعه (نهم اسفند) به ۳۸۸ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۳۴ نفر رسیده است همچنین۷۳ نفر از مبتلایان بهبود یافته اند.

این بیماری اگرچه واکسن و درمان خاصی ندارد؛ قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این کرونا جلوگیری کرد؛ مردم باید از تردد و تماس‌های غیرضروری و حضور در اجتماعات پرهیز کنند، فاصله منطقی را با همه افراد (یک متر) رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌ را کنار بگذارند. همچنین افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند، به سرعت مراقبت‌های درمانی را از طریق پزشکان انجام دهند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند