دارالمجانین جمال زاده روی صحنه تئاتر

به گزارش باکس افیس ایران:  فاطمه محمودی گفت: علاقمندم علاوه بر هنرمندان عرصه تئاتر، جامعه روانشناسان و روانپزشکان نیز به تماشای نمایش “نقل مکان” بیایند چراکه داستان این اثر اقتباسی، در دارالمجانین می‌گذرد.

نمایش “نقل مکان” با اقتباسی از داستانی نوشته محمدعلی جمال‌زاده نوشته و کار فاطمه محمودی از ۲۰ آذرماه ساعت ۱۷:۳۰ در سالن کوچک تالار مولوی روی صحنه است و بازیگر این نمایش امیر شمس است. نمایشنامه “نقل مکان” اثر تقدیر شده دهمین جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر است.

فاطمه محمودی درباره روند شکل‌گیری نمایش “نقل مکان” گفت: چند سال پیش در دهه ۹۰ داستان “دارالمجانین” نوشته محمدعلی جمالزاده را خواندم و ایده اصلی نگارش نمایشنامه “نقل مکان”در ذهنم شکل گرفت و متن آن را با استفاده از چند پرسوناژی که در داستان جمالزاده هم بودند، نوشتم. اما از آنجا که این اثر، فضایی جنون‌آمیز در دارالمجانین دارد بر آن شدم تا نمایشنامه را با یک پرسوناژ که به جای همه شخصیت‌ها صحبت می‌کند، بنویسم.

او داستان و موضوع و مضمون نمایش “نقل مکان” را اینگونه توضیح داد: فردی برای خلاصی از دشواری‌های زندگی تصمیم می‌گیرد مابقی عمرش را در دارالمجانین بگذراند. به نظرم این اثر دارای درونمایه‌‌های روانشناسانه، اجتماعی، فلسفی و حتی سیاسی و تاریخی است. قصه آن کاملاً ایرانی و در فضای دهه سی در تهران قدیم می‌گذرد.

محمودی در ادامه افزود: این نمایش شرایط یک شخصیت از طبقه متوسط جامعه را نشان می‌دهد که درگیر این موضوع می‌شود که جنون بهتر است یا عقل؟ و این موضوع را به وسیله شخصیت “موسیو” که در داستان جمالزاده هم هست به چالش کشیده و توضیح می‌دهد.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان جوان با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود ۶-۷ ماه به طول انجامید درباره سبک و فضای اجرایی آن عنوان کرد: در ابتدا تصمیم داشتیم تا معادل هر شخصیت یک آکسسوار یا شی‌ای داشته باشیم و نمایش را با فضایی شبیه نمایش‌های ایرانی چون نقالی اجرا کنیم اما بعد به این نتیجه رسیدیم که اکثر چیزها را به بازیگر بسپاریم و چالش میان عقل و جنون را به وسیله بازیگر نشان دهیم.

او درباره طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: در اجرای این نمایش در جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر که در سالن خسروی پردیس باغ ملی اجرا شد به دلیل شرایط سالن، این امکان را داشتیم تا جایگاه مخاطب را تغییر دهیم؛ به شکلی که فشار دو دیوار بر سر بازیگر احساس شود. در اجرای عمومی این اثر، طراح صحنه نمایش ۵-۶ ایده را امتحان کرد تا به مکانی در فضای این نمایش رسیدیم که در وحله اول ممکن است این موضوع را توضیح دهد که بازیگر جایی برای ایستادن ندارد و مکانی که می‌تواند بایستد خارج از دسترس است.

فاطمه محمودی درباره موسیقی این اثر اظهار کرد: در اجرایی که در جشنواره داشتیم از موسیقی نیز استفاده کردیم اما در اجرای عمومی به این نتیجه رسیدیم که شاید با خلا صوتی، سلول انفرادی بهتر احساس شود بنابراین اصوات نمایش را نیز به بازیگر سپردیم.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: علاقمندم علاوه بر هنرمندان عرصه تئاتر، جامعه روانشناسان و روانپزشکان نیز به تماشای این نمایش بیایند چراکه داستان این اثر اقتباسی، در دارالمجانین می‌گذرد و همچنین علاقمندم تا جامعه ادبیات نیز تماشاگر این نمایش باشند به این دلیل که این نمایش اقتباسی از اثر محمدعلی جمالزاده است که ممکن است کمتر اتفاق بیافتد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: مریم دادخواه، مدیر تبلیغات و مشاور رسانه‌ای: بابک احمدی، طراح گرافیک: حورا معین‌فر (استودیو کولی)، طراح صحنه، لباس و نور: غزاله مهربان‌یکتا (با سپاس از محمد عابدی‌نسب)، عکاس، طراح و سازندۀ تیزر: فرهاد نجداد، طراح گریم: پریسا کیومرثی و با سپاس از: سهیل الله‌یار.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند