تئاتراز کمترین امکانات و فضا در کشورمان برخوردار است

تئاتراز کمترین امکانات و فضا در کشورمان برخوردار است

به گزارش باکس افیس ایران: مدیرکل هنرهای نمایشی کشور به وجود امتیازاتی مانند تبلیغات، وجود سلبریتی‌ها و سرمایه‌گذاری در صنعت سینما اشاره و تصریح کرد: لازم است تمرکز بیشتر ارکان دولت و سازمان بودجه به حوزه سرمایه گذاری تئاتر سوق یافته و سرمایه‌گذاری بر آن جدی‎تر تلقی شود.

امروزه با توجه به افزایش نیازهای جامعه در حوزه اجتماعی و آسیب‌های این حوزه یکی از بهترین شیوه‌های انتقال مفاهیم و اطلاعات و آموزه‌ها به جوانان روی آوردن به هنرهای بصری است که در این میان ژانر تئاتر خیابانی از محبوبیت و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است اما با این وجود هنوز تئاتر در کشورمان جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و این در حالی است که در کشورهایی مانند فرانسه، هنر تئاتر منشا انقلاب‌های فرهنگی و پویش‌های بزرگی در این کشور بوده است.

برخلاف هنر تئاتر که از کمترین امکانات و فضا در کشورمان برخوردار است، هنر سینما که به دلیل توجه روز افزون اکنون از ان به عنوان یک صنعت یاد می‌شود، از امتیازات و امکانات به مراتب بالاتری نسبت به تئاتر بهره‌مند است و شاید بتوان بی‌عدالتی در توجه و توزیع سرمایه بین این دو بخش را علت مغفول ماندن حوزه مهم تئاتر در کشورمان دانست.

«شهرام کرمی» ، مخاطبان را از سرمایه‌های اصلی هنر تئاتر خواند و گفت: یکی از ضعف‎های کشور در حال حاضر فقدان سرمایه و منابع مالی برای حمایت از هنر تئاتر است.

وی افزود: ضروری است که هنر تئاتر به سمت تئاتر خصوصی سوق یابد و تنها متکی به حمایت دولت نباشد.

کرمی در ادامه با بیان این که دو هنر سینما و تئاتر در تقابل با یکدیگر نیستند، تصریح کرد: هر کدام از این هنر دو رشته مجزا هستند به طوری که سینما هنری صنعتی اما تئاتر هنری کاربردی، اجرایی، زنده و پویاست لذا این دو هنر علاوه بر شکل و محتوا بسیار متفاوت هستند.

وی به وجود امتیازاتی مانند تبلیغات، وجود سلبریتی‌ها و سرمایه‌گذاری در صنعت سینما اشاره و تصریح کرد: علاوه بر این، یک فیلم سینمایی می‌تواند در طول چند سال میلیون‌ها مخاطب داشته باشد.

مدیر کل هنرهای نمایشی کشور با اشاره به لزوم تمرکز بیشتر ارکان دولت و سازمان بودجه به حوزه سرمایه‌گذاری تئاتر، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری بر حوزه تئاتر باید جدی‎تر تلقی شود چرا که هنر سینما می‎تواند از بخش خصوصی و عموم نیز درآمدزایی داشته باشد.

کرمی خاطرنشان کرد: در اصل، هنر تئاتر با هدف انتقال مفاهیم بر صحنه اجرا می‌رود و تنها یکی از وجوه آن سرگرمی است، از این رو برای ایجاد فکر و اندیشه و انتقال مفاهیم به مخاطبان بهترین گزینه تئاتر است.

وی که در حاشیه اختتامیه سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی در یزد با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، وضعیت تئاتر در استان یزد را مطلوب خواند و اظهار کرد: هنرهای نمایشی یزد چند ویژگی موثر و سرمایه قابل قبول دارد که یکی از آن‌ها هنرمندان شاخص نسل جوان و پیشکسوت در تئاتر کشور و سابقه و پیشینه خوب یزدی‌ها در این هنر است.

وی از ظرفیت خوب حوزه زیرساخت تئاتر در یزد نیز یاد کرد و گفت: یزد با برخورداری از ابنیه و سالن‌های نمایشی مناسب هر چند دور از استانداردهاست اما از وضعیت بهتری نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر است.

کرمی در پایان نیز مشارکت دستگاه‎ها و نهادهای عمومی و خدماتی در حوزه هنرهای نمایشی را پشتوانه ارزشمندی برای هنرمندان این رسته دانست و گفت: گروه‎های تئاتر ثبت شده در استان یزد عملکرد موثر و خوبی در سطح ملی دارند چرا که انجمن هنرهای نمایشی این استان بسیار فعال است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند