نمایش ته بلیت مناسب برای عاشقان قدیمی سینما

به گزارش باکس افیس ایران: «این نمایش برای تمام کسانی که خاطره‌ای با سینما دارند دوست داشتنی خواهد بود؛ یعنی مردان و زنانی که مویی سفید کرده‌اند. ما از «کازابلانکا» و «قیصر» قصه گفتیم تا دختر پسرهای دهه ٧٠‌ای و٨٠ ای که «جوکر» و «ماهی،گربه» را دوست دارند.»

اجرای نمایش «ته بلیط» به کارگردانی علیرضا حمیدین از این هفته در تماشاخانه ملک آغاز شد، محتوای این نمایش تلفیقی از دو هنر سینما و تئاتر است و به نوعی به آثار شاخص سینمای ایران و جهان ادای دین شده است.

حمیدین، کارگردان جوان این نمایش متولد سال ۶۳ است و در یک رشته غیرمرتبط به هنر تحصیل کرده اما از ۱۰ سال قبل در کلاس‌های آزاد هنری کارگردانی سینما و فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر و درام‌شناسی تئاتر را فرا گرفته است.

«ته بلیط» اولین تجربه کارگردانی رسمی او به حساب می‌آید و پیش از این، یک نمایش را به شکل خصوصی در موسسه کارنامه اجرا کرده اما کارنامه بازیگردانی او شامل شش عنوان نمایش است.

علیرضا حمیدین درباره ایده اولیه این اثر به ایسنا گفت: «ته بلیط» از ٢٠ خرده پیرنگ شکل گرفت. شاید قهرمان این نمایش آدم‌هایی باشند که به دور از تمام شلوغی‌های شهر؛ تنها و بی‌صدا به سینما می‌روند فقط فیلم خوب می‌بینند.تمام کاراکترهای من ریشه در واقعیت این سرزمین دارند که در طی مسیر نمایش دراماتیک شده‌اند و فکر می‌کنم ما بعد از سالها داریم از آنها حرف می‌زنیم. در دورانی این سینما با اینکه پول زیادی نداشته اما روزهای خوبی داشته؛ روزهایی که «هامون» و «باغ‌های کندلوس» و «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» و «طعم گیلاس» ساخته می‌شدند. حالا چطور؟ حالا با اینکه گردش مالی عجیب و غریبی اتفاق می‌افتد اما حال سینما اصلا خوب نیست؛ چه از نظر کیفیت فیلم‌ها و چه از نظر پول‌های مشکوک و چه از نظر سرمایه‌گذارانی که حداقل برای ارتقا فرهنگ وارد این مسیر نشده‌اند و الان تیاتر ما به سرعت نور به آن سمت حرکت می‌کند.

او ادامه داد: از سوی دیگر هنر پست‌مدرن یا فراپست مدرن این روزها تلفیق انواع سبک‌ها و ژانرها و اساسا هنرهای متفاوت را می‌پسندد و تجربه ادغام سینما در تیاتر برایم چالش جذابی بود.

در این نمایش بعضی از بازیگران دیالوگهای خود را میان جمعیت و روی صندلی تماشاگران ادا می‌کنند و حمیدین درباره چنین میزانسن‌هایی توضیح داد: من از روز اولی که تمرین را شروع کردم، اطمینان داشتم حداقل با یک یا دو بازیگر از میان تماشاگران اجرا را شروع خواهم کرد و این از علاقه من به تیاتر آلترناتیو و پرفورمنس ناشی می‌شود. برایم جذاب است که تماشاگر هم خودش را بخشی از داستان ببیند نه فقط همذات پنداری کند. مثلا راه رفتن یاقوت (زن قرمزپوش میدان فردوسی) از یک عکس خیلی دور از سینما می‌آید که در پژوهش قبل از کار به آن رسیدیم. نحوه ورود تماشاگران توسط سیاوش و غلام شکل می‌گیرد و درنا هم اساسا با تماشاگر وارد سالن می‌شود. برای همین من دنبال سالنی بودم که دارای راهروی وسط میان تماشاگران باشد و با ترفندهایی موفق شدیم در سالن ملک این میزانسن‌ها را اجرا کنیم.

این کارگردان جوان در پاسخ به این سوال که این نمایش را برای چه گروهی از مخاطب آماده کرده توضیح داد: من مخاطبان را دسته بندی نکردم. این کار برای تمام کسانی که خاطره‌ای با سینما دارند دوست داشتنی خواهد بود؛ یعنی مردان و زنانی که مویی سفید کرده‌اند. ما از کازابلانکا و قیصر قصه گفتیم تا دختر پسرهای دهه ٧٠ ای و٨٠ ای که جوکر و ماهی گربه را دوست دارند. پس همه اقشار روشنفکر می‌توانند با دیدن داستان سهراب ِهامون‌پرست همذات پنداری کنند و هم کسانی که دنبال حال خوب هستند با غلام و زهرا اما یک نکته را مطمئن هستم؛ کسانی که فقط می‌خواهند بخندند از تیاتر ما لذت نخواهند برد.

نمایش «ته بلیط» هر شب ساعت ۱۹:۲۰ در تماشاخانه ملک روی صحنه است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند