«رضا» جور سینمای ایران را در فرانسه کشید!

به گزارش باکس افیس ایران: سینمای ایران که از دهه ۱۹۸۰ شروع به خودنمایی در سالن های سینمای فرانسه کرده بود، امسال شدیدترین افت را تجربه کرد!

هرساله در پایان سال رسانه های سینمایی دست به یک جمع بندی میزنند. اینک سال ۲۰۱۹ به پایان خود نزدیک شده و مطبوعات تخصصی درزمینه انتخاب بهترین ها، پرفروش ترین ها و … از هم اکنون مطالبی در این باره منتشر کرده اند.

آنچه که می توان درباره حضور سینمای کشورمان بر پرده سینماهای فرانسه گفت، این است که امسال کم رونق ترین دوره برای آن بوده و تنها یک فیلم ایرانی، «رضا» ساخته علیرضا معتمدی از ۲۱ ماه اوت روی پرده آمد. این فیلم ۵۸۰۰ تماشاگر در کل فرانسه داشت که برای چنین فیلمی قابل پیش بینی بود. البته تعدادی از منتقدان مطالب مثبت وجالبی درباره فیلم مذکور نوشتند و آنرا اثری متعارف نسبت به سینمای ایران ارزیابی کردند. در کل اکران این فیلم بازتاب های خوبی داشت.

از سوی دیگر، در ابتدای همین سال در ۹ ژانویه فیلم سوئدی /دانمارکی «مرز» ساخته کارگردان ایرانی علی عباسی -که قبلاً درجشنواره کن جایزه بزرگ نوعی نگاه را به دست آورده بود- به نمایش درآمده و در مجموع صدهزار تماشاگرداشت.

این در حالی است که طی سالهای گذشته، ایران حضور قوی تر وگسترده تری در اکران های سینمای فرانسه داشت. از سال ۱۹۸۰، اوایل انقلاب ایران به این سو در فرانسه بیش از هرکشوری فیلمهای ایرانی توسط پخش کنندگان این کشور خریداری شده و به نمایش در می آمد. در آن مقطع سالهایی بود که گاه ۸-۹ فیلم ایرانی روی پرده می رفتند.

بر همین اساس، شاید لازم باشد مسئله فروکش کردن علاقه به نمایش فیلمهای ایرانی خارج از کشور مورد یک مطالعه دقیق و همه جانبه قرار گیرد. احتمالاً یکی از دلایل این اتفاق، حضور نداشتن فیلمهای با اهمیت ایران در جشنواره های برجسته و معتبری مثل کن و … در سطح جهانی است. البته به نظر می آید با توجه به اینکه درحال حاضر فیلمهای جالب توجهی از سوی کارگردانان ایرانی در دست ساخت است، میتوان برای تغییر این شرایط در سال ۲۰۲۰ امیدوار بود.

فیلمهایی مثل «لامینور» از داریوش مهرجویی، «جنایت بی دقت» از شهرام مکری، «آتابای» از نیکی کریمی، «سامی» اثر حبیب باوی ساجد، «پوست» اثر برادران ارک، «مجبوریم» از رضا درمیشیان و یا فیلم جدید بهمن قبادی که هنوز نام آن اعلام نشده و در مرحله نهایی است. همچنین فیلم جدید اصغر فرهادی که در ایران می سازد احتمالاً اگر آماده شود را باید در این لیست جای داد و البته فیلمهایی که در راهند و می توانند سورپرایزهایی ایجاد کنند.

با این وجود همچنان جای پرسش و گمانه زنی است که آیا سال بیست- بیست سینمای ایران دوباره بر پرده فرانسه حضور خوبی خواهد داشت؟ جدا از این، قرار است در اوایل سال آینده فیلم «متری شش و نیم» اثر سعید روستایی که خریداری شده، اما هنوز تاریخ نمایش آن در جدول اکران آثار مشخص نشده است، به نمایش درآید.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند