بازگشت غول‌های موسیقی سنتی به سینما

به گزارش باکس آفیس ایران:  خراسان نوشت: این روزها با خبر آهنگ سازی کیهان کلهر برای فیلم سینمایی «مجبوریم» و حسین علیزاده برای «آتابای» مواجهیم. اخباری که نشان می‌دهد برخلاف عقیده برخی، موسیقی و ساز سنتی ظرفیت آن را دارد که به سینما بیاید و احساسات مختلفی را در بیننده بیدار کند، بی آن‌که پیدا باشد.

جایی خوانده بودم که فیلم، بدون موسیقی متن می‌میرد. جایی دیگر هم نوشته بود موسیقی متن می‌تواند به کلی معنی صحنه‌ها را تغییر دهد و این، یعنی نقش بزرگ آهنگساز در فیلم سینمایی. در ادامه، به موضوع بازگشت همزمان چند آهنگساز سنتی به عرصه آهنگ سازی سینما پرداختیم.

موسیقی پنجمین فیلم بلند سینمایی نیکی کریمی را حسین علیزاده می‌سازد. آن طور که پیداست برخی سکانس‌های این فیلم در مناطق تاریخی خوی از جمله بارگاه شمس تبریزی گرفته شده است. جالب این که هفت سال از آخرین حضور حسین علیزاده در سینما به عنوان آهنگ ساز و نوازنده می‌گذرد. او در سال ۹۱ با آهنگ سازی فیلم «آسمان زرد کم عمق» به سینما آمد و دستش از سیمرغ بلورین جشنواره فجر خالی ماند اما در هفتمین دوره جشن منتقدان سینمای ایران، موفق به کسب جایزه بهترین موسیقی متن شد. تار و سه‌تار، سازهای تخصصی حسین علیزاده است.

هر کجا نام کیهان کلهر باشد باید منتظر نام کمانچه نیز بود. حال، این ترکیب سحرانگیز قرار است برای دومین بار بعد از سال ۹۴، صدای یک فیلم در سینما باشد. فیلم سینمایی «مجبوریم»، به کارگردانی رضا درمیشیان، دومین همکاری مشترک او با کیهان کلهر بعد از «لانتوری» است و تنها آثاری محسوب می شوند که او آهنگ سازی متنش را در سینما به عهده گرفته است. این هنرمند کُرد در پایان کنسرت اخیر خود در لندن، قطعه‌ای به زبان کردی خواند و پیش از آن تاکید کرد که کنسرتش را در ترکیه در اعتراض به حمله ترکیه به کردهای شمال سوریه لغو کرده است.

سهراب پسر جوان خانواده پورناظری هنوز تا غول موسیقی شدن راه درازی در پیش دارد اما با این حال، در چند سال گذشته همراه همیشگی شجریانِ پسر بوده است. هرچند برخی این همکاری را برای آواز ایرانی همایون نمی‌دانند اما او آهنگ سازی‌های درخشانی، از جمله «آرایش غلیظ» را نیز در کارنامه دارد. بعد از فیلم سینمایی «مست عشق» که قرار است همایون شجریان برای آن بخواند و پورناظری برای آن آهنگ سازی کند، فیلم سینمایی «شعله‌ور» و «رگ خواب» حمید نعمت‌ا…، آخرین حضور ساز و آوازی این زوج در سینما بوده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند