شاهرخ دولکو : فیلم‌های جشنواره امسال تنوع ژانری دارند/تلاش کردیم بهترین فیلم‌ها را انتخاب کنیم

شاهرخ دولکو، از اعضای هیأت انتخاب سی‌ و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: آثار راه‌یافته به جشنواره‌ امسال نسبت به گذشته، تنوع بیشتری از نظر ژانر و مضمون دارند و تعداد فیلم‌های متوسط به بالا بیشتر شده که از نکات مثبت این دوره از جشنواره است.

به گزارش باکس آفیس ایران، این منتقد و کارگردان در گفت‌وگو با ستاد خبری سی وهفتمین دوره‌ جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه جشنواره سی‌وهفتم در مسیر قبلی سینمای ایران جلو رفته است، گفت: در این دوره از جشنواره تنوع بیشتری به‌لحاظ ژانر و مضمون در آثار سینمایی به‌وجود آمده و تعداد فیلم‌هایی که از نظر منتقدان و تماشاگران میتوانند قابل تأمل باشند، به نسبت به سال‌های قبل، کمی بیشتر شده که از جمله نکات مثبت جشنواره‌ امسال است.

او درباره‌ تجربه‌اش به‌عنوان عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: جذاب‌ترین بخش کار، این بود که در مدت ۲۰ روز تقریبا تمام آثار تولید شده در طول یک سال گذشته در سینمای ایران را دیدم. این برای من فرصت بسیار ویژه‌ای بود و خوشحالم که دعوت دوستان را قبول کردم و عضو هیأت انتخاب جشنواره شدم، چون این موقعیت ویژه‌ای است که نصیب هر کسی نمی‌شود.

دولکو در ادامه گفت: فیلم‌هایی که امسال در هیأت انتخاب دیدیم خیلی ناقص نبودند و بیشترین کمبودی که داشتند به بخش آخر کار فیلمسازی یعنی میکس صدا، موسیقی و جلوه‌های ویژه بصری یا کامپیوتری مربوط بود. بیشتر فیلم‌هایی که امسال دیدیم، این بخش‌ها را نداشتند ولی نمی‌توانیم بگوییم که ناقص بودند.

او گفت: ما با توجه به حال‌وهوای فیلم و شناختی که از کارگردان داشتیم، می‌دانستیم با چه فیلمی مواجه هستیم. البته چند فیلم خیلی ناقص بودند که ترجیح دادیم آن‌ها را نبینیم و توصیه کردیم، فیلم کامل را به دست ما برسانند، چون نمی‌توان براساس نسخه ناقص، درباره فیلم قضاوت کرد.

کارگردان فیلم کوتاه «متأسفانه» (۱۳۹۴) درباره بار مسئولیتی که به‌عنوان یکی از اعضای انتخاب‌کننده فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره بر دوش‌اش گذاشته شده بود، اظهار کرد: این مسئولیت یک تجربه، عجیب بود. همه کسانیکه به جشنواره فیلم می‌دهند، علاقه دارند اثرشان در بخش مسابقه پذیرفته شود، اما محدودیتی برای حضور فیلم‌ها در بخش مسابقه وجود دارد، چه در بخش «نگاه نو» (فیلم‌های اول) که فقط ۱۰ فیلم انتخاب می‌شوند و چه در بخش «سودای سیمرغ» که شامل ۲۲ فیلم است.

او ادامه داد: من به‌عنوان عضو هیأت انتخاب جشنواره، از ابتدای دیدن فیلم‌ها، به این موضوع توجه داشتم که برخی فیلم‌های موردپسند من یا دیگر از اعضای هیأت، ممکن است با اختلاف یک یا دو رأی به بخش مسابقه وارد نشوند اما آنچه برای من مهم بود و سعی کردم در این مدت به آن عمل کنم، این بود که با شرافت، صداقت و وجدان به فیلم‌ها نگاه کنم و تمام سعی خود را کردم که فیلم‌ها را کاملِ کامل، حتی بدون پلک زدن ببینم، حتی اگر بخش‌هایی از فیلم واضح نبود، فیلم را به عقب برمی‌گرداندیم تا دوباره آن بخش را ببینیم.

دولکو اظهار داشت: بعضی فیلم‌ها را حتی دوبار دیدیم و در مجموع، تلاش کردیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم. البته طبیعی است که عده‌ای از انتخاب‌های ما راضی و برخی هم ناراضی باشند، این شرایط در هر هیأت انتخاب و هیأت داوری رخ می‌دهد و نشان‌دهنده این نیست که کار ما درست بوده یا خیر، بلکه سلیقه‌ها و تفاوت‌های جزئی بین فیلم‌هاست که سبب می‌شود یک فیلم حتی با یک رأی بیشتر به بخش مسابقه راه یابد. 

این منتقد سینما، یکی از نکات خوب جشنواره‌ امسال را تنوع موضوعی و ساختاری فیلم‌ها دانست و گفت: فیلم‌های امسال به‌لحاظ مضمون و ساختار یعنی ژانر و نوع فیلم، تنوع خوبی دارند و همه نوع فیلمی در میان آثار راه‌یافته به بخش‌های «نگاه نو» و «سودای سمیرغ» وجود دارند. انواع ژانرهای سینمایی از کمدی گرفته تا سیاسی، اجتماعی و … در میان فیلم‌های ارائه‌شده به جشنواره وجود داشتند و آثار، مضمون‌های بسیار متفاوتی داشتند. ما نیز تلاش کردیم فیلم‌ها را به‌نحوی انتخاب کنیم که ژانرها و موضوع‌های مختلف را در بخش مسابقه‌ جشنواره ببینیم.

دولکو در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: در میان فیلم‌های بخش «نگاه نو» یعنی کارگردان‌هایی که اولین آثارشان را ارائه کرده‌اند و همچنین در میان آثار بخش «سودای سیمرغ» کارگردان‌هایی که آثار دوم یا سوم خود را ساخته‌اند، به نظرم افراد بااستعداد و خلاقی حضور دارند که می‌توانند به پیشرفت هنری و فرهنگی سینمای ایران کمک کنند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند