فیلم

فیلم آلمانی دل انگلیسی‌ها را برد

به گزارش باکس افیس ایران:  با معرفی نامزدهای نهایی جوایز بفتا ۲۰۲۳ روشن شد فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» همچنان پیشتاز کسب جایزه است.

آکادمی فیلم و تلویزیون بریتانیا نامزدهای نهایی خود را معرفی کرد و همچنان فیلم خارجی زبان و آلمانی «در جبهه غرب خبری نیست» را با نامزد کردن در ۱۴ رشته، پیشتاز نامزدهای جوایزش ساخت.

این فیلم از نتفلیکس که به کارگردان ادوارد برگر ساخته شده و در فهرست اولیه ۱۵ نامزدی کسب کرده بود، در همه رشته‌ها به جز سه رشته نامزد کسب جایزه شده است. نامزدی در بخش بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش مکمل مرد برای آلبرشت شوخ، فیلمنامه اقتباسی، فیلم غیرانگلیسی زبان، انتخاب گروه بازیگران و تمامی ۸ بخش فنی، از نامزدی‌هایی است که این فیلم کسب کرده است.

«در جبهه غرب خبری نیست» پس از فیلم «سخنرانی پادشاه» که سال ۲۰۱۱ موفق به کسب ۱۴ نامزدی شده بود، این موفقیت را کسب می‌کند و البته تنها فیلم خارجی ست که پس از فیلم «ببر خیزان، اژدهای پنهان» آنگ لی در سال ۲۰۰۱ این جایگاه را به دست می‌آورد. فیلم آنگ لی در نهایت ۴ جایزه را از آن خود کرد.

«اشباح اینیشرین» ساخته مارتین مک دونا و «همه چیز همه جا یکباره» دنیل کوان و دنیل شاینرت نیز هر یک ۱۰ نامزدی کسب کردند و «الویس» باز لورمن در ۹ رشته نامزد شد. «تار » ساخته تاد فیلد نیز در ۵ رشته نامزد شد و «افترسان»، «بتمن»، «تاپ گان: ماوریک»، «موفق باشی لئو گرانده» و «نهنگ» هم یک ۴ نامزدی کسب کردند. «بابل»، «امپراتوری نور»، «پینوکیوی گی‌یرمو دل تورو» «زندگی» و «مثلث غم» نیز هر یک در ۳ رشته نامزد شدند.

در فهرست نامزدهای امسال چهره‌هایی که برای اولین بار نامزدی بفتا را کسب کرده‌اند زیاد است و ۱۴ بازیگر از ۲۴ نامزد بازیگری برای اولین بار نامزد بفتا شده‌اند که آنا دی‌ارماس برای «بلوند»، آنجلا باست برای «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه»، آستین باتلر برای «الویس»، کالین فارل ‌برای «اشباح اینیشرین»، برندن فریزر برای «نهنگ»، پل مسکال برای «افترسان» و کی هوی کوان برای «همه چیز همه جا یکباره» از جمله آنها هستند.

نتفلیکس برای موفقیتی که با «در جبهه غرب خبری نیست» کسب کرده و نیز «بلوند»، «پینوکیو»، «پرستار خوب»، «شناگران» و «شگفتی» با کسب ۲۱ نامزدی موفق‌ترین کمپانی بوده است. سرچ لایت و دیزنی با ۱۹ نامزدی در مجموع، در دره دوم قرار گرفتند.

امسال در مجموع ۴۵ فیلم در فهرست بفتا جای گرفته‌اند که کمتر از ۴۸ فیلم سال ۲۰۲۲ است. ۸ فیلم کوتاه نیز در این فهرست جای دارند.

مراسم اهدای جوایز بفتا ۱۹ فوریه در لندن برگزار می‌شود و برای اولین بار ریچارد ای.گرانت اجرای آن را برعهده دارد.

دور نهایی رای گیری برای انتخاب برندگان از امروز شروع می‌شود.

فهرست نامزدهای نهایی بفتا ۲۰۲۳ عبارت است از:

بهترین فیلم

«در جبهه غرب خبری نیست»، «اشباح اینیشرین»، «الویس»، «همه چیز همه جا یکباره»، «تار»

بهترین فیلم بریتانیایی

«افترسان»، «اشباح اینیشرین»، «برایان و چارلز»، «امپراتوری نور»، «موفق باشی لئو گرانده»، «زندگی»، «موزیکال ماتیلدا»، «ببین چطور می‌دوند»، «شناگران» و «شگفتی»

اولین کارگردانی بریتانیایی

«افترسان»، «بلوجین»، «الکتریک مالادی»، «موفق باشی لئو گرانده»، «شورش»

فیلم غیرانگلیسی زبان

«در جبهه غرب خبری نیست»، «آرژانتین ۱۹۸۵»، «کورساژ»، «تصمیم به ترک»، «دختر آرام»

مستند

«همه نفس می‌گشد»، «همه زیبایی و خونریزی»، «آتش عشق»، «رویای ماه»، «ناوالنی»

فیلم انیمیشن

«پینوکیوی گی‌یرمو دل ‌تورو»، «مارسل صدفی با کفش»، «گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو»، «سرخ شدن»

کارگردان

ادوارد برگر برای «در جبهه غرب خبری نیست»، مارتین مک دونا برای «اشباح اینیشرین»، پارک چان ووک برای «تصمیم به ترک»، دنیل کوان و دنیل شاینرت برای «همه چیز همه جا یکباره»، تاد فیلد برای «تار»، جینا پرینس بایتوود برای «شاه زن»

فیلمنامه اوریجینال

مارتین مک دونا برای «اشباح اینیشرین»، دنیل کوان و دنیل شایرنت برای «همه چیز همه جا یکباره»، استیون اسپیلبرگ و تونی کوشنر برای «فابلمن‌ها»، تاد فیلد برای «تار»، روبن اوستلوند برای «مثلث غم»

فیلمنامه اقتباسی

ادوارد برگر برای «در جبهه غرب خبری نیست»، ، کازئو ایشیگورو برای «زندگی»، کالم بیرآد برای «دختر آرام»، ربکا لنکیویچ برای «او گفت»، سامول دی.هانتر برای «نهنگ»

بازیگر زن نقش اصلی

کیت بلانشت برای «تار»، وایولا دیوس برای «شاه زن»، دانیله دیدویلر برای «تیل»، آنا دی آرماس برای «بلوند»، اما تامپسون برای «موفق باشی لئو گرانده»، میشل یئو برای «همه چیز همه جا یکباره»

بازیگر مرد نقش اصلی

آستین باتلر برای «الویس»، کالین فارل برای «اشباح اینیشرین»، برندن فریزر برای «نهنگ»، دریل مک‌کورمک برای «موفق باشی لئو گرانده»، پل مسکال برای «افترسان» و بیل نای برای «زندگی»

بازیگر زن نقش مکمل

آنجلا باست برای «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه»، هونگ چاو برای «نهنگ»، کری کاندون برای «اشباح اینیشرین»، دالی دی لئون برای «مثلث غم»، جیمی لی کرتیس برای «همه چیز همه جا یکباره»، کری مالیگان برای «او گفت»

بازیگر مرد نقش مکمل

برندن گلیسون برای «اشباح اینیشرین»، بری کئوگان برای «اشباح اینیشرین»، هی هوی کوان برای «همه چیز همه جا یکباره»، ادی ردمین برای «پرستار خوب»، آلبرت شوخ برای «در جبهبه غرب خبری نیست»، مایکل وارد برای «امپراتوری نور»

موسیقی متن

«در جبهه غرب خبری نیست»، «بابل»، «اشباح اینیشرین»، «همه چیز همه جا یکباره»، «پینوکیوی گی‌یرمو دل تورو»

انتخاب گروه بازیگران

«افترسان»، «در جبهه غرب خبری نیست»، «الویس»، ««همه چیز همه جا یکباره»، «مثلث غم»

فیلمبرداری

جیمز فرند برای «در جبهه غرب خبری نیست»، گریگ فریزر برای «بتمن»، مندی واکر برای «الویس»، راجر دیکینز برای «امپراتوری نور» ، کلادیو همیلتون برای «تاپ گان: ماوریک»

طراحی تولید

«در جبهه غرب خبری نیست»، «بابل»، «بتمن»، «الویس» «پینوکیوی دل تورو»

طراحی لباس

«در جبهه غرب خبری نیست»، «آمستردام»، «بابل»،‌«الویس»، «خانم هریس می‌رود پاریس»

چهره‌آرایی

«در جبهه غرب خبری نیست»، «بتمن»، «الویس»، «موزیکال ماتیلدای رولد دال»، «نهنگ»

صدا

«در جبهه غرب خبری نیست»، «آواتار: راه آب»، «الویس»، «تار»، «تاپ گان: ماوریک»

جلوه‌های ویژه

«در جبهه غرب خبری نیست»، «آواتار: راه آب»، «بتمن»، «همه‌چیز همه‌جا یکباره»، «تاپ گان: ماوریک»

انیمیشن کوتاه انگلیسی

«پسر، الاغ، روباه و اسب»، «میدل واچ»، «کوه تو منتظر است»

فیلم کوتاه انگلیسی

«ترانه اولیو موریس»، «بازیگاگا»، «دختر اتوبوس»، «کشیدن به بالا»، «یک خداحافظی ایرلندی»

ستاره نوظهور(به رای مردم)

ایمی لو وود، دریل مک‌کورمک، اما مک‌کی، نائومی آکی، شیلا آتیم


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند