جشنواره

آخرین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی برگزار شد

به گزارش باکس افیس ایران: در آخرین نشست از آخرین روز پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، نوازندگان مطرح تاجیک در کنار نوازنده ای از ترکیه و هنرمندی از قزلباش های ایران، کنار هم نشستند.

در این نشست ابتدا «دولت نظریف» هنرمند موسیقی تاجیک که به همراه گروه اش در این نشست حاضر شده بود، درباره ویژگی های موسیقی تاجیکی صحبت کرد. این هنرمند پیشکسوت تاجیکستان، معتقد بود که موسیقی در تاجیکستان، ترکیه و ایران، یک ریشه دارد و جملگی، یکی اند. ضمن آنکه تنوع سازها و نواها در اینها بسیار است.

او همچنین توضیح داد که با همه حساسیت‌هایی که هنرمندان برای حفظ میراث موسیقایی شان دارند، در دوره هایی دست به تغییر در آثارشان می‌کنند تا نسبت به گذشته ارتقا یابند. بنابراین بدعت گذاری در موسیقی آنان، امری محترم است.

در ادامه این نشست، خانم شاهده نوازنده دایره و خواننده گروه، خوشبخت نوازنده رباب و مختار نوازنده ساز سه تا، درباره فعالیت ها و سازهایشان صحبت کردند. جالب این بود که ساز سه تا، صدایی شبیه به سه تار اما با ساختمانی بزرگ و پرده های بیشتر. ضمن آنکه شش سیم دارد که شامل سه سیم جفت است. از قدیم الایام هم، «سه تا» نامیده می شد. یعنی سه تار بدون «ر». پس از این توضیحات، این گروه موسیقی تاجیکی، قطعاتی را برای حاضران در نشست اجرا کردند.

آخرین نشست پژوهشی جشنواره موسیقی نواحی برگزار شد؛ مغناطیس موسیقی در همراهی نواهای ترک و تاجیک

در ادامه این نشست، احمد جهان کایهان نوازنده ساز باغلاما، از کشور ترکیه، درباره این ساز نکته هایی را ارائه کرد.

او تاکید کرد که موسیقی ملت های دنیا را به هم نزدیک می کند و دل هایشان را نسبت به هم، آگاه تر.

این هنرمند ترک، در ادامه با اشاره فعالیت‌هایش در حوزه نوازندگی، گفت که سازسازی را نیز انجام می‌دهد و ملزومات دیگر آن را نیز، خود می‌سازد.

کایهان، سپس قطعه‌ای را برای حاضران اجرا کرد.

محمد نعیمی نوازنده دوتار و سرپرست گروه موسیقی بانوان قزلباش رامیان، در بخش دیگری از این نشست، به ویژگی های موسیقی قزلباش ها در منطقه رامیان پرداخت و نکته هایی را درباره تکنیک های نوازندگی و سبک های آموزش ساز توسط قدما را توضیح داد.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی ایران و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه در گرگان برگزار شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند