جشنواره موسیقی

یک حال عجیب با طعم موسیقی اقوام ایرانی

به گزارش باکس افیس ایران:  ­­­­­­­دومین روز از برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در حالی برگزار شد که تعدادی از هنرمندان پیشکسوت کشورمان در اقلیم‌های متفاوت اجراهای با کیفیتی را پیش روی مخاطبانشان قرار داد.

دومین روز از برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شامگاه سه شنبه بیست و چهارم آبان ماه در حالی برگزار شد که تعدادی از هنرمندان پیشکسوت کشورمان در اقلیم‌های متفاوت اجراهای با کیفیتی را پیش روی مخاطبانشان قرار دادند.

گروه «آبادون‌خوان» کرمان با اجرای خواهران رجائی‌نژاد اولین گروهی بود که روی صحنه رفت. طوطی، مهناز و شهناز رجائی‌نژاد که اولین تجربه اجرای صحنه‌ای خود در جشنواره موسیقی نواحی ایران را پشت سر گذاشتند، بخش عمده اجرای خود را به آوازهایی که در عروسی‌های محلی خوانده می‌شوند اختصاص دادند و آنها را به صورت همخوانی اجرا کردند. مضمون قطعات این گروه مربوط به سالیان بسیار دور است که از قدیم توسط بزرگترها در مجالس شادی خوانده می‌شده و سینه به سینه نقل شده است.

پس از آن، نوبت موسیقی کردی بود و موسیقی فولک کردی توسط گروهی از سنندج حال و هوای متفاوتی به سالن بخشید. فرید رحیمی (خواننده و سرپرست گروه) پیش از اجرای گروه در سخنان کوتاهی گفت: آنچه هم‌اکنون برایتان اجرا می‌کنم، مقام بسیار قدیمی کردی محسوب می‌شود. آنچه که می‌خوانم یکی از بندهای موسیقی کردی بنام «گُلی» هست که در مایه حجاز اجرا می‌شود و آن را در یک فرم قدیمی برایتان می‌خوانم.

یک حال عجیب با طعم موسیقی اقوام ایرانی/ بزرگترها گل کاشتند!

اجرای «حیران» و یک ملودی ریتمیک بخش دیگری از این برنامه بود که طی آن عارف طهماسبی (نرمه‌نی) و محمد عباسی (دف و تنبک) نیز این اجرا را همراهی کردند. این در حالی بود که علی احمدی از کرمانشاه برای اجرای مور لکی به روی صحنه آمد تا چند آوای باستانی سرزمین کهن ایران را اجرا کند که این بخش از برنامه حال و هوای متفاوتی را به فضای اجرای برنامه منتقل کرده بود و مخاطبان با صدای متفاوتی روبه‌رو شدند که تاکنون کمتر در اجراهای مرتبط با موسیقی اقوام ایران تجربه شده بود.

پس از آن نوبت گروه علی آباد کتول بود که مخاطبان را میهمان موسیقی کتولی کند. علی‌اکبر اصلانی کتولی (آواز) به همراه نعمت اصلانی کتولی (نی) قطعات «هوایی»، «راسته‌مقام» و «کله‌کش» را اجرا کردند.

بخشی دیگری از این برنامه هم با حضور بخشی حسین ولی‌نژاد (دوتار نواز مطرح شمال خراسان) بر روی صحنه همراه بود. او اجرایش را با صلوات بر پیامبر اکرم (ص) آغاز کرد و در مدح ایشان قطعه‌ای نواخت. بعد از آن نیز گروه‌نوازی آغاز شد و گروه بخشی با اجرای محمد علی‌آبادی و شایان علیزاده او را همراهی کردند. اجرای قطعات «نوایی»، «شاخ‌عطایی» و «هرایی» با استقبال مخاطبان همراه شد.

در بخش پایانی برنامه‌های روز دوم نیز گروه سرنا و دهل کرمانشاه روی صحنه آمدند. استاد نوخاص صیادی (دهل) و اردشیر طهماسبی (سرنا) قطعات شادی را برای مخاطبان اجرا کردند تا دومین شب از اجراهای جشنواره باتشویق های گرم مخاطبان حاضر در سالن به پایان برسد.

یک حال عجیب با طعم موسیقی اقوام ایرانی/ بزرگترها گل کاشتند!

از نکات جالب توجه برنامه‌های روز دوم جشنواره حضور پرقدرت و با کیفیت بزرگان موسیقی نواحی بود که با وجود سن و سال بالایی که داشتند با مهارت قابل توجهی به اجرای برنامه پرداختند.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری محمدعلی مرآتی در دو بخش «نشست های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن موسیقی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان از ۲۳ تا ۲۷ آبان ماه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی در حال برگزاری است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند