مخاطب

۶۳۵ هزار نفر مهرماه به سینما رفتند

به گزارش باکس افیس ایران:  سینماهای کشور در مهرماه، با جذب ۶۳۵ هزار مخاطب ، ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشتند.

سینماهای کشور در آغازین روزهای مهرماه، به دلیل تعطیلات رسمی مناسبت‌های اواخر ماه صفر، تعطیل بودند. بعد از این مدت نیز کشور درگیر ناآرامی‌هایی شد که تاثیرات سویی بر راندمان سینماها داشت.

با این مختصات، سینماهای کشور طی مهرماه، علاوه بر تعطیلی در مناسبت‌های شهادت، به دلیل اغتشاشات، زودتر از موعد مقرر، فعالیت خود را به پایان رساندند که این میزان در سینماها و پردیس‌های مختلف، از ساعت ۱۸ الی ۲۳ در نوسان بود.

با این حال در مهرماه، ۴۲ هزار سانس برقرار بود که به جذب ۶۳۵ هزار مخاطب انجامید. گیشه سینماها نیز ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروختند تا نخستین ماه پائیزی، با یک عملکرد ضعیف برای سینماهای کشور آغاز شود.

پسر دلفینی با ۲۰۹ هزار مخاطب، انفرادی با ۱۲۳ هزار، ابلق با ۸۲ هزار، دوزیست با ۷۵ هزار و تی‌تی با ۳۹ هزار مخاطب، پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم‌های سینماها در مهرماه بودند.

این شرایط درحالی رقم خورد که سینماها قرار بود از فردای اتمام ماه صفر، با نمایش ۳ فیلم جدید، نفس تازه‌ای در کالبد سینمای ایران بدمند. نفسی که احتمالا تا امروز و با نمایش چند فیلم دیگر، بر تشدید روند استقبال از سینما و گیشه آن می‌افزود اما متاسفانه ناآرامی‌ها به‌مانند کرونا، خسارات متعددی به سینمای ایران وارد آورد.

در شرایط عادی که بپذیریم اگر اغتشاشات اتفاق نمی‌افتاد، وضعیت استقبال از سینماها، به ‌مانند ۶ماه نخست سال بود (که احتمالا به‌مانند هر سال در پائیز فراتر از این میزان نیز می‌رفت)، سینماها می‌بایست در مهرماه با همان متوسط ۴۲ هزار مخاطب برای ایام عادی و ۱۵۰ هزار نفر برای سه‌شنبه‌ها و دو روز انتهایی هفته، به مخاطب ۲ میلیارد و ۴۳۰ هزار نفری دست می‌یافت. حال می‌بینیم که ناآرامی‌ها، ۱ میلیون و ۷۹۵ هزار مخاطب سینما را طرد کرد.

این تعداد مخاطب با توجه به میانگین قیمت بلیت امسال سینماهای کشور که ۳۳ هزار تومان است، حدود ۶۰ میلیارد تومان خسارت به سینما وارد آورده که این رقم با توجه به رقم خوردن در طول ۲۷ روز، یک تراز منفی سنگین برای سینمای کشورمان محسوب می‌شود که تداوم آن، نگرانی‌های عمیقی را برای سینماوستان و فعالان این صنعت به وجود آورده است.

علی‌الخصوص اینکه درحدود یک‌سوم از مهرماه، بلیت به صورت نیم‌‎بها عرضه شد که این شرایط، سبب افزایس نسبتا محسوس مخاطب شد که اگر این وضعیت وجود نداشت، تعداد مخاطب، به‌مراتب کمتر از آن چیزی بود که به آن اشاره شد.

به دلیل این اغتشاشات، بسیاری از سینماها، هم‌چنان سانس‌های شبانه خود را کاهش داده‌اند و دفاتر پخش از اکران فیلم جدید امتناع می‌ورزند. در چنین شرایطی نیاز است تا سازمان سینمایی به پشتوانه وزارت ارشاد، تمام‌قد وارد عمل شود و در گام نخست، چند فیلم با اولویت کمدی را به روی پرده بفرستد تا اوضاع از روند فعلی نجات یابد.

تا پیش از این، تمام تلاش مدیران سینمایی کشور، فعالان این حوزه و سینماداران، بازگرداندن سینما به دوران پیش از کرونا بود اما حالا باید همگی دست به دست هم دهند تا شرایط سینماها به دوران قبل از اغتشاشات بازگردد. برای عادی شدن شرایط، همکاری رسانه‌ها علی‌الخصوص رادیو و تلویزیون در برقراری آرامش در سینما، بسیار ضروری است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند