مستند

پخش «بی‌رنگی» از سیما

به گزارش باکس افیس ایران: مستند «بی‌رنگی» پرتره‌ای از کیخسرو خروش استاد برجسته خوشنویسی و نقاشی است که از تلویزیون پخش می‌شود.

بهادر خردمند کیا کارگردان مستند «بی‌رنگی» درباره این اثر که امشب از شبکه مستند پخش می‌شود گفت: مستند «بی‌رنگی» پرتره‌ای از کیخسرو خروش خوشنویس و نقاش برجسته کشور است. هنرمند نام‌آشنایی که در سال ۱۳۸۴ به عنوان چهره ماندگار عرصه خوشنویسی شناخته شد.

وی اضافه کرد: او نه تنها در هر ۲ رشته نقاشی و خوشنویسی استاد طراز بالا و برجسته‌ای است، بلکه ویژگی مهم دیگری نیز دارد و آن هم این است که در خوشنویسی آخرین میراث‌دار سنت استاد کلهر است و در عرصه نقاشی نیز میراث‌دار کمال‌الملک به شمار می‌رود. به عبارت دیگر می‌توان گفت آخرین نفر از نسل هنرمندانی است که دارای سبک و سیاق هنری سنتی بودند.

خردمندکیا با اشاره به جنبه‌های برجسته هنری کیخسرو خروش گفت: در مصاحبه‌هایی که با چهره‌های برجسته خوشنویسی و نقاشی داشتیم، به یک نکته مهم اشاره می‌کردند و آن هم این بود که بهترین پرتره‌هایی که از امام خمینی (ره) کشیده شده، کار هنری استاد خروش است. این سخن را از زبان چهره‌هایی نظیر کاظم چلیپا، حبیب‌الله صادقی و حتی آیدین آغداشلو می‌شنویم. دلیل آنان برای این ادعا این بود که می‌گفتند سبک نقاشی کمال‌الملکی تمرکز ویژه‌ای روی پرتره کشیدن دارد و استاد خروش نیز این هنر را به خوبی از استادش یاد گرفته است.

وی درباره انگیزه خود از ساخت این مستند گفت: استاد خروش استاد خوشنویسی من بود و این هنر را نزد ایشان یاد گرفتم. به همین دلیل به ساخت این مستند پرتره علاقه‌مند شدم. سختی‌های زیادی برای تولید این فیلم متحمل شدم اما خوشحالم که توانستم فیلمی از استادم بسازم.

این مستندساز ضمن معرفی کسانی که در این مستند جلوی دوربین آمده‌اند، گفت: برای ساخت مستند «بی‌رنگی» سراغ چهره‌های زیادی رفتیم، به ویژه افرادی که در عرصه نقاشی و خوشنویسی صاحب سبک بوده و هنرمندان مشهوری به شمار می‌روند. آیدین آغداشلو، محمد احصایی، عباس اخوین، کاظم چلیپا، حبیب الله صادقی، جواد بختیاری و علی اکبر صادقی از جمله هنرمندانی‌اند که موفق به گرفتن مصاحبه با آنان شدیم.
خردمندکیا درباره روند تولید مستند «بی‌رنگی» گفت: مصاحبه با عمده اساتید طی ۶ ماه انجام شد، اما نزدیک به یکسال پیگیر مصاحبه با آیدین آغداشلو بودیم. ایشان مشکلات جسمانی داشت، اما برایمان مهم بود که او در برابر دوربین ما بنشیند و درباره استاد خروش صحبت کند.

عوامل تولید این مستند ۷۸ دقیقه‌ای عبارتند از؛ تهیه‌کننده: بهادر خردمندکیا و عبدالرضا نعمت‌الهی، پژوهش: بهادر خردمندکیا و زهرا نعمت‌الهی، تصویربردار: محمدطاهر میرحیدری و محمد سهرابی.

این مستند امشب چهارشنبه (۳۰ شهریور) ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن فردا ساعت ۹ صبح و ۲۴ است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند