پوشنه

بلای جان صنعت پوشاک ایران چیست؟

به گزارش باکس افیس ایران: کارگردان مستند «پوشنه» می‌گوید: تغییر سلیقه باعث شده که تولیدکنندگان داخلی ، لوگو فلان برند خارجی را روی لباس خود می‌زنند و ادعا می‌کنند که این کالا از خارج قاچاق و به بازار عرضه شده است

مستند «پوشنه» به کارگردانی امیر یوسفی در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب (دوشنبه ۲۸ شهریور) از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.
یوسفی درباره سوژه این فیلم گفت: مستند «پوشنه» درباره موضوع پوشاک است و نگاهی جامع به قاچاق لباس از خارج به داخل کشورمان دارد.
وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید در حوزه لباس و پوشیدنی‌ها، تاریخ کهنی در ایران داریم، تا جایی که این صنعت پیوندخورده با هنر است. در اقصی نقاط ایران از جمله بوشهر، بندرعباس، لرستان و … پوشاکی که تولید می‌شود یک اثر هنری است که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. با این حال، اتفاقی که طی ۵-۶ دهه اخیر نمود پیدا کرده این است که سلیقه لباس پوشیدن مردم دچار تغییرات جدی شده است و همین موضوع زمینه را برای واردات لباس فراهم کرده است.
یوسفی بیان داشت: یکی از موضوعات مهمی که در سال‌های اخیر ایجاد شده این است که لباس تولید داخل از کیفیت لازم برخوردار نیست و به همین دلیل گرایش به پوشیدن لباس خارجی در بین مردم بالا رفته است که قاچاق پوشاک یکی از دستاوردهای آن به شمار می‌رود. به واسطه این موضوع، آن هنر صنعت در حال از بین رفتن است. در مستند «پوشنه» ضمن مروری بر تاریخچه پوشاک در ایران، به تغییر سلیقه مردم نیز پرداخته‌ایم.
کارگردان مستند «پوشنه» با اشاره به ارتباط تغییر سلیقه مردم با قاچاق لباس گفت: ارتباط مستقیمی برقرار است؛ تغییر سلیقه باعث شده که حتی تولیدکنندگان داخلی، محصولات خود را با عناوین دیگری به بازار عرضه کنند. برای مثال، لوگو فلان برند خارجی را روی لباس خود می‌زنند و ادعا می‌کنند که این کالا از خارج قاچاق شده و به بازار عرضه شده است. این اتفاق واقعا نوپدید است. جالب است بدانید ۸۰ درصد کالاهایی که به عنوان قاچاق در کشور عرضه می‌شود، همان محصول داخلی است که با برند خارجی نصب‌شده روی آن به فروش می‌رسد. در حقیقت، قاچاق لباس به جای آنکه ضدارزش باشد، تبدیل به ارزش شده است.
یوسفی درباره فرم روایی مستند خود توضیح داد و گفت: این مستند، روایتی و نگاه‌مان به موضوع لباس، چند وجهی است. هم از تصاویر آرشیوی استفاده کردیم و هم نریشن داریم. علاوه براین، دوربین ما سراغ افراد مختلف از جمله کارشناس، تولیدکننده لباس، مردم و … رفته است. هر کدام از این افراد از زاویه خود به این موضوع نگاه کرده‌اند. علاوه بر این، قرار نیست این مستند حکم واحدی صادر کند و تلاش‌مان بر این است که خود مخاطب جمع‌بندی نهایی را در این موضوع داشته باشد.
عوامل تولید این مستند ۴۵ دقیقه‌ای عبارتند از:
تهیه‌کننده و کارگردان: امیر یوسفی، نویسنده: مجتبی محمودی، تصویربردار: مهدی علیمحمدی، تدوین و صداگذار: علیرضا ناصری
مستند «پوشنه» امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و بازپخش آن فردا ساعت ۹ صبح و ۲۴ است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند