کارگردان

متولدین ۱۷ سپتامبر سینما ، تئاتر و موسیقی؛ باز لورمن

به گزارش باکس افیس ایران: باز لورمن (انگلیسی: Baz Luhrmann؛ زاده ۱۷ سپتامبر ۱۹۶۲) فیلمنامه نویس، کارگردان و تهیه کننده اهل استرالیاست. او بیشتر به ساختن فیلمهای عاشقانه و رمانتیک معروف استاهل استرالیا است.
باز لورمن
زادهٔ۱۷ سپتامبر ۱۹۶۲ ‏(۵۹ سال)
ملیتاسترالیایی

باز لورمن کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرد و سال ۱۳۷۱ در ۳۰ سالگی در فیلم Strictly Ballroom به عنوان کارگردان فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند فیلم گتسبی بزرگ، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای او محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون Paul Mercurio، Tara Morice، Bill Hunter و Pat Thomson را تجربه کرد.

او در سال ۱۳۹۲ دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. اثر مهم باز وی در این سال، فعالیت در فیلم گتسبی بزرگ به عنوان کارگردان محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی او فعالیت در فیلم گتسبی بزرگ بوده است. وی سال ۱۳۹۲ در ۵۱ سالگی فیلم گتسبی بزرگ را کارگردانی کرد که توانست خود را میان اهالی فضای سینما مطرح کند. از باز لورمن نقل قول شده است که برای کارگردانی در فیلم گتسبی بزرگ و همکاریش با عوامل و بازیگران اعلام رضایت کرده است. باز لورمن توانست با فعالیت در فیلم گتسبی بزرگ تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر لئوناردو ویلهام دی کاپریو، کری مولیگان، جوئل ادگورتون و Lisa Adam توانست سطح کاری او را متحول کند.

وی علاوه‌بر فیلم گتسبی بزرگ، سال ۱۳۸۰ در ۳۹ سالگی فیلم مولن روژ! را کارگردانی کرده است. باز لورمن این‌بار با هنرمندانی چون نیکول کیدمن، ایوان مک گرگور، جان لگویزمائو و جیمز برودبنت همکاری داشت.

با اینکه او را بیشتر بعنوان کارگردان می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. باز لورمن علاوه‌بر کارگردان به‌عنوان نویسنده نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین آثار وی در حرفه‌ی نویسنده، فیلم گتسبی بزرگ، فیلم استرالیا، فیلم مولن روژ! و فیلم Strictly Ballroom است.

فیلم‌شناسی

  • Strictly Ballroom (۱۹۹۲)
  • رومئو + ژولیت (۱۹۹۶)
  • مولن روژ! (۲۰۰۱)
  • استرالیا (۲۰۰۸)
  • گتسبی بزرگ (۲۰۱۴)
  • الویس(۲۰۲۲)

بخشی از جوایز

  • برنده بفتای بهترین کارگردانی برای فیلم رومئو + ژولیت در سال ۱۹۹۷
  • کاندیدای بفتای بهترین کارگردانی برای فیلم مولن روژ! در سال ۲۰۱۱


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند