سینماروهای فرانسوی شیفته «پارازیت»!

به گزارش باکس افیس ایران: محمد حقیقت: «پارازیت» فیلم برنده نخل طلا در عرض چهار هفته، یک میلیون تماشاگر را درفرانسه به سینماها کشاند!

بونگ جون هو، کارگردان فیلم کره ای «پارازیت» قبل از اینکه فیلمش در جشنواره کن امسال پذیرفته شود، در مصاحبه ای در کشور خود گفته بود: «نمی دانم چطور ممکن خواهد بود که مردم کشورهای دیگر از این فیلم استقبال کنند!». با این حال ظاهراً اما او اشتباه کرده بود و «پارازیت» با حیرت بسیاری از کارشناسان، فعلاً در ماه اول اکران، یک میلیون تماشاگرفرانسوی به خود جلب کرده است.

البته پانزده سال پیش چنین اتفاقی در فرانسه برای دیگر برنده نخل طلا، «فارنهایت ۱۱سپتامبر» اثر مایکل مور هم افتاده بود، اما آن فیلم وقایع مهم تخریب برج های نیویورک و به دنبال داشتن جنگ آمریکا با القاعده و … را در خود داشت که جهان شبانه روز اخبارش را دنبال می کرد.

دو فیلم آخری که برنده نخل طلا شده بودند، یعنی «دزدان فروشگاه» از ژاپن تعداد ۷۲۸۹۰۵ تماشاگر و «مربع» اثر روبن اوستلوند با ۳۳۹۱۷۲ بیننده در فرانسه داشتند.

از بین فیلمهای غیر فرانسوی که برنده نخل طلا شده بودند و از جمله پایین ترین فروش ها را باید متعلق به فیلم «طعم گیلاس» مرحوم عباس کیارستمی با تعداد ۱۶۵۵۲۱ تماشاگر دانست که در رده ماقبل آخر قرار دارد و همچنین «عمو بونمی؛ کسی که زندگی گذشته اش را به یاد می آورد» ساخته ویراستاکول که ۱۲۷۵۸۰ بیننده داشت.

به نظر می آید سیاست جشنواره کن در سالهای اخیر تا حدی به طرف فیلمهای مردم پسندی رفته است که مایه هایی از سینمای هنری هم داشته باشند. البته اینکه در سالهای آینده، سلیقه و سیاست های مسئولان این رویداد هنری چه خواهد بود، باید منتظر ماند.

برمبنای شنیده ها همین درام تریلر «پارازیت» قرار است به عنوان نماینده کشور کره جنوبی در رشته بهترین فیلم خارجی زبان به آکادمی اسکار ۲۰۲۰ پیشنهاد شود. این فیلم در کشور خود فروش بسیار بالایی هم داشته است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند