جشنواره

دیوید کراننبرگ در جشنواره سن‌سباستین جایزه می‌گیرد

به گزارش باکس افیس ایران:  جایزه افتخاری دونوستیا در هفتادمین جشنواره فیلم سن‌سباستین امسال به دیوید کراننبرگ اهدا می‌شود.

دیوید کراننبرگ از جشنواره سن سباستین ۲۰۲۲ جایزه افتخاری دونوستیا را دریافت می‌کند.

در این مراسم که با معرفی جدیدترین فیلم کراننبرگ «جنایت‌های آینده» همراه خواهد بود، این فیلم علمی تخیلی جسورانه با بازی ویگو مورتنسن، کریستین استوارت و لیا سیدو به نمایش درمی‌آید. این فیلم برای نخستین بار ماه پیش در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و با نظرهای متفاوتی روبه‌رو شد.

این فیلمساز مشهور کانادایی تاکنون ۲۰ فیلم ساخته و شماری از آنها امروز به عنوان فیلم‌های کلاسیک در ژانرهای مختلف از علمی تخیلی تا ترسناک، درام روان‌شناختی و هیجان‌انگیز شناخته می‌شوند.

سن سباستین سال ۲۰۰۴ فیلم «تصادف» را در بخش گذشته‌نگر و سال ۲۰۰۷ فیلم «قول‌های شرقی» کراننبرگ را در شب افتتاحیه به نمایش درآورده بود.

پیش از کراننبرگ کارگردان‌های مطرح دیگری چون فرانسیس فورد کاپولا، وودی آلن، الیور استون، انیس واردا، هیروکازو کوئیدا و کاستا گاوراس این جایزه را دریافت کرده‌اند.

«تصادف» یکی از فیلم‌های شاخص این کارگردان است که جایزه ویژه هیات داوران کن را برای جسارت و اصالت از آن خود کرد. این فیلم با اقتباس از رمان جی‌جی بالارد ساخته شده بود.

در «جنایت‌های آینده» این کارگردان برای چهارمین بار با مورتنسن همراه شده است. ویگو مورتنسن پیش از این در «تاریخ خشونت» درباره مردی با گذشته‌ای تاریک، «وعده‌های شرقی» درباره مافیای روسی لندن و «روش خطرناک» در نقش زیگموند فروید بازی کرده بود.

پیش از «جنایت‌های آینده» کراننبرگ فیلم «کازموپولیس» را با اقتباس از رمان دان دلیلو و فیلم «نقشه‌هایی به ستاره‌ها» را درباره شهرت ساخت که در این فیلم دوم برای نخستین بار فیلمی را در آمریکا فیلمبرداری کرد.

کراننبرگ ۷۹ ساله خود بازیگر چندین فیلم هم بوده از جمله در فیلم «سقوط» که مورتنسن آن را کارگردانی کرد. این فیلمساز نشان ملی کانادا و لژیون دونور فرانسه را در کارنامه دارد.

وی سال ۲۰۱۸ شیر طلای افتخاری جشنواره فیلم ونیز هفتادو پنجم را دریافت کرد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند