کارگردان

متولدین ۲ تیر سینما ، تئاتر و موسیقی؛ امید بنکدار

به گزارش باکس افیس ایران:  امید بنکدار (زاده ۲ تیر ۱۳۴۸ – تهران) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر و نقاش اهل ایران است.
امید بنکدار
بنکدار در نشست خبری فیلم سینمایی ارغوان
زاده۲ تیر ۱۳۴۸
تهران
ملیتایران
زمینه فعالیتکارگردان
نویسنده
سال‌های فعالیت۱۳۸۴–اکنون

زندگی نامه

امید بنکدار دوم تیرماه هزار و سیصد و چهل و هشت در بیمارستان میثاقیه (مصطفی خمینی) به دنیا آمد. پدر و مادرش پیش از ازدواج همسایه و از زمان کودکی ساکن محله‌­ی منیریه بودند. هنوز هم دو بن­‌بست به نام­‌های بنکدار و ناظمی در خیابان منیریه مجاور همدیگرند. او کودکی­‌اش را در خیابان میرعماد گذراند و پس از هفت سالگی ساکن شمیران شد. او فعالیتش را در حوزه تجسمی با نقاشی آغاز کرد و تکنیک­‌های آبرنگ را نزد هما افتخار(غفارزاده) و جمال­‌الدین خرمی نژاد آموخت. استاد سیاوش کسرایی تاثیر عمیقی بر نگاه او به نقاشی و حوزه‌ی تجسمی گذاشت.

پس از آن برای آموزش و تجربه­‌ی یک کار خلاقه­‌ی گروهی که با حوزه­‌ی تجسمی  درارتباط باشد به مرکز اسلامی آموزش فیلم سازی (باغ فردوس) رفت تا دوره‌ی طراحی صحنه را بگذراند. این مرکز بعدها تعطیل و به موزه­‌ی سینما تبدیل شد. او پس از گذراندن دوره­‌ی طراحی صحنه و لباس نزد ایرج رامین‌فر شیفته­‌ی سینما شد و در دوران طلایی کادر آموزشیِ باغ فردوس- سینما را از استادانی مانند همایون پایور، بهرام بیضایی، دکتر احمد الستی، احمد ضابطی جهرمی، کامران شیردل و محمدرضا اصلانی آموخت.

در همان دوره او فعالیتش را در مطبوعات با دوست و هم دوره‌­ی دوران آموزشش کیوان علی­‌محمدی آغاز کرد و با نشریات مختلفی مانند نقد سینما، ماهنامه­‌ی فیلم و ماهنامه­‌ی زنان همکاری کرد و پس از آن تیم دونفره­‌شان شروع به ساخت فیلم­‌های کوتاه، تجربی و مستند کردند تا اولین فیلم بلندشان شبانه ساخته شد.

چشم اندازهای سیاوش آباد اولین ساخته­‌ی مستند او جوایز زیادی را از جشنواره­‌های مختلف دریافت کرد و در معرفی دو فیلمساز جوان تاثیر گذاشت. این فیلم  نوعی ادای دین و احترام به استادش سیاوش کسرایی است که یک سال پس از ساخت آن از دنیا رفت.

امید بنکدار همکاری­‌اش را با کیوان علی­‌محمدی ادامه داد و تاکنون دو فیلم کوتاه، دو ویدیو آرت، دو فیلم تجربی، هشت فیلم مستند، یک مجموعه ی تلویزیونی و چهار فیلم سینمایی در کارنامه دارد که بیشتر آن­ها به­‌طور مشترک با کیوان علی­‌محمدی ساخته شده اند. علی اکبر حیدری نویسنده­‌ی جوان از سومین فیلم آن­ها- ارغوان به تیم دو نفره­‌ی آن­‌ها دعوت شد و از آن پس در زمینه­‌ی فیلم‌نامه‌نویسی با بنکدار و علی­‌محمدی همکاری داشته است.

فیلم‌شناسی

سالنام اثرتهیه‌کنندهکارگرداننویسندهتدوینگرتصویرگرپژوهشگرژانر
۱۳۷۹کویر آینه‌هاآریفیلمنامهفیلم کوتاه
۱۳۸۱چشم‌اندازهای سیاوش‌آبادآریفیلمنامهآریمستند
۱۳۸۲عشق تنهاست و از پنجره‌ای کوتاهبه بیابان‌های بی مجنون می‌نگردآریفیلمنامهمشترکمستند
۱۳۸۲چه شگفت است عشق که همزخم است هم مرهمآرینویسندهٔگفتارمشترکمستند
۱۳۸۳هیچ‌کس با هیچ‌کس سخن نمی‌گویدآریفیلمنامهآریتجربی
۱۳۸۴شبانهآریفیلمنامهمشترکسینمایی
۱۳۸۴هیچ نمی‌بینند درعشق سری و سروریآریآریمشترکویدئو آرت
۱۳۸۴M.D.M.Aآرینویسندهٔگفتارمشترکآریمستند
۱۳۸۵سرخآریفیلمنامه وگفتارمشترکآریمستند
۱۳۸۵چندبار به شب دل باخته‌ای؟آریمستند
۱۳۸۶آسمان سیاه شبآرینویسندهٔگفتارآریآریمستند
۱۳۸۷شبانه روزآریفیلمنامهمشترکسینمایی
۱۳۸۸سلولآریبازنویسیفیلمنامهیک اپیزود ازمجموعهٔ تلویزیونی
۱۳۹۱حیرانیآریبازنویسیفیلمنامهمشترکمجموعهٔ تلویزیونی
۱۳۹۲ابراهیم در آتشآرینویسندهٔگفتارآریآریمستند
۱۳۹۲ارغوانآریآریفیلمنامهآریسینمایی
۱۳۹۵گیلداآریآریفیلمنامهآریسینمایی
۱۳۹۸هفت روز از هفتاد بهارآریآریآریمستند

خصوصیات و شاخصه‌های آثار

همکاری با ستاره‌های سینما حتی در فیلم‌های مستند، تجربه‌گرایی و رویکرد به سینمای تجربی، کارکردن روی قاب‌بندی و نورپردازی و شاخصه‌های بصری فیلم، توجه به مسایل زنان، پژوهش در گرامر و زبان سینما و اهمیت به فرم از شاخصه‌های فیلم‌های امید بنکدار است.

کارگردان

  • گیلدا (۱۳۹۵)
  • ارغوان (۱۳۹۳)
  • مجموعهٔ تلویزیونی حیرانی (۱۳۹۱)
  • شبانه‌روز (۱۳۸۷)
  • شبانه (۱۳۸۴)

نویسنده

  • گیلدا (۱۳۹۵)
  • ارغوان (۱۳۹۳)
  • شبانه‌روز (۱۳۸۷)
  • شبانه (۱۳۸۴)

تدوین

  • گیلدا (۱۳۹۵)
  • شبانه‌روز (۱۳۸۷)


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند