بازیگر

درگذشتگان ۳۱ اردیبهشت سینما ، تئاتر و موسیقی؛ مصطفی عبداللهی

به گزارش باکس افیس ایران: مصطفی عبداللهی (زاده ۱ فروردین ۱۳۳۴ بروجرد – درگذشت ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ تهران) بازیگر و کارگردان تئاتر، تلویزیون، سینما و رادیو و مدرس تئاتر بود.

عمده شهرت او به علت کارگردانی و بازیگری تئاتر بوده‌است. وی در سال ۱۳۵۸ با کسب رتبه دوم آزمون سراسری وارد دانشکده هنرهای دراماتیک تهران گردید و در رشته بازیگری و کارگردانی نمایش فارغ‌التحصیل شد.

عبداللهی از سال ۱۳۴۹ با تأسیس گروه تئاتر کوچه در بروجرد وارد حوزه بازیگری و کارگردانی تئاتر شد و طی ۴۶ سال آثار زیادی را در مقام کارگردان به روی صحنه برد و همچنین در تئاترها، تله تئاتر و سریال‌های زیادی به عنوان بازیگر ایفای نقش کرد.

از عمده فعالیت‌های عبداللهی می‌توان به کارگردانی و بازیگری ۶۲ نمایش، کارگردانی چندین تله تئاتر و فیلم کوتاه، کارگردانی و بازی در بیش از ۵۰۰ نمایش رادیویی و بازی در فیلم و سریال‌های مشهوری همچون پهلوانان نمی‌میرند، مدار صفر درجه و روشن تر از خاموشی اشاره کرد. وی جوایز متعددی را در زمینه فعالیت‌های هنری دریافت نموده‌است.

زندگی‌نامه

او در سال ۱۳۳۴ در شهر بروجرد به دنیا آمد و دوران کودکی و نوجوانی خود را در زادگاهش سپری کرد. عبداللهی در سال ۱۳۴۹ گروه تئاتر کوچه را در زادگاهش پایه‌ریزی نمود. تئاتر کوچه اولین گروه تئاتر علمی و مدون در بروجرد بحساب می‌آید که با اجرای نمایش زارع شیکاگو نوشته مارک تواین و کارگردانی عبداللهی فعالیت خود را آغاز کرد. وی در خصوص سال‌های ابتدائی فعالیت‌هایش می‌گوید: «ما با خواندن کتاب فن تئاتر مرحوم عبدالحسین نوشین متوجه شدیم تئاتر متفاوت از آن چیزی است که قبلا می‌شناختیم.

چیزی که تا آن زمان به عنوان تئاتر در شهر ما اجرا می‌شد آتراکسیون بود و نمایش‌های تیپ ارباب رعیتی که در مجالس رسمی رواج داشت. به تازگی نمایش «زارع شیکاگو» نوشته مارک تواین را اجرا کرده بودیم که آقای مرزبان برای هواخوری به شهر ما آمدند که آب و هوای خوبی داشت و پاریس کوچولو لقب گرفته بود. ایشان گفتند در خرم‌آباد اداره فرهنگ و هنری وجود دارد و از نمایش‌ها حمایت می‌کند. چیزی که اصلا باور نداشتیم و فکرش را هم نمی‌کردیم. در نهایت هم برای اجرای نمایش «لانه شغال» اولین قرارداد با گروه امضا شد که بابت آن شش هزار تومان دریافت کردیم.»

فعالیت گروه تئاتر کوچه در زادگاه وی تا سال ۱۳۵۸ و اجرای ۱۷ نمایش دیگر از جمله آی با کلاه، آی بی کلاه، چشم در برابر چشم، سی زوئه بانسی مرده‌است و ضیافت ادامه یافت. همچنین عبداللهی در این مدت دفتر سینمای جوان را در بروجرد ایجاد و ۷ عنوان فیلم کوتاه را کارگردانی نمود. برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه نمایشنامه نویسی، بازیگری، کارگردانی و گریم منجر به ارتقای تئاتر در بروجرد و پرورش نیروی نمایشی زادگاهش گردید.

با ورود به دانشکده هنرهای دراماتیک، وی برای خوانش نقشی فرعی در نمایش دشمنان به نویسندگی ماکسیم گورکی و کارگردانی رکن الدین خسروی مورد نظر استاد خسروی قرار گرفت. در طی تمرینات گروه نمایشی، استعداد و تلاش عبداللهی باعث شد تا خسروی نقش زاخارف که یکی از نقش‌های اصلی نمایش بود را بر عهده وی گذارد. این نمایش با وقوع انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها و شرایط وقت کشور امکان اجرا نیافت. با وقوع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها عبداللهی به استان کرمان رفت تا در بازسازی شهرستان زلزله زده گلبافت مشارکت کند. پس از بازگشایی دانشگاه‌ها به کارگردانی مجید بهشتی نمایش سی زوئه بانسی مرده‌است را به عنوان پروژه فارغ‌التحصیلی مجید بهشتی بازی نمود. بازی عبداللهی بسیار مورد توجه حمید سمندریان و دکتر قطب الدین صادقی قرار گرفت.

عبداللهی از اولین نفراتی بود که به گروه هنر تحت نظر قطب الدین صادقی دعوت شد و به ایفای نقش پرداخت. وی در بیش از ۲۵ نمایش به عنوان بازیگر و کارگردان با گروه هنر همکاری نمود. در دهه ۷۰ شمسی زوج مصطفی عبداللهی و میکاییل شهرستانی در نمایش‌های گروه هنر به کارگردانی دکتر قطب الدین صادقی در تئاتر ایران بسیار مطرح و زبانزد شده بود. از آن نمایش‌ها می‌توان به آرش، هفت قبیله گمشده و بهرام چوبینه اشاره نمود. در عرصه تئاتر عبداللهی همچنین به عنوان بازیگر در آثاری به کارگردانی دکتر محمود عزیزی، هادی مرزبان و اکبر زنجانپور به روی صحنه رفته‌است. وی ایفاگر نقش پدی در نمایش گوریل پشمالو به کارگردانی اکبر زنجانپور بود و بازیگر نقش‌های اصلی نمایش‌های باغ شبنما (نوشته اکبر رادی) و خاطرات هنرپیشه نقش دوم (نوشته بهرام بیضایی) به کارگردانی هادی مرزبان بود. وی همچنین در بیش از ۵۰۰ نمایش رادیویی به صدا پیشگی پرداخته‌است. از این نمایش‌ها می‌توان به هملت، مکبث و پلکان اشاره کرد.

بسیاری عبداللهی را به خاطر ایفای نقش پهلوان ارسلان در سریال تاریخی پهلوانان نمی‌میرند تولید ۱۳۷۶ به کارگردانی حسن فتحی می‌شناسند. شروع فعالیت تلویزیونی وی از سال ۱۳۶۵ و بازی در مجموعه تلویزیونی اغر بخیر به کارگردانی مجید بهشتی بازمی‌گردد. مصطفی عبداللهی همچنین سابقه بازی در فیلم‌های تلویزیونی بی سلاح، ستاره خاموش، شاهد عینی و وجدان آشفته را دارد. بازی در فیلم‌های زندگی با حضور یک دیوار، مه بانو و بی گدار از تجربه‌های سینمایی وی می‌باشند. عبداللهی سابقه بازی در چندین تله تئاتر و کارگردانی نمایش تلویزیونی تابلو تاریخی را نیز در کارنامه دارد.

مصطفی عبداللهی با رویکرد انتقادی خود سعی در شناساندن نویسندگان صاحب دیدگاه غربی به جامعه ایرانی داشت. وی با اجرای نمایش جنگ در طبقه سوم اقدام به معرفی پاول کوهوت نویسنده چپ‌گرای اهل چک به هنر دوستان ایرانی نمود. در سال ۱۳۹۰ عبداللهی نمایش حکم نوشته نیکلای اردمان را به روی صحنه آورد. این نخستین بار بود که اثری از این نویسنده روس در ایران اجرا می‌شد. بعد از اجرای نمایش مرگ تصادفی یک آنارشیست نوشته داریو فو در تئاترشهر تهران، گروه تئاتر کوچه به سرپرستی وی به عنوان گروه برتر در بخش گروه‌های نمایشی اردیبهشت تئاتر ایران در سال ۱۳۹۳ معرفی شد.

مصطفی عبداللهی که آخرین نمایش خود، در اعماق را روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه داشت، در روز پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۴ در حالی که بیش از ۱۴ سال با بیماری سرطان مبارزه می‌کرد، در ساعت ۸:۱۵ دقیقه صبح در بیمارستان پارسیان تهران چشم از جهان فروبست. مزار او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران می‌باشد. نمایش در اعماق که یک متن انتقادی نوشته ماکسیم گورکی نویسنده شهیر روس است، تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۴هر شب به یاد او ساعت ۷ شب در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفت. هادی مرزبان دربارهٔ علت ماندگاری مصطفی عبداللهی در تئاتر ایران بیان می‌کند: “دلیل این بود که مصطفی می‌دانست چرا تئاتر کار می‌کند. اگر به گذشته هنری او توجه کنیم نشان می‌دهد هیچ نمایشی را بی‌خود یا برای خوش خدمتی کار نکرده و پشت هر کاری ذهنیت و حرفی داشته‌است.”

در طول ۴۶ سال فعالیت هنری، عبداللهی جوایز متعددی را در مناسبت‌های مختلف دریافت نمود. از آن جمله اند: دریافت لوح و جایزه سال‌ها تلاش و پایداری در عرصه فرهنگ و هنر از احمد مسجدجامعی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد، تندیس برگزیده ویژه بازیگری از ششمین جشن بازیگر در روز جهانی تئاتر، دریافت لوح سپاس سه دهه فعالیت تئاتری از بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، برترین بازیگرمرد در نخستین جشنواره مونولوگ گویی مرکز هنرهای نمایشی رادیو و دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر از بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر.

کتاب “سلوک در کوچه؛ زندگی و کار مصطفی عبداللهی” توسط انتشارات سفیر اردهال در سال ۱۳۹۵ چاپ و روانه بازار گردید.

آثار

آثار صحنه ای
ردیفنام نمایشکارگردانفعالیت حرفه ایمحل اجراسال اجرا
۱زارع شیکاگومصطفی عبداللهیتأسیس گروه کوچهشهرهای استان لرستان۱۳۴۹–۵۰
۲او بیگانه نبودناصر حسین پوربازیگرشهرهای استان لرستان۱۳۵۱
۳مرشد و دلال‌هاناصر حسین پوربازیگرشهرهای استان لرستان۱۳۵۱
۴پاتوقمصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرشهرهای استان لرستان۱۳۵۲
۵افعی طلائیحسن لحمیبازیگرشهرهای استان لرستان۱۳۵۳
۶یعقوب لیثمصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرشهرهای استان لرستان۱۳۵۳
۷آی با کلاه، آی بی کلاهمصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرشهرهای استان لرستان و شهرهای استان همدان۱۳۵۳
۸سفر (ریل)مصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرشهرهای استان لرستان۱۳۵۴
۹اسب سفیدمصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرشهرهای استان لرستان و شهرهای استان همدان۱۳۵۵
۱۰خواب عوضی‌هامصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرشهرهای استان لرستان۱۳۵۵
۱۱طلوع ماهعبدالرضا بیاتونیبازیگرشهرهای استان لرستان و شهرهای استان همدان۱۳۵۵
۱۲خر با بار نمکمصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرشهرهای استان لرستان و شهرهای استان همدان۱۳۵۶
۱۳چشم در برابر چشممصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرشهرهای استان لرستان و شهرهای استان همدان۱۳۵۶
۱۴سیاوش بر بادمصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرشهرهای استان لرستان و شهرهای استان همدان۱۳۵۶
۱۵مرگ من مرثیه نداردرضا عرب پوربازیگرشهرهای استان لرستان و شهرهای استان همدان۱۳۵۷
۱۶طرخونمصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرشهرهای استان لرستان و شهرهای استان همدان۱۳۵۷
۱۷ضیافتمصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرشهرهای خوزستان۱۳۵۸
۱۸سیزوئه بانسی مرده‌است.مصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرشهرهای استان لرستان۱۳۵۹
۱۹سیزوئه بانسی مرده‌است.مجید بهشتیبازیگرسینما تئاتر کوچک تهران۱۳۶۵
۲۰بازرسمجید بهشتیبازیگرسالن اصلی تئاتر شهر۱۳۶۶
۲۱خودکشیمحمد پورحسنبازیگرتالار وحدت۱۳۶۶
۲۲مده آقطب الدین صادقیبازیگرسالن چهارسو۱۳۶۸
۲۳اتاق ۱۳مصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرتالار مولوی۱۳۶۸
۲۴شاه اسکوریالحمیدرضا افشاربازیگرتالار مولوی۱۳۶۹
۲۶سوگ سیاوشصادق هاتفیبازیگرپاریس-هامبورگ-برلین-کلن-فرانکفورت-لندن۱۳۶۹
۲۵داستان آدمحسین فرخیبازیگرتالار وحدت۱۳۷۰
۲۷اقلیمامحمود عزیزیبازیگرسالن اصلی تئاتر شهر۱۳۷۰
۲۸آخرین اسفندیارصادق هاتفیبازیگرسالن چهارسو تئاتر شهر – تئاتر دوپاقی پاریس۱۳۷۱
۲۹عاشقانه با پای برهنهصادق هاتفیبازیگرتالار هنر پاریس۱۳۷۱
۳۰با شب تا صبحمصطفی عبداللهیکارگردانتالار مولوی۱۳۷۱
۳۱و غربتت راهیچ شعری نسرودداریوش رضوانیبازیگرخانه نمایش اداره تئاتر۱۳۷۱
۳۲حماسه چله نشینمصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرتاجیکستان – ترکمنستان۱۳۷۲
۳۳دندان گرازصادق هاتفیبازیگرتماشاخانه سنگلج۱۳۷۲
۳۴مرد فرزانه ببر دیوانهقطب الدین صادقیبازیگرجشنواره عروسکی شارل ویل مزیه فرانسهسازمان میراث فرهنگی فرهنگسرا بهمن۱۳۷۲
۳۵بهرام چوبینهقطب الدین صادقیبازیگرسالن اصلی تئاتر شهر۱۳۷۳
۳۶کبودان و اسفندیارحمیدرضا افشاربازیگرتالار مولوی۱۳۷۳
۳۷هفت خوان رستمقطب الدین صادقیبازیگرکاخ موزه سعدآباد (تهران)-آرامگاه فردوسی (طوس)۱۳۷۴
۳۸زنان صبرا، مردان شتیلاقطب الدین صادقیبازیگرتالار وحدت۱۳۷۶
۳۹جنایات و مکافاتمیکائیل شهرستانیبازیگرسالن اصلی تئاترشهر۱۳۷۷
۴۰گوریل پشمالواکبر زنجانپوربازیگرسالن اصلی تئاترشهر۱۳۷۷
۴۱آرشقطب الدین صادقیبازیگرسالن چهارسو۱۳۷۷
۴۲خط عشققطب الدین صادقیبازیگرسالن چهارسو۱۳۷۹
۴۳هفت قبیله گمشدهقطب الدین صادقیبازیگرسالن چهارسو۱۳۷۹
۴۴باغ شبنماهادی مرزبانبازیگرسالن اصلی تئاترشهر۱۳۸۰
۴۵بیتوس بیچارهحمید مظفریبازیگرسالن اصلی تئاترشهر۱۳۸۱
۴۶خاطرات هنرپیشه نقش دومهادی مرزبانبازیگرسالن اصلی تئاترشهر۱۳۸۱
۴۷شرق بوسهمصطفی عبداللهیکارگردانسالن شماره ۲ تئاترشهر۱۳۸۳
۴۸عاقبت قلم فرسائیمحمد اسدیبازیگرتهران- خانه تئاتر۱۳۸۴
۴۹سه پردهعباس شادروانبازیگرسالن شماره ۲ تئاترشهر۱۳۸۴
۵۰کابوس سرخمصطفی عبداللهیکارگردانسالن قشقایی۱۳۸۴
۵۱جنگ در طبقه سوممصطفی عبداللهیکارگردانسالن قشقایی۱۳۸۵
۵۲چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟شهین علیزادهبازیگردانشکده هنرهای زیبا-دانشگاه تهران۱۳۸۶
۵۳یادگار زریرانقطب الدین صادقیبازیگرسالن چهارسو۱۳۸۷
۵۴از پشت شیشه‌هامصطفی عبداللهیکارگردانتماشاخانه سنگلج۱۳۸۸
۵۵باغ شکر پارهقطب الدین صادقیبازیگرسالن اصلی تئاترشهر۱۳۸۸
۵۶سوگ سیاوشسیاوش طهمورثبازیگرسالن چهارسو۱۳۸۸
۵۷دزدآبهادی مرزبانبازیگرتماشاخانه ایرانشهر- تالار وحدت۱۳۸۹
۵۸حکممصطفی عبداللهیکارگردانسالن اصلی برج آزادی۱۳۹۰
۵۹اگر نرفته بودیقطب الدین صادقیبازیگرسالن چهارسو۱۳۹۰
۶۰انبوهی از هیچ‌کسمصطفی عبداللهیکارگردان و بازیگرسالن اصلی برج آزادی۱۳۹۰
۶۱مرگ تصادفی یک آنارشیستمصطفی عبداللهیکارگردانسالن چهارسو۱۳۹۲
۶۲در اعماقمصطفی عبداللهیکارگردانتماشاخانه ایرانشهر- سالن اصلی تئاترشهر۱۳۹۳–۹۴
سریال‌های تلویزیونی
نام سریالکارگردانسال تولید
اغر بخیرمجید بهشتی۱۳۶۵
ریشه در خاکمجید بهشتی۱۳۶۷
پنجره ای رو به باغچهحسین مروی۱۳۷۰
بر سر دو راهیمجید بهشتی۱۳۷۴
هفتمین پیشوارضا شالچی۱۳۷۵
بافته‌های رنجمجید بهشتی۱۳۷۶
پهلوانان نمی‌میرندحسن فتحی۱۳۷۶
نمایش روزصادق هاتفی۱۳۷۸
بوی خاکعلی بیابانی۱۳۷۸
کوی دامونعباس رنجبر۱۳۷۹
خاکستر و بادجهانبخش لک۱۳۸۰
روشن تر از خاموشیحسن فتحی۱۳۸۲
مدار صفر درجهحسن فتحی۱۳۸۶
سرگشتهمحمد حسین حقیقی۱۳۹۰
معمای شاهمحمدرضا ورزی۱۳۹۳
فیلم‌شناسی
نام فیلمکارگردانسال تولید
گلوگاهعلی نقی لو۱۳۶۷
زلزلهمجید بهشتی۱۳۶۹
زندگی ابراهیم۱۳۷۰
شاهد عینیجهانبخش لک۱۳۷۹
ستاره خاموشمحسن شاه محمدی۱۳۸۰
مه بانومجید بهشتی۱۳۸۱
وجدان آشفتهمنوچهر هادی۱۳۸۸
بی سلاحمنوچهر هادی۱۳۸۹
زندگی با حضور یک دیوارمیکاییل شهرستانی۱۳۹۱
بی گدارجهانبخش لک۱۳۹۲
تله تئاتر
نام اثرکارگردانفعالیت حرفه ایسال تولید
طالع عشقکورش نریمانیبازیگر۱۳۷۰
تابلوی تاریخیمصطفی عبداللهیکارگردان۱۳۷۶
آخرین بازیسیامک صفریبازیگر۱۳۸۴
مهمانی درندگانرشید بهنامبازیگر۱۳۸۵

جوایز

جوایز
عنوانمکانزمان
تندیس اردیبهشت تئاتر ایرانتهران۱۳۹۴
نشان ویژه تئاتر شهر تهرانتهران۱۳۹۴
نکوداشت نیم قرن فعالیت هنریتهران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر۱۳۹۳
تندیس گروه برتر تئاتر ایران در اردیبهشت تئاتر ایرانکرمانشاه۱۳۹۳
برگزیده هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر رضویتهران۱۳۸۹
دیپلم افتخار بهترین بازیگر از بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجرتهران۱۳۸۸
برترین بازیگر مرد در جشنواره مونولوگ گویی مرکز هنرهای نمایشی رادیوتهران۱۳۸۸
برگزیده ویژه بازیگری از ششمین جشن بازیگر در روز جهانی تئاترتهران۱۳۸۸
تجلیل برای سه دهه فعالیت تئاتری در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجرتهران۱۳۸۷
بزرگداشت یک عمر فعالیت هنریتهران، انجمن خوشنویسان ایران۱۳۸۷
رتبه برتر کارگردانی در دومین جشنواره تئاترعاشوراییتهران۱۳۸۴
برگزیده پنجمین جشنواره نمایش‌های رادیوییزیبا کنار۱۳۸۳
بازیگر برگزیده جشنواره تئاتر فجرتهران۱۳۸۲
تجلیل برای سال‌ها تلاش و پایداری در عرصه فرهنگ و هنر از وزارت فرهنگ و ارشادتهران۱۳۸۱
دیپلم افتخار بازیگری از دوازدهمین جشنواره تئاتر فجرتهران۱۳۷۲

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند