تئاتر

«بوتیک تئاتر ایران» میزبان ۹ نمایش می‌شود

به گزارش باکس افیس ایران: بوتیک تئاتر ایران  میزبان ۹ اثر نمایشی از هنرمندان جوان و شناخته شده تئاتر می شود.

«بوتیک تئاتر ایران» از خرداد ماه امسال میزبان ۹ نمایش «همانند»، «هفتاد و شش دو صفر»، «ژستن»، «جریان»، «صحنه هایی از چند ازدواج»، «نامه هایی برشانه باد»، «چخوف ساد»، «موزه معصومیت» و «سه گانه ری» می شود.

«بوتیک تئاتر ایران» به عنوان جدیدترین فضای نمایشی پردیس تئاتر شهرزاد اجرا در فضاهای نامتعارف در تلاش است در ساختمانی که سال هاست کاربری‌اش را از دست داده است، افق های جدیدی به روی تئاتر گشوده و اجراهای بدیع و ابتکاری از هنرمندان تئاتر کشور در این مکان اجرا شود. این مجموعه در تلاش است که با انتخاب آثاری متفاوت به مکانی غیرمتعارف برای اجراهای تعاملی و پرفورمنس بدل شود.

برنامه این مجموعه تا شهریور ماه با حضور کارگردان هایی نظیر محمد رحمانیان، مهدی مشهور، علی اتحاد، نسیم ادبی، آریان رضایی و… به شرح زیر است:

«ژَستَن» از مفهوم تاریخ با آرمان طیران

نمایش«ژَستَن» به نویسندگی و کارگردانی آرمان طیران به دنبال ارائه تجربه ای در روایت دراماتیک از تاریخ، در بازه زمانی ۱۲۹۹ تا ۱۴۰۰ خورشیدی است. این نمایش از ۱۶ خرداد در «بوتیک تئاتر ایران» اجرا می شود. در «ژَستَن» مفهوم تاریخ و حضور اجتماعی/ سیاسی، توسط راوی/ بازیگران ارائه می‌شود.

نمایش برگزیده بخش تجربه های اجرا در «بوتیک تئاتر ایران»

نمایش «همانند» به کارگردانی فرزانه جعفرنیا نیز از ۵ خرداد به «بوتیک تئاتر ایران» می آید. این نمایش در بخش تجربه‌های اجرا دیپلم افتخار و تندیس بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی را از آن خود کرد. میلاد افواج، مهرنوش حاجی‌خانی، احسان قره‌داغی،کیمیا کاوند، مصطفی لطیفی‌خواه در این نمایش حضور دارند.

این نمایش داستان خانواده ای است که بعد از گذشت ۷ روز از فوت پدرشان در خانه او مراسمی برگزار کرده اند.

چهار ساعت بی‌وقفه با پرفورمنس«هفتادوشش دوصفر»

نمایش«هفتادوشش دوصفر» پرفورمنسی به طراحی، کارگردانی و اجرای بهمن عباسپور است که از ۵ خرداد ماه «در بوتیک تئاتر ایران» برگزار خواهد شد. «هفتاد و شش دو صفر» هر روز به مدت چهار ساعت بی‌وقفه در جریان است. مخاطبان محدودیتی برای زمان ورود، خروج و تماشای این اجرا نخواهند داشت.

نقل قولی از هلن گرمیون به عنوان استیتمنت این اجرا برگزیده شده است؛ آنجا که می‌گوید: «من همیشه گفتگوهای خیالی خلق می‌کنم تا آنچه را در ذهنم می‌گذرد به زبان بیاورم. این گفتگوهای خیالی تسلی‌ام می‌دهند …»

«جریان» در چندین اتاق جداگانه در «بوتیک تئاتر ایران»

نمایش «جریان» به کارگردانی سینا شیبانی از ۱۶ خرداد ماه به «بوتیک تئاتر ایران» می آید. داستان این نمایش در چندین اتاق جداگانه شکل می‌گیرد و هر اجراگر در اتاق مخصوص به خود حضور دارد. این اجرا به واسطه آوازی تکرار شونده و کوتاه در فضای ساختمان به حرکت در می‌آید.

سما اسدی‌زاده، فرسا پورحسن، رها سلیمانی، محمدرضا حیاتی، فربد غفاری، امین سیمیار، امین پورعما اجراگران این اثر نمایشی هستند.

محمد رحمانیان با «چخوف ساد» مهمان «بوتیک تئاتر ایران»

محمد رحمانیان نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر ایران نیز از نیمه تیر ماه با نمایش «چخوف ساد ۲و۳» با ۲ گروه متفاوت به «بوتیک تئاتر ایران» می آید.

محمد رحمانیان در همین زمینه گفت: سال ۸۲ نمایش «مرغ دریایی من» یا «چخوف – ساد» را با تعدادی از دانشجویانم برای جشنواره سینایا رومانی آماده اجرا کردم که قصد دارم این نمایش را مجددا به صحنه ببرم. این نمایش قرار است با عنوان «چخوف – ساد، جلد دوم» به زودی و احتمالاً در اواسط تیرماه در «بوتیک تئاتر ایران» اجرا شود.

«صحنه هایی از یک ازدواج» به نمایش در می آید

نمایش «صحنه هایی از یک ازدواج» به کارگردانی آریان رضایی بر اساس تکنیک های تئاتر تعاملی و با تکیه بر تجربه‌های اجرایی و پژوهشی گروه در ۱۰ سال گذشته داستان اختلافات و چالش های متعدد زناشویی است که در اپیزودها و صحنه های گوناگون هر کدام در یکی از سالن ها و اتاق های ساختمان «بوتیک تئاتر ایران» اجرا می شوند و در هر اپیزود شاهد یک جدل زناشویی هستیم.

علی اتحاد با «نامه‌هایی بر دوش تندباد» و اثری چند رسانه ای

«نامه‌هایی بر دوش تندباد» اثری چندرسانه‌ای به نویسندگی و کارگردانی علی اتحاد است که در آن از امکانات تئاتر، موسیقی، ادبیات، پرفورمنس- آرت، اینستالیشن – آرت، اودیو – آرت، ویدیو – آرت، نقاشی و مجسمه استفاده می شود. این کار بر اساس رمان «نامه‌هایی بر دوش تندباد» نوشته‌ علی اتحاد طراحی شده است و از نیمه تیر ماه در «بوتیک تئاتر ایران» اجرا می شود.

روایت نسیم ادبی از عشق و یادگاری‌هایش

«موزه معصومیت» نام نمایشی به کارگردانی مشترک نسیم ادبی و ندا شاهرخی است که مرداد ماه اجرا می شود. اثری که در طول آن تماشاگران انتخاب می‌کنند که اولین تجربه کدام بازیگران از عشق و عاشق شدن را بشنوند و یادگاری‌های کدام‌شان را از این تجربه ببینند. شیوه اجرا به این شکل است که تماشاگر مثلا یک آب‌نبات قلبی‌شکل را از میان یادگاری‌هایی که می‌بیند، انتخاب می‌کند، وارد سالن می‌شود و می‌پرسد این متعلق به کیست و آن بازیگر که این آب‌نبات وابسته به قصه اوست دستش را بالا می‌گیرد و تماشاگر مقابل او می‌ایستد و قصه بازیگر را می‌شنود. در واقع بازیگر برای همه تماشاگران بازی نمی‌کند و تماشاگر است که بازیگرش را انتخاب می‌کند و هرکدام از تماشاگران می‌توانند انتخاب کنند که قصه چه تعداد از بازیگران را بشنوند.

مهدی مشهور با «سه گانه ری» و اجراهایی شبانه روزی

«سه گانه ری» با طراحی و پردازش مهدی مشهور که سال گدشته اولین قسمت آن با نام «ری مهشید» سه شبانه روز اجرای بی وقفه را در فضای باز «خونه کار دگره» تجربه کرد از یکم شهریور اجرا می شود. «ری مهشید کاظمی» با حضور بنیامین اثباتی (Coming up)، مینا زمان (مدونا)، فهیمه هرمزی (مست و ملنگ)، سحر صبا (هزارویک شبِ نکرده)، سجیه آشوری (لیلا تیموری)، سمیه شوقی (اکسپلور) برگزار شد.

ایده‌ی اولیه‌ این طرح از اجرای «دو ‌سرخ‌پوست ‌آمریکاییِ ناشناخته از غرب دیدن می‌کنند» اثر فوسکو و گومز پنیا (۱۹۹۲) برگرفته شده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند