بهرام بیضایی

پرفورمنسی در بزرگداشت «مرگ یزدگرد»

به گزارش باکس افیس ایران: محمد رحمانیان که این روزها نمایش «عشق روزهای کرونا» را روی صحنه دارد درباره اجرای «چخوف – ساد» در بوتیک تئاتر ایران و تلاش برای اجرای «درباره مرگ یزدگرد» در سالروز تولد بهرام بیضایی خبر داد.

محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» را روی صحنه دارد با اشاره به اینکه این نمایش مدت محدودی اجرا خواهد شد گفت: «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» که ادای دینی است به اتفاقاتی که در روزهای کرونا از سر گذراندیم و پیش از این تنها به مدت محدودی در فضای باز تالار وحدت اجرا شد در ۶ اپیزود در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است. البته دهم و یازدهم اردیبهشت ماه نیز ۲ اجرا در جزیره کیش داشتیم. برای این نمایش ۸ ترانه اورجینال ساخته شده که توسط رضا یزدانی خوانده می‌شود. حسن علیشیری ترانه سرا و سردار سرمست پیانیست و تنظیم کننده این قطعات هستند.

کارگردان نمایش «فنز» درباره دیگر فعالیت‌هایش عنوان کرد: سال ۸۲ نمایش «مرغ دریایی من» یا «چخوف – ساد» را با تعدادی از دانشجویانم برای جشنواره سینایا رومانی آماده اجرا کردم که قصد دارم این نمایش را مجدداً به صحنه ببرم. این نمایش قرار است با عنوان «چخوف – ساد، جلد دوم» به زودی و احتمالاً در اواسط تیرماه در بوتیک تئاتر ایران اجرا شود. این مکان که به تازگی در کنار پردیس تئاتر شهرزاد افتتاح شده است پیش از این یک بیمارستان متروکه بوده که این روزها به مکانی غیرمتعارف برای اجراهای تعاملی و پرفورمنس تبدیل شده که مکان مناسبی برای اجراهای متفاوت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین من و مهتاب نصیرپور قصد داشتیم در آبان ۹۸ به مناسبت چهلمین سال اجرای نمایش «مرگ یزدگرد»، نمایشی را با عنوان «درباره مرگ یزدگرد» به صحنه ببریم که اجازه اجرای این اثر را از آقای بیضایی گرفته بودم اما مدیریت تئاتر شهر در آن زمان اجازه اجرای نمایش را نداد و پس از آن هم با بحران کرونا مواجه شدیم که امکان اجرای کار را از ما گرفت اما در طول این مدت تمرین‌های نمایش را متوقف نکردیم و هفته‌ای یکی دو جلسه تمرین داشتیم که امیدوارم بتوانیم نمایش را دی ماه در سالگرد تولد بهرام بیضایی اجرا کنیم.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: «مرگ یزدگرد» آبان ۱۳۵۸ در تالار چهارسوی تئاتر شهر به صحنه رفت و بر همین اساس من نیز نمایشنامه‌ای ترکیبی نوشتم درباره یک استاد بازیگری که می‌خواهد با تعدادی از هنرجویانش در چهلمین سال اجرای «مرگ یزدگرد» این نمایش را در تالار چهارسو اجرا کند. خانم نصیرپور کارگردانی نمایش را برعهده دارد و من به عنوان ارتباط دهنده بخش‌های مختلف نمایش و هماهنگ کننده قطعات این پرفورمنس در کار حضور دارم چون بخش اصلی متن همان «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی است نمایش بازیگر معروف ندارد و هنرجویان کلاس‌های بازیگری مهتاب نصیرپور در نمایش ایفای نقش می‌کنند.

رحمانیان در پایان یادآور شد: بازیگران برای آماده سازی نمایش تمرین‌های سختی را گذراندند چون باید با هر ۲ شکل اجرایی مدرن و آرکائیک تمرین می‌کردند. این اثر نمایشی در حقیقت پرفورمنسی در بزرگداشت «مرگ یزگرد» است از این رو اجرا ترکیبی از خود متن و نمایش بخش‌هایی از فیلم «مرگ یزدگرد»، کارهایی که خود هنرجویان روی متن انجام دادند، مجموعه عکس‌های عزیز ساعتی از فیلم و اجرای نمایش، اتفاقاتی که در طول این ۴۰ سال افتاده است و … خواهد بود.

در نمایش «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» که نام آن برگرفته شده از رمان درخشان گابریل گارسیا مارکز به نام «عشق سال‌های وبا» است احترام برومند، مهتاب نصیرپور، مهدی ساکی، میترا حجار، اندیشه فولادوند، نرگس محمدی، علی اوجی، شکیب شجره، سعید توکلی، نوشین اعتماد، کسری کندری، راحیل زمانی، الناز ابراهیمی به ایفای نقش می‌پردازند. این نمایش از ۱۴ اردیبهشت ماه در تماشاخانه شهرزاد روی صحنه رفته است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند