کارگردان «هامون»، هفتاد و نه ساله می­شود

امروز تولد هفتاد و نه سالگی داریوش مهرجویی، فیلمساز و نویسنده مطرح سینمای ایران است.

به گزارش باکس­آفیس سینمای ایران، مهرجویی متولد ۱۳۱۸ است. او فارغ‌التحصیل رشته‌ فلسفه از دانشگاه کالیفرنیاست و فعالیت در سینما را با کارگردانی فیلم “الماس ۳۳” آغاز کرد. الماس ۳۳ در سال ۱۳۴۶ اولین اثر وی در زمینه کارگردانی است. در ۱۳۴۸ با هم‌کاری غلامحسین ساعدی فیلم‌نامه گاو را از روی یکی از داستان‌های کوتاه مجموعه عزاداران بیل نوشته ساعدی نوشت و فیلم را کارگردانی کرد. این فیلم برای مهرجویی و سینمای ایران جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین‌المللی به ارمغان آورد. گاو هم از نظر تجاری هم از نظر هنری فیلم موفقی از کار درآمد و فصل جدیدی در سینمای ایران گشود.

داریوش مهرجویی برای «گاو» جایزه‌ی مجمع منتقدان فیلم را از سوی دومین جشنواره ونیز ایتالیا گرفت.

همچنین “گاو” بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران را در رای‌گیری منتقدان در سال ۱۳۵۱ شده است. مهرجویی از جشنواره‌ فیلم فجر نیز سیمرغ‌های بلورین بهترین فیلمنامه و کارگردانی را برای “هامون”،‌ “سارا” و “پری” از آن خود کرده است. مهرجویی عمر خود را برای سینما گذاشت که حاصل آن ساخت فیلم­های مهمی چون “الماس ۳۳ “(۱۳۶۴)، “گاو” (۱۳۴۸)، “آقای هالو” (۱۳۴۹)،”پستچی”(۱۳۵۰)، “دایره مینا” (۱۳۵۳)، “مدرسه‌ای که می‌رفتیم” (۱۳۵۹)، “اجاره‌نشین‌ها” (۱۳۶۵)، “هامون” (۱۳۶۸) و “بانو”،(۱۳۷۰)است.

او جوایز متعدد بین‌المللی دریافت کرده‌است که می‌توان به جایزه صدف طلایی بهترین فیلم جشنواره فیلم سن‌سباستین، سه جایزه ذکر ویژه و جایزه بخش نگاه نو و جایزه جایزه فیپرشی از جشنواره فیلم برلین، جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و جایزه هوگو نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو اشاره کرد. وی همچنین داور جشنواره‌های سینمایی زیادی هم بوده‌است.

باکس ­آفیس ­سینمای ایران زادروز این کارگردان را به جامعه سینمایی تبریک می­گوید.

 

 

 

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند