مدرنیته، اورست، یا چه کسی فرمانده را کشت؟

بلاتکلیفی برای «اورست»

به گزارش باکس افیس ایران: آرش دادگر طراح، کارگردان و دراماتورژ نمایش «مدرنیته، اورست، یا چه کسی فرمانده را کشت؟» از مشخص نشدن زمان اجرای نمایش با وجود اعلام قبلی تماشاخانه ایرانشهر، گله کرد.

آرش دادگر که نمایش «مدرنیته، اورست، یا چه کسی فرمانده را کشت؟» را در بخش مهمان غیررقابتی چهلمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه برده بود، درباره زمان اجرای عمومی این اثر نمایشی گفت: نمایش «مدرنیته، اورست، یا چه کسی فرمانده را کشت؟» به نویسندگی شهرام احمدزاده برداشتی آزاد از نمایشنامه‌های «اورستیا» اشیل و «الکترا» اثر سوفکل است و قرار بود فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه برود اما با وجودی که آقای مسافرآستانه خودشان این تاریخ را برای اجرا به ما پیشنهاد داده بود، سالن به ما اطلاع داده که این تاریخ پر شده و نمایش دیگری قرار است به صحنه برود.

وی ادامه داد: از این رو فعلاً گروه نمایش «کوآنتوم» برای اجرای این نمایش بلاتکلیف است. من در لیست اجراهای سال ۹۸ تماشاخانه ایرانشهر قرار داشتم و با وجود مشخص بودن زمان اجرا به من می‌گویند سالن در این زمان برای گروه دیگری در نظر گرفته شده و پر است. تا امروز هر نمایشی که قرار بوده در این تماشاخانه به صحنه برود و یا به دلیل کرونا اجرایش به تعویق افتاده، اجرا رفته است و حتی اجرایی را از تماشاخانه نوفل لوشاتو برای اجرا در ایرانشهر دعوت کردند. اگر تماشاخانه ایرانشهر تبدیل به سالنی خصوصی شده به صورت رسمی اعلام کنند تا ما هم بدانیم قرار است از این پس با چه روندی روبرو شویم و یا حداقل برنامه دقیقی برای اجرا به ما بدهند.

دادگر یادآور شد: کار حرفه‌ای و تاثیرگذار که اندیشه و تفکر پشتش باشد برای مدیران تئاتر ما مهم نیست. بعد از ۲۰ سال کار حرفه‌ای در تئاتر از اداره کل هنرهای نمایشی گرفته تا هر سالن تئاتری که برای اجرا مراجعه می‌کنم هنوز با من مثل یک آماتور برخورد می‌کنند. چرا بعد از یک سال تمرین نباید تکلیف اجرای نمایش ما مشخص باشد. من اصلاً نمی‌گویم چرا گروه دیگری اجرا می‌رود چون می‌دانم همه برای کارشان زحمت کشیده‌اند اما چرا حرمت افراد را نگه نمی‌دارند.

کارگردان نمایش «اودیسه» با اشاره به اینکه گروه برای اجرا در فروردین و اردیبهشت برنامه‌ریزی کرده است، عنوان کرد: گروه نمایش ۴۵۰ ساعت برای آماده سازی این نمایش تمرین کرده است و از آذرماه روی زمان اجرایی که به ما اعلام شده بود، حساب کردیم. «مدرنیته، اورست، یا چه کسی فرمانده را کشت؟» کار سنگینی است و هزینه‌های تمرین و نگهداری دکور نمایش بسیار زیاد است و اگر این زمان برای اجرا از ما گرفته شود من دیگر چطور می‌توانم گروه را دور هم جمع کنم.

این کارگردان تئاتر با گلایه از اینکه بعد از گذشت ۴ سال هنوز نتوانسته برای سالن اصلی تئاترشهر نوبت اجرا بگیرد، عنوان کرد: متاسفانه از زمان مدیریت سعید اسدی من نتوانستم برای اجرا در تئاتر شهر نوبت بگیرم و به من می‌گویند ممکن است برای سال ۱۴۰۲ و بعد از تغییر مدیریت این مجموعه جای خالی برای من باز شود.

وی در پایان اظهار کرد: در حالی می‌بینیم گروهی که باید در شهر خودش اجرای عموم داشته باشد این روزها در سالن اصلی اجرا دارد. این همه گروه تئاتری در تهران متقاضی اجرا هستند و مگر نه اینکه تئاتر شهرستان‌ها را سامان دادند و «تئاترشهر» استان‌ها را راه اندازی کردند پس چرا هر گروهی نباید در شهر خودش اجرا داشته باشد. متاسفانه تئاترشهر تبدیل به مکانی شده که فقط می‌خواهد مسئولان را راضی نگه دارد نه تئاتری‌ها.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند