صحنه

فاطمه معتمدآریا و سجاد افشاریان روی صحنه

به گزارش باکس افیس ایران: با به پایان رسیدن چهلمین جشنواره تئاتر فجر، سالن‌هایی که میزبان این رویداد نمایشی بودند، پذیرای آثار تازه‌ای می‌شوند و بازیگرانی همچون فاطمه معتمد آریا ، نسیم ادبی و سجاد افشاریان روی صحنه می‌روند.

هرچند اوج‌گیری دوباره کرونا وضعیت دشواری را برای همه مشاغل از جمله تئاتر ایجاد کرده است، با این حال فعالان این رشته هم مانند صاحبان دیگر حرفه‌ها ناچارند در این شرایط به فعالیت خود ادامه بدهند.

در همین راستا مجموعه تئاتر شهر کار خود را با اجرای چند نمایش تازه از سر می‌گیرد.

تالار اصلی این مجموعه از اول اسفند ماه میزبان نمایش «خانه سیاه است» به نویسندگی و کارگردانی محسن اردشیر خواهد شد.

این نمایش به آثار، اشعار و زندگی فروغ فرخزاد می‌پردازد  و با بازی علی قاجاری، محمدرضا شریفی، علیرضا شریفی، پونه قدیری، محمد امین پازوکی، هانیه بذرافشان، فاطمه موسوی، آرزو صراف رضائی، امیرحسین اسفندیاری، لیلا بروفه، المیرا حسنلو، فروغ درویش زاد، سوزان عمران، پارساجوهری فرد، شکیبا رنجبر، مریم موسوی، کوثرنعمتی، محمد محنانی، آوا مهماندوست، رحمان اسماعیلی، پریسا حسین زاده، مبینا رحیمی، دالیا خندانی، فاطمه زهرا آقائی، شایان میرحسینی، مهران عبدی، پیام زمانی، پریناز بور، نرگس میرفتاح، ابوالفضل شاکری، افسانه زنگنه، فاطمه شیخلر و علی نعمتی و آرمیتا لطفی روی صحنه می‌رود.

از« احتمالات» تا «بی‌خوابی»

در تالار چهارسو نمایش «احتمالات» نوشته و کار علی شمس اجرای خود را از سر می‌گیرد.

این نمایش که از قبل از جشنواره تئاتر فجر در این سالن اجرا می‌شد، در این جشنواره چند جایزه را از آن خود کرد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «احتمال همنشین شدن هرکسی با هرکسی یا هرکسی با هر چیزی یا هرچیزی با هر چیزی در هر حالتی ممکن است.» در این اثر نمایشی عزالدین توفیق، امیر باباشهابی، آرش اشاداد، محمدامین پازوکی، دانیال خیری‌خواه، نسرین درخشان‌زاده، فرزین محدث، بهاره افشاری، افسانه کمالی به عنوان بازیگر حضور دارند.

نمایش «احتمالات» هر شب ساعت ۱۹ و سی دقیقه و به مدت ۱۰۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

فاطمه معتمدآریا و سجاد افشاریان روی صحنه

در تالار سایه نیز نمایش «بی‌خوابی» نوشته و کار سعید هاشمی‌پور اجرای خود را آغاز می‌کند. این نمایش اثری اجتماعی است که در خلاصه داستان آن آمده است: پدرام دوست سمانه، که مدیرعامل یک شرکت بزرگ تجاری است، بر اثر یک اتفاق کشته می‌شود و پدر پدرام مدیریت شرکت را به هادی (پسر عموی پدرام) می‌سپرد و …

این نمایش با بازی رضا بهرامی ، علی تابع امام ، حورا سلیمانی ، سحر گلشیرازی، امین نبی‌اللهی روی صحنه می‌رود.

نمایش «بی‌خوابی» هر شب ساعت ۱۹ و ۱۵ دقیقه و به مدت ۸۰ دقیقه اجرا دارد.

«هملت» و «نادیا» در تئاتر مولوی

نمایش‌های «هملت» به کارگردانی شایان افشردی و «نادیا» به نویسندگی و کارگردانی غزاله مهربان یکتا از روز پنج شنبه ۲۸ بهمن ماه به ترتیب در سالن‌های اصلی و کوچک تئاتر مولوی به صحنه می‌روند.

در نمایش «هملت» که از نمایش‌های منتخب جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی است، احسان معجونی، آوا تدین و اشکان زهتاب ایفای نقش می‌کنند. این نمایش هر شب به جز شنبه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ اجرا می‌شود.

فاطمه معتمدآریا و سجاد افشاریان روی صحنه

در نمایش «نادیا » که از پایان‌نامه‌های برگزیده دانشگاه تهران است و بر اساس رمان «نادیا» اثر آندره برتون نگارش شده ، غزاله مهربان یکتا و اصغر نوری نقش آفرینی می‌کنند.

این نمایش نیز هرشب به جز شنبه ساعت ۱۸:۳۰ اجرا می‌شود.

با توجه پاندمی کرونا نمایش‌های فوق با پنجاه درصد ظرفیت سالن میزبان تماشاگران هستند.

«بچه» و «ژپتو» در ایرانشهر

اما تماشاخانه ایرانشهر در آخرین روزهای سال کار خود را با اجرای ۴ نمایش ادامه می‌دهد.

نمایش «اِرور۴۰۴» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی عباس جمالی، به تهیه کنندگی مصطفا کوشکی و به عنوان تولیدی از تئاترمستقل ‌تهران در تالار استاد سمندریان این تماشاخانه روی صحنه می‌رود.

بازیگران این نمایش (به‌ترتیب حروف الفبا) عبارتند از: سپهر ابراهیمی، مهدی اسدی، منصور انوری، حسین برومند، هانیه بهرامی، عباس جمالی، نیکو حاجی محمدی، فاطمه حری، مهتاب حیدری، طاها رضوی، کوثر سعادت، علی سیدلو، شایان شهرابی، امیرحسین صارمیان، سامان عبدلی، مهرنوش علیزاده، الیاس قاضی، حورا کیان، بهداد مشایخی، کوثر میرزانژاد، وحید نظرپور، علیرضا نجفی، آرش نیازی، مهتا هاشمی.

«خطا یا ارور ۴۰۴ در واقع محتوای متنی یا بصری است که به کاربر اعلام می‌کند این صفحه در سایت وجود ندارد.

این اثر نمایشی از یکم اسفند ماه ساعت ١٨ روی صحنه می‌رود.

فاطمه معتمدآریا و سجاد افشاریان روی صحنه

تالار استاد سمندریان از همین تاریخ میزبان نمایش دیگری هم هست؛ نمایش «بچه» نوشته نغمه ثمینی و کار افسانه ماهیان که با بازی  فاطمه معتمد آریا، مهران نائل و شیوا فلاحی روی صحنه می‌رود. این اثر نمایشی هر شب ساعت ۲۰ و چهل و پنج دقیقه اجرا می‌شود.

تالار دکتر ناظرزاده کرمانی نیز میزبان دو نمایش است.

«ژپتو» به نویسندگی و کارگردانی اوشان محمودی از روز پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه اجرای خود را از سر می‌گیرد. بازیگران این نمایش ۶۰دقیقه‌ای (به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از: صادق برقعی، علی تاریمی، پارمیدا حسینی، محمد شهریار، بی‌تا عزیزاقلی، آذین نظری اشاره کرد. این نمایش هر روز ساعت ۱۸ روی صحنه می‌رود.

نمایش «طوفان» نوشته ویلیام شکسپیر و کار مصطفا کوشکی دیگر نمایشی است که در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی روی صحنه می‌رود.  مهران امام بخش، شهروز دل افکار، احسان رضوانی، سونیا سرلک، کوروش شاهونه، الهه شه‌پرست، یعقوب صباحی، حمید عاشوری، ایمان عبدی، محمدهادی عطایی، آرش فلاحت پیشه، محمد نادری، بازیگران این نمایش هستند که از ۲۸ بهمن ماه راس ساعت ۲۰ اجرا می‌شود.

تالار استاد انتظامی هم کار خود را با اجرای دو نمایش ادامه می‌دهد.

نمایش‌های «دراماتورژ» با طراحی و کارگردانی محمد نژاد و «با ریتم برف پاک کن» با طراحی و کارگردانی محمد زیکساری از یکم اسفند در این تالار روی صحنه می‌روند.

«دراماتورژ» نوشته سهند خیرآبادی است که در توضیح آن آمده است: هر دوئلی یه بازنده داره. ولی این‌جا فرق داره، بازی برد برده… زن و مردی که می‌خواهند بازیگر، نویسنده و کارگردان نمایش باشند اما …

این نمایش ساعت ۱۹ روی صحنه می‌رود.

نمایش «با ریتم برف پاک کن» نوشته میلاد اخگر و با طراحی، کارگردانی و بازی محمد زیکساری ساعت ۲۰:۳۰ میزبان علاقمندان تئاتر است.
این نمایش داستان و خاطرات رمانتیک و عاشقانه یک نوازنده دهه پنجاه است که از وقایع تلخ و شیرین و رویدادهای خودش سخن می‌راند و ارتباط آن‌ها را در بستری از نوستالژی موسیقی دهه پنجاه بیان می‌کند. او ضمن بازگو کردن خاطرات خود مخاطب را با موسیقی آن روزگار نیز آشنا می‌کند.
لباس جدید پادشاه در تماشاخانه «سنگلج»

در تماشاخانه سنگلج نمایش «لباس جدید پادشاه» اجرای خود را از سر می‌گیرد.

نمایش کمدی «لباس جدید پادشاه» با طراحی و کارگردانی لادن نازی و نویسندگی فرزاد فخری‌زاده با رویکرد طنز انتقادی با تلفیقی از تکنیک‌های بازیگری و تئاتر عروسکی تا ۶ اسفندماه روی صحنه است.

فاطمه معتمدآریا و سجاد افشاریان روی صحنه

ایمان ‌سلگی، میثاق ‌آقامولایی، بهرام ‌عباسی ‌فرد، بهرام بهبهانی، علی قربان‌خانی، مهبد ‌قناعت ‌پیشه،فریده خزاعی،درسا علمی نژاد، فاطمه اشکانی، زینب همتی، بهاراحمدی، میرا امیرنسب، شهره فرخی و مبینا جمالی بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه هستند.

در خلاصه این نمایش که هرشب ساعت  ۱۹ و در روزهای پنجشنبه و جمعه در سانس فوق العاده ساعت ۱۷ نیز به روی صحنه می‌رود، آمده است: «در ایران قانون منع استعمال البسه خارجی توسط مجلس ملی تصویب شده است و هم‌زمان با تصویب این قانون احمد قاجار به انگلستان سفر کرده است.»

تماشاخانه شهرزاد در قرق تماشاگران سجاد افشاریان

تماشاخانه شهرزاد اما همچنان میزبان نمایش «بک تو بلک» به نویسندگی ، طراحی و کارگردانی سجاد افشاریان است که با حضور و همراهی سجاد افشاریان ، نیکو بستانی ، مهدی زندیه ، مسعود رنجبر شیرازی ، نرگس جاجرمی ، پرستو احمدی ، محمد حسین غفاری ، امیر صداقتی ، حسین افتتاحی ، سهیل سالکی ، پرهام خاکزاد ، محمد رحمانیان ، وحید کامل ، مهرنوش لک ، امیر قالیچی ، صادق کندری ، آرین امیر خان ، هدیه کازرونی و علی زندیه از دوم دی ماه در دو سانس ١٨ و ٢٠ به صحنه می‌رود .

این نمایش قصه مواجهه آدم‌ها با تنهایی و خلوت با درون خود است .

فاطمه معتمدآریا و سجاد افشاریان روی صحنه

«خونین‌زار» به نویسندگی و کارگردانی سهراب حسینی، دیگر نمایشی است که در این تماشاخانه روی صحنه است.

این نمایش روایتگر ماجرای زنی است که به تازگی به تهران آمده و برای گذران زندگی به هر کاری دست می‌زند ولی همیشه مشکلاتی سر راهش قرار می‌گیرد. او داستان زندگی خود را از زمان ورودش به تهران تا به هنگام مرگ برای تماشاگران روایت می کند. «خونین‌زار» با بازی نسیم ادبی هر شب ساعت ۲۰ به مدت یک ساعت روی صحنه می‌رود.

«دوزخ» نوشته ژان پل سارتر به تهیه کنندگی و کارگردانی عباس ابوالفضلی، دیگر نمایشی است که اجرای خود را تا دوم اسفند ماه در این تماشاخانه ادامه خواهد داد.

بازیگران این نمایش امیر علی علیزاده، عباس ابوالفضلی، ریحانه فدائی اردستانی، فاطمه شعبانپور هستند که هر شب این اثر نمایشی را راس ساعت ۱۸ روی صحنه می‌برند.

چه خواهد بودن در مهرگان

تماشاخانه «مهرگان» هم میزبان نمایش «چه خواهد بودن» نوشته و کار محمد مقیمی است که با بازی ابوالفضل بیات و پرهام ولی‌زاده روی صحنه می‌رود.

این نمایش که برگزیده جشنواره «بتالوگ» خانه هنر کاج است، از ۲۴ بهمن تا ۱۵ اسفند ساعت ۲۰ و سی دقیقه به مدت ۵۰ دقیقه اجرا می‌شود.

گفتنی است در این گزارش فقط  به تعدادی از آثار روی صحنه پرداخته شده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند