برخورد تازه با نوازندگان خیابانی “متهم پیدا شد”

 اوضاع اقتصادی خراب است‌. سیاست خارجی روزهای پرالتهابی را می‌گذراند و هر روز تهدید تازه‌ای دامن کشور را می‌گیرد‌. ترامپ ترمز پاره کرده و نمی‌خواهد بر اساس قوانین بین‌المللی عمل کند‌. تحریم‌ها روزانه بیشتر می‌شوند و مردم زیر بار گرانی قد خم کرده‌اند‌. فسادهای ریز و درشت برملا می‌شوند و متصلین و آقازاده‌ها هر روز با لباس زندان در راهروهای دادگاه در رفت و آمدند‌. این جدا از سرمایه‌ای است که توسط امثال خاوری از کشور خارج شده و قرار هم نیست هیچگاه به بیت‌المال برگردد‌.
مردم ناراحت‌اند، عصبی‌اند و مسوولان بارها گفته‌اند که کشور نیاز به نشاط دارد‌. اما در عمل آنچه اتفاق می‌افتد نمکی است بر زخم مردم‌. در اصفهان دوچرخه‌سواری خانم‌ها ممنوع می‌شود‌. در کاشان نوازنده زن را می‌فرستند پشت دیوار تا در مراسم شهرداری ساز بزند‌. صحبت از گشت‌های ارشادی تازه به میان می‌آید و در تازه‌ترین اقدام برخورد با نوازندگان خیابانی وارد فاز تازه‌ای شده است‌. کسانی که در کوچه و خیابان ساز می‌زنند و از این راه امرار معاش می‌کنند‌. نوازندگانی که به دلیل نبود امکانات و عدم توازن بازار موسیقی راهی جز ارائه هنر خود در خیابان ندارند‌. یا حتی کسانی که با دارا بودن همه شرایط اجرا در سالن‌های موسیقی و ضبط آلبوم نیز ترجیح می‌دهند در خیابان و برای مردم ساز بزنند‌.
قبل‌‌تر «‌جهان‌صنعت» در مصاحبه‌ای با حجه‌الاسلام مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس از چند و چون اجرای موسیقی خیابانی سوال پرسیده بود‌. طبق گفته‌های ایشان حتی قرار بود این نوازندگان بیمه شوند و حالا اما آنچه اتفاق افتاده با وعده‌ها تفاوت بسیاری دارد‌.
صفحه اینستاگرام چندین نوازنده خیابانی مسدود شده و آنها به مراجع قضایی احضار شده‌اند‌.
بسته شدن صفحات اینستاگرام توسط پلیس فتا
در صفحات برخی نوازندگان مرد و زن در اینستاگرام اطلاعیه‌ای درج شد که تاکید داشت این صفحات به دستور مقام قضایی توقیف شده و صاحبان آن نیز تحت تعقیب قرار گرفته‌اند‌. نغمه مرادآبادی، آسو کهزادی و مهرداد مهدی از جمله نوازندگانی بودند که این اطلاعیه در صفحه‌شان درج شده است‌. در ابتدا تصور شد صفحه این خوانندگان هک شده اما در نهایت مشخص شد این اطلاعیه از سوی ضابط در این صفحات درج شده است‌.
ویژگی همه نوازندگانی که با این شرایط مواجه شده‌اند، تشاهر از طریق پخش اجراهایشان در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی و همچنین شماری اجراهای خیابانی بوده است‌. مشخص نیست این برخورد که به واسطه فعالیت این اشخاص در فضای مجازی و جنس فعالیتشان بوده‌، منجر به این برخورد شده و تا زمان درج این خبر، نهادهای مسوول در این زمینه اطلاع‌رسانی نداشته‌اند‌.
البته در متن این توضیح کوتاه، انتشار به فعالیت نشده بلکه علت توقیف «انتشار محتوای مجرمانه» خوانده شده و از این منظر باید دید کدام یک از تصاویر و ویدئوهایی که این اشخاص منتشر کرده‌اند، مشمول عناوین مجرمانه تشخیص داده شده است‌. نکته قابل تامل اینکه شمار خوانندگان و نوازندگانی که مشخصات و فعالیت مشابهی دارند و این فعالیت‌هایشان را عینا در اینستاگرام اعلام می‌کنند، قابل توجه است و مشخص نیست تفاوت این چند شخص چه بوده است‌.
برخورد‌های مشابه
در سال‌های گذشته برخورد با موسیقیدانان خیابانی چندین و چند بار تیتر خبرگزاری‌ها شده است‌. آخرین نمونه آن در شهر رشت بود و برخورد با سه نوازنده جوان‌. قبل‌تر نیز بارها و بارها ماموران شهرداری و پلیس اقدام به برخورد با نوازندگان خیابانی کرده‌اند‌؛ برخوردهایی که از تذکر زبانی تا ضبط سازهای آنان متفاوت بوده است‌.
قرار بود کمیسیون فرهنگی مجلس، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و شهرداری به پروتکلی مشخص برای اجراهای خیابانی دست پیدا کنند‌. اما آنچه مشخص است هنوز هیچ ضابطه‌ای برای اجراهای خیابانی تعریف نشده است‌. در همین رابطه نیز برخوردهای صورت گرفته ضابطه‌مند نیست و با توجه به سلیقه نهاد برخوردکننده تفاوت دارد‌.
حسین علیزاده: دست کسانی را که در خیابان ساز بزنند و بخوانند می‌فشارم
اساتید بنام موسیقی در سال‌های گذشته بر اهمیت افزایش حضور موسیقی در جامعه و تاثیر مثبت آن سخن گفته‌اند‌. حسین علیزاده از جمله موسیقیدانانی است که همیشه پای مظلومیت این هنر ایستاده است‌. «من شخصا دست تمام کسانی را که در خیابان ساز بزنند و بخوانند می‌فشارم». این را حسین علیزاده می‌گوید‌.
این استاد موسیقی در گفت‌وگویی به بیان اعتقادش در زمینه اجرای موسیقی در خیابان پرداخت و گفت: به نظر من هر نوع و هر شکل موسیقی به هر انگیزه‌ای در شهر جریان داشته باشد، خوب است‌. البته هر چیزی را می‌توان مثبت یا منفی دید‌. این عقیده من است که مردم به روحیه نیاز دارند‌.
او ادامه داد: تمام نوازندگان مترو پاریس مجوز دارند‌. البته مجوز آنها ارشادی نیست، بلکه کیفی است‌. نظر من کاملا مثبت است که این تابو شکسته شود و در تمام شهر ساز دیده و موسیقی شنیده شود زیرا تلویزیون که ساز را نشان نمی‌دهند‌.
علیزاده گفت: امیدوارم تمام مسوولان به مردم اعتماد کنند‌. چرا فکر می‌کنند تا مردم را رها می‌کنند چیز بدی گوش کرده یا کار بدی می‌کنند؟ این نداشتن اعتماد می‌تواند دوطرفه باشد که نتیجه خوبی در پی ندارد‌. من شخصا دست تمام کسانی را که در خیابان ساز بزنند و بخوانند می‌فشارم‌.
این نوازنده چیره‌دست تار در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری و وزارت ارشاد نباید برای ساماندهی موسیقی خیابانی کاری انجام دهند، گفت: این ارگان‌ها باید به وظایفشان عمل کنند‌. وظیفه آنها در خدمت مردم بودن است و این هم یکی از آن خدمات است‌.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند