جشنواره فیلم فجر

حضور رکوردداران در کنار تازه کاران در فجر چهلم / بخش اول

به گزارش باکس افیس ایران: پشت دوربین فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر عواملی حضور دارند که برخی در این دوره جشنواره با بیش از سه فیلم‌ و برخی نیز نخستین تجربه شرکت در این رویداد سینمایی را در کارنامه خود خواهند داشت. در این میان نام چهره‌ها و بزرگان سینمایی نیز در میان عوامل تولید آثار به چشم می‌خورد.

بررسی عوامل پشت‌دوربین ۱۱ فیلم دیگر حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازیم.

در این گزارش نیز به رکوردداران و سابقه‌داران دریافت جایزه عوامل پشت دوربین‌ در ۶ بخش فیلمبرداری، تدوین، صدابرداری، طراحی‌صحنه، چهره‌پردازی و موسیقی هر یک از فیلم‌های چهلمین جشنواره فجر در این رویداد سینمایی پرداخته‌ایم.

فیلم «۲۸۸۸»

این اثر دومین همکاری مشترک کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری در مقام کارگردان و نویسنده است و تهیه‌کنندگی آن را هم کیوان علیمحمدی بر عهده داشته است. در این فیلم مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی، چهره‌پرداز: کامران خلج، طراح صحنه و لباس: آیدین ظریف، تدوین: سیاوش پورخلیلی، صدابردار: منصور شهبازی، مهراد ابوالقاسمی و موسیقی: سامان احتشامی همکاری داشتند.

در بین عوامل پشت صحنه این اثر،  حضور مرتضی پورصمدی در مقام فیلمبردار دیده می‌شود که سابقه دریافت یک سیمرغ از جشنواره بیست و هفتم فجر برای فیلم «شبانه‌روز» را دارد، علاوه بر آن همانطور که پیش از این هم اشاره شد، منصور شهبازی به عنوان صدابردار با دو فیلم «علفزار» و «۲۸۸۸» در جشنواره فجر شرکت کرده است.

حضور رکورداران در کنار تازه کاران در فجر چهلم

فیلم «بدون قرار قبلی»

فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی با فیلمنامه فرهاد توحیدی و مهدی ترابیگی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. شعیبی پیش از این در جشنواره فجر نامزد دریافت سیمرغ بلورین برای فیلم «دارکوب» و «دهلیز» و برنده بهترین فیلم اول برای «دهلیز» شده است.

مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی، چهره‌پرداز: فاطمه کمالی، زهرا کمالی، طراح صحنه: کیوان مقدم، تدوین: عطا مهراد، صدابردار: عباس رستگارپور، موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست از جمله عوامل پشت صحنه این فیلم هستند.

مسعود سخاوت‌دوست در این دوره جشنواره با ساخت موسیقی چهار اثر «بدون قرار قبلی»، «برف آخر»، «ضد» و «موقعیت مهدی» حضور دارد. علاوه بر آن چهار بار نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فجر شده است.

کیوان مقدم در مقام طراح صحنه، پیش از این دو بار در جشنواره سی‌وهفتم و سی‌وهشتم فجر برای فیلم‌های «غلامرضا تختی» و «خورشید» برنده سیمرغ بلورین شد و فاطمه کمالی و زهرا کمالی نیز در دو دوره فجر برای فیلم‌های «دهلیز» و «دارکوب» سیمرغ بهترین چهره‌پردازی را به نام خود کردند. عباس رستگارپور نیز پیش از این با فیلم «درخت جان»  جایزه بهترین صدابرداری را از جشنواره فجر گرفت.

حضور رکورداران در کنار تازه کاران در فجر چهلم

فیلم «بی‌رویا»

بی‌رویا» اولین فیلم بلند آرین وزیردفتری که نگارش فیلمنامه آن را نیز خود برعهده داشته، به تهیه‌کنندگی مشترک سعید سعدی و هومن سیدی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

در این فیلم مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، چهره‌پرداز: عظیم فراین، طراح صحنه: محسن نصراللهی، تدوین: مهدی سعدی، صدابردار:‌ رشید دانشمند، موسیقی: بامداد افشار بوده‌اند.

علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری این اثر در کارنامه کاری خود یک سیمرغ بلورین برای فیلم «دوران عاشقی» در جشنواره سی و سوم فجر دارد، بامداد افشار که امسال با سه فیلم در جشنواره چهلم حضور دارد، در جشنواره سی و هشتم فجر برای موسیقی فیلم «پوست» برنده سیمرغ بلورین این بخش شد، محسن نصراللهی نیز پیش از این برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» برنده سیمرغ بلورین جشنواره سی‌وسوم فجر در بخش بهترین طراحی صحنه شد، عظیم فراین نیز برای فیلم «شنای پروانه»  کاندیدای دریافت سیمرغ از جشنواره ۳۹ فجر شد و رشید دانشمند با دریافت دو جایزه از جشنواره‌های سی‌وششم و سی‌ونهم برای فیلم‌های «تنگه ابوقریب» و «یدو» جایزه بهترین صدابرداری را به نام خود کرد.

حضور رکورداران در کنار تازه کاران در فجر چهلم

 

فیلم «بی‌مادر»

فیلم «بی‌مادر» اولین ساخته‌ بلند سید مرتضی فاطمی است که نویسندگی فیلمنامه را نیز برعهده داشته است. تهیه‌کننده این اثر نیز محمدرضا مصباح بوده است.

از جمله عوامل این فیلم می‌توان به مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، چهره‌پرداز: محمود دهقانی، طراح صحنه: سهیل دانش اشراقی، تدوین:‌ محمد نجاریان، بهرام دهقانی، صدابردار: بابک اردلان، موسیقی: بامداد افشار اشاره کرد.

همانطور که در گزارش قبلی نیز به آن اشاره شد، مسعود سلامی به عنوان فیلمبردار با سه فیلم،  محمود دهقانی در مقام چهره‌پرداز با دو فیلم، بابک اردلان به عنوان صدابردار با سه فیلم و بامداد افشار با ساخت موسیقی سه فیلم در این دوره جشنواره حضور دارند.

محمد نجاریان که تدوین این اثر را برعهده داشته است، پیش از این در جشنواره سی‌وششم برای فیلم «عرق سرد» به همراه بهرام دهقانی سیمرغ بهترین تدوین را به نام خود کرد. بامداد افشار نیز برای ساخت موسیقی فیلم «پوست» از جشنواره سی و هشتم، سیمرغ این بخش را به نام خود کرد. سهیل دانش‌اشراقی نیز سال گذشته با فیلم «روزی روزگاری آبادان» سیمرغ بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد.

حضور رکورداران در کنار تازه کاران در فجر چهلم

 

فیلم «شب طلایی»

فیلم «شب طلایی» اولین فیلم یوسف حاتمی‌کیا در مقام کارگردان و نویسنده است که تهیه‌کنندگی آن را ابراهیم حاتمی‌کیا برعهده داشته است.

مدیر فیلمبرداری: محمد رسولی، چهره‌پرداز: امید گلزاده، طراح صحنه: امیرحسین حداد، تدوین: عماد خدابخش، صدابردار: امیر نوبخت حقیقی، موسیقی: پیام آزادی این اثر را برعهده داشته‌اند.

امیدگلزاده که چهره‌پرداز این فیلم بوده است، امسال در جشنواره فجر با چهار فیلم حضور دارد، عماد خدابخش به عنوان تدوینگر با دو فیلم و پیام آزادی نیز ساخت موسیقی دو فیلم در جشنواره چهلم برعهده دارند.

عماد خدابخش در جشنواره سال گذشته باتدوین فیلم «بی‌همه‌چیز» سیمرغ بخش بهترین تدوین را به نام خود کرد.

حضور رکورداران در کنار تازه کاران در فجر چهلم

 

فیلم شهرک

فیلم «شهرک» به نویسندگی و کارگردانی علی حضرتی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

از جمله عوامل پشت‌صحنه این فیلم می‌توان به مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، چهره‌پرداز: عباس عباسی، طراح صحنه و لباس : افسانه صرفه‌جو، تدوین: ژیلا ایپکچی، صدابردار: کامران کیان ارثی، موسیقی: شورا کریمی اشاره کرد.

علیرضا برازنده به عنوان فیلمبردار با دو فیلم، عباس عباسی با چهره‌پردازی سه فیلم در جشنواره امسال فجر حضور دارند.

همچنین برازنده در جشنواره سی‌وسوم فجر برای فیلم «دوران عاشقی» برنده سیمرغ بهترین فیلمبرداری شد، ژیلا ایپکچی برای فیلم «نار و نی» سیمرغ بهترین تدوین را گرفت، عباس عباسی دوبار در جشنواره سی و ششم و سی و هفتم برای فیلم‌های «چهارراه استانبول» و «۲۳ نفر» نامزد دریافت جایزه شد.

حضور رکورداران در کنار تازه کاران در فجر چهلم

 

فیلم هِناس (صورت فلکی)

فیلم «هناس» (با نام قبلی صورت فلکی)به کارگردانی حسین دارابی به نویسندگی احسان ثقفی‌یزدی و مهدیه عین‌الهی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه در جشنواره چهلم فجر روی پرده می‌رود.

مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، چهره‌پرداز: سیامک احمدی، طراح صحنه: بهزاد جعفری، تدوین: سیاوش کردجان، صدابردار: امیر شاهوردی، موسیقی: فردین خلعتبری بر عهده داشته‌اند.

بهزاد جعفری با طراحی صحنه دو فیلم سینمایی و فردین خلعتبری با ساخت موسیقی دو فیلم در این دوره جشنواره حضور دارند. همچنین خلعتبری پیش از این ۵ بار نامزد دریافت سیمرغ از جشنواره فجر شده است.

فیلم «لایه‌های دروغ»

فیلم «لایه‌های دروغ» محصول مشترک ایران و فلاند به کارگردانی رامین سهراب ، نویسندگی رامین سهراب ، Christopher Larsen، امیرحسین ماکویی و تهیه‌کنندگی محسن صرافی نخستین بار در جشنواره چهلم فجر نمایش خواهد داشت.

از جمله عوامل پشت صحنه این فیلم می‌توان به مدیر فیلمبرداری: مارک هابسن، چهره‌پرداز: مهیاد میمی، حسین صالحیان، طراح صحنه: شیوا اکبری، مهسا جلیل‌پور، تدوین: روزبه کلباسی، چنسلر هاینس، صدابردار: بابک اردلان، علی کیان‌ارثی، موسیقی: گرگ دامبرووسکی اشاره کرد.

بابک اردلان صدابردار این فیلم با سه اثر در جشنواره فجر حضور دارد. حسین صالحیان که چهره‌پرداز این فیلم بوده پیش این برای فیلم «بیدار شو آرزو» سیمرع این بخش را به نام خود کرد.

فیلم «ماهان»

فیلم سینمایی «ماهان» به تهیه‌کنندگی علی شاه‌حاتمی و کارگردانی حمید شاه‌حاتمی و نوشته هامون قابچی و زهرا شاه‌حاتمی از دیگر فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر است.

از جمله عوامل پشت صحنه این فیلم می‌توان از مدیر فیلمبرداری: مهدی ایل‌بیگی، حمید شاه‌حاتمی، چهره‌پرداز: هادی لطفی، طراح صحنه و لباس: حمید شاه‌حاتمی، تدوین: بهزاد بهزادپور، صدابردار و صداگذار: بهروز معاونیان، موسیقی: فردین خلعتبری نام برد.

مهدی ایل‌بیگی با دو فیلم «نمور» و «ماهان» به عنوان فیلمبردار و فردین خلعتبری که پیش از این نیز پنج بار کاندید دریافت سیمرغ فجر شده، با دو فیلم «هناس» و «ماهان» در این دوره جشنواره فجر حضور دارند. بهروز معاونین نیز به عنوان صدابردار این اثر، در سابقه کاری خود با فیلم‌های «خانه دوست کجاست؟»، «نار و نی» و «کیمیا» موفق به دریافت جایزه از جشنواره فیلم فجر شده است.

فیلم «موقعیت مهدی»(باکری)

فیلم «موقعیت مهدی» اولین فیلم سینمایی هادی حجازی‌فر در مقام کارگردان است. او همراه با ابراهیم امینی فیلمنامه این اثر را نیز نوشته و تهیه آن بر عهده حبیب‌الله والی‌نژاد بوده است.

مدیر فیلمبرداری: وحید ابراهیمی، چهره‌پرداز: شهرام خلج، طراح صحنه: امیر زاغری، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، صدابردار: مسیح حدپور سراج، موسیقی: مسعود سخاوت دوست عوامل پشت صحنه این اثر را تشکیل می‌دهند.

شهرام خلج که در این دوره جشنواره با دو فیلم «مرد بازنده» و «موقعیت مهدی» به عنوان چهره‌پرداز حضور دارد، پیش از این سه بار برای فیلم‌های «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز: رد خون» و «درخت گردو» در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ این بخش شده است. مسعود سخاوت دوست نیز که پیش از این چهار بار کاندیدای دریافت سیمرغ شده، با دو فیلم «برف آخر» و «موقعیت مهدی» در بخش موسیقی فیلم‌ها، حضور دارند.

حضور رکورداران در کنار تازه کاران در فجر چهلم

 

فیلم «نگهبان شب»

رضا میرکریمی کارگردانی و تهیه این اثر را برعهده داشته است. او همچنین فیلمنامه این اثر را همراه با محمد داوودی نوشته است.

رضا میرکریمی که در کارنامه کاری خود بارها در جشنواره فجر کاندید دریافت سیمرغ بوده و جوایزی را در مقام کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس به نام خود کرده است. او برای فیلم «قصر شیرین» در جشنواره سی‌وهفتم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شد، برای فیلم «به همین سادگی» سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم، برای فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» سیمرغ بلورین بهترین فیلم و کاندیدای بهترین کارگردانی شد، برای فیلم «اینجا چراغی روشن است» جایزه بین‌المذاهب و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و کاندیدای بهترین فیلم و فیلمنامه نیز شد و برای فیلم «زیر نور ماه» جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرده است.

از جمله عوامل پشت صحنه  اثر جدیدش نگهبان شب ، می توان از مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی، چهره‌پرداز: محمود دهقانی، طراح صحنه: سعید حسنلو، تدوین: رضا میرکریمی، صدابردار: سعید بجنوردی نام برد و در میان آنها سعید بجنوردی پیش از این در جشنواره سی‌وچهارم فجر موفق به کسب سیمرغ بلورین بخش صدابرداری برای فیلم «لانتوری» شد.

محمود دهقانی که چهره‌پردازی این فیلم را برعهده داشته، همانطور که پیش از این هم به آن اشاره شد با دو فیلم «بی مادر» و «نگهبان شب» در جشنواره چهلم حضور دارد.

حضور رکورداران در کنار تازه کاران در فجر چهلم

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند