گرامیداشت چهلمین روز درگذشت داریوش اسدزاده

گرامیداشت چهلمین روز درگذشت داریوش اسد زاده

به گزارش باکس افیس ایران:  به مناسبت چهلمین روز درگذشت، زنده یاد داریوش اسدزاده، مراسمی با حضور تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر، فردا ۱۵ مهرماه، در فرهنگ‌سرای سرو واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوی ساعی یکم برگزار می‌شود.

داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون، به علت بیماری مدتی در بیمارستان بستری بود روز یکشنبه، سوم شهریورماه، در سن ۹۶ سالگی در منزل خود چشم از دنیا فروبست.

او در ۲۰ سالگی وارد عرصه بازیگری شد و سال‌ها در مقام بازیگر، نویسنده و کارگردان در تئاتر تهران فعالیت کرد.

نخستین دوره فعالیت های وی به عنوان بازیگر تئاتر در تئاتر نصر بود و سپس در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی در بیش از ۵۰ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد.

داریوش اسدزاده، پیش از انقلاب، برای مدتی ایران را ترک کرد و در سال ۱۳۶۵ پس از ۱۰ سال اقامت در آمریکا دوباره به ایران بازگشت و فعالیت های خود را در حوزه هنرهای تصویری، شروع کرد.

بازی در سریال هایی مانند «سمندون» و «خانه سبز» و چندین فیلم‌های سینمایی از جمله نیمه سیب، همسر، قلاده‌های طلا، یتیم‌خانه ایران، زمان از دست‌رفته و بوی کافور عطر یاس برخی از فعالیت های این بازیگر پیشکسوت در دوره بازگشت وی به ایران بود.

این هنرمند قدیمی سینما و تلویزیون و تئاتر قبل از درگذشتش در آخرین اثر سینمایی خود که به کارگردانی بهمن فرمان آرا تولید شد، مقابل دوربین قرار گرفت.

فیلم کوتاه دایره، اثر محمد شیروانی و برگزیده، از دیگر آثار وی است که توانست به عنوان اثر برگزیده منتقدان بین‌المللی جشنواره کن در ۱۹۹۹، مطرح شود.

نوشتن برخی از کتابهای تخصصی در زمینه تاریخ تئاتر در ایران و تهران برخی از فعالیت دیگر او در حوزه فرهنگ بوده است.

داریوش اسدزاده که در روز اول آذر ۱۳۰۲ خورشیدی در کرمانشاه چشم به جهان گشود، فرزند پدری ارتشی بود که بعد از ۵ سالگی وی به تهران کوچ کردند و وی در خیابان ری تهران رشد و نمو کرد.

اسد زاده تحصیلات خود را در دوران ابتدایی در «دبستان ترقی» و سپس در دبیرستان دارالفنون به پایان برد و سپس وارد دانشکده بازرگانی و دارایی شد.

وی که در دوران کودکی به همراه پدرش به دیدن تئاتر می‌رفت، بعدها شیفته هنرهای نمایشی شد و علاوه بر این دستی در موسیقی داشت به شعر و شاعری هم علاقه پیدا کرده بود.

وی بعد از دوران دبیرستان علی رغم مخالفت خانواده وارد هنرپیشگی شد و هم‌زمان به دانشگاه نیز رفت. هنرستان هنرپیشگی که زیرنظر سید علی نصر اداره می‌شد

او بعد از مدتی برای بازی در نمایشنامه‌های رادیویی که توسط فضل‌الله بایگان اجرا می‌شد به رادیو ایران رفت. اما همچنان با مخالفت خانواده و پدر رو به رو بود و در نهایت به استخدام وزارت دارایی درآمد.

نخستین بازی حرفه‌ای او بر صحنه تئاتر در سال ۱۳۲۱ در نمایشی به نام «لیلی و مجنون کمدی» به نویسندگی و کارگردانی معزدیوان فکری بود.

سپس از درسال ۱۳۲۸ کار در سینما را با فیلم همسر مزاحم آغاز کرد. او همچنین در سال ۱۳۳۵ از طرف اداره کل هنرهای زیبای ایران برای بزرگترین جشنواره بین‌المللی تئاتر به پاریس فرانسه فرستاده شد و به مدت سه ماه به پژوهش و مطالعه پرداخت و پس از بازگشت به ایران فعالیت های خود را در حوزه هنرهای تصویری با جدیت ادامه داد.

وی برای تمرکز بر کارهای هنری خود از وزارت دارای تقاضای بازنشتگی کرد و بقیه عمر خود را به حرفه مورد علاقه اش پرداخت

وی در این مدت یک بار هم برای مطالعه و پژوهش در امور تئاتر به همراه خانواده‌اش به آمریکا رهسپار شد و مدتی در لس آنجلس زندگی کرد اما در نهایت در سال ۱۳۶۵ به ایران بازگشت و به فعالیت های موفقیت آمیز خود ادامه داد.

دریافت نشان درجه یک هنری از دست محمود احمدی‌نژاد، از آخرین دستاوردهای وی در حوزه هنر و فرهنگ بود.

وی که در آبان ۱۳۹۷ در بیمارستان بستری شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت، چندین بار در این دوره تحت درمان قرار داشت تا این که در سن ۹۶ سالگی درگذشت


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند