نوازنده‌های بی‌نظیری در سبک جَز و راک داریم

باکس آفیس ایران : محمدصادق فرزانه، فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر، فروردین‌ ۱۳۶۵ در تهران متولد شد و فراگیری موسیقی را در کلاس استادانی چون حمیدرضا دیبازر، محمدرضا آذین، کاوه عظیمی، فراز خنافری، مهدی قاسمی، احسان صبوحی و حمیدرضا رضایی آغاز کرد. او دوره‌های تخصصی گیتارکلاسیک را در محضر کیوان میرهادی و مصطفی آخوندی و گیتارالکتریک را نزد محمدرضا سبکتکین آموخت. محمدصادق فرزانه همچنین برای آموزش گیتاربیس در کلاس استادان آرین کشیشی و کسری ‌سبکتکین و برای ساز کنترباس در محضر زنده‌یاد علیرضا خورشیدفر مشق هنر آموخت. این نوازنده فراگیری دوره فشرده جَز را نیز در دانشگاه Prince Clause هلند و دوره تکمیلی گیتاربیس را نزد «مارک هانسترا» به انجام رساند.

سوابق اجرایی این نوازنده و مدرس موسیقی عبارت است از: اجرای کنسرت‌های کلاسیک، پاپ، راک و بلوز با گروه‌های «روهان، سان بلوز، حبیب بدیری، دیمین زند، چکاو، مهدی فریدون‌فر، امین ‌غفاری، حامد فقیهی, رَجَزبند و کاجَز» / شرکت در جشنواره فجر از سال ۹۳ تا  سال ۹٨/ نوازندگی کنترباس زیر نظر شادروان استاد خورشیدفر، شرکت در مستر کلاس ونر فلایشمن / اجرا با ارکسترهای «ایستگاه، ملی، پارس، فیلارمونیک تهران، ارسباران، فیلارمونیک تبریز، فیلارمونیک ساری، آمل، خانه هنرمندان، چکاوک، نیلپر و ارکستر تونیک و پاتیتیک OKF (سفارت اتریش)» و همچنین همکاری با خوانندگانی همچون «سیامک عباسی، استاد فرج‌ علی‌پور، سینا حجازی، حسین صفامنش، سالار‌ عقیلی، وحید‌ تاج، امین‌الله ‌رشیدی، علی‌ لهراسبی، امیر ‌تاجیک و رضا ‌صادقی».

محمدصادق فرزانه درباره فعالیت‌های فعلی‌اش به خبرنگار صبا گفت: الان در زمینه موسیقی جَز با چند گروه همکاری دارم که مشغول تمرین و اجراییم. در سبک پاپ نیز چند سالی می‌شود که با دوست خوبم سیامک عباسی همکاری می‌کنم و در موسیقی بلوز هم با محمدرضا سبکتکین مشغول اجرا هستم.

این مدرس و نوازنده موسیقی جَز سپس درباره فعالیت هنرمندان داخلی کشورمان که در این ژانر فعالیت می‌کنند، افزود: آثاری که تولید می‌شود چندان سلیقه من نیست. ببینید فضا و بستری برای این سبک موسیقی در ایران وجود ندارد تا پیشرفت به صورت کلیت موسیقی اتفاق بیفتد. ازطرفی، ما نوازنده‌های بی‌نظیری در سبک جَز و راک داریم، اما بیشترشان مجبور می‌شوند برای گذران زندگی به سبک‌های دیگری مثل پاپ روی بیاورند و این یعنی فراموش‌شدن رویاها و اهداف چندین نسل هنرمند. شرایط پرداختن به سبک‌های غربی در ایران اصلا وجود ندارد و گروه‌ها یا هنرمندانی نیز که در این سبک کار می‌کنند، انگشت‌شمارند و به‌سختی ادامه می‌دهند.

او ادامه داد: اما در خارج موضوع کاملا متفاوت است و اگر بخواهم کسانی را نام ببرم که سبکشان را دوست دارم، آن‌قدر زیادند که نمی‌شود نام برد.

این هنرمند درباره علت محبوبیت و تفاوت گروه «پینک فلوید» نسبت‌به دیگر گروه‌های راک بیان کرد: فکر می‌کنم متفاوت‌بودن ایده‌ها، اشعار، نگرششان به زندگی و مسائل اجتماعی و مهم‌تر از همه انسجام در کار، موجب شده این گروه از بقیه گروه‌هایی که در سبک راک فعالیت می‌کنند، متفاوت باشند؛ البته بخت و اقبال هم بی‌تاثیر نیست.
محمدصادق فرزانه در پایان راجع‌به تاریخچه ساز گیتار گفت: به نظرم دیدگاهی که می‌گوید گیتار تکامل‌یافته ساز لوت و لوت کامل‌شده ساز بربط است که توسط اعراب و شخصی به نام «زریاب» به جنوب اسپانیا برده شده، قوی‌تر باشد، ولی چیزی که اهمیت دارد این است که الان این ساز از محبوب‌ترین سازهای جهان است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند