تولید آلبوم بر اساس قالب‌های منسوخ‌شده

به گزارش باکس افیس ایران: یک نوازنده و مدرس موسیقی در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود ضمن انتقاد از برخی سیاست‌های وزارت ارشاد از تولید یک آلبوم بر اساس قالب‌های منسوخ شده موسیقی ایرانی خبر داد.

ستار هشیاری‌پور از نوازندگان و آهنگسازان ساکن اصفهان که سابقه همکاری با گروه عارف، زنده یاد ایرج بسطامی و محمد علی کیانی‌نژاد را در کارنامه کاری خود ثبت کرده  ضمن اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: طبق برنامه ریزی‌هایی که انجام گرفت تا چندی پیش مشغول آماده‌سازی تازه‌ترین آلبوم‌هایم بودم که با عنوان «سروشکسته» به خوانندگی محمد باقری و «دست عاشقی» به خوانندگی احمد کامیاب در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. البته آنچه برای زمان انتشار این دو آلبوم در نظر گرفتیم به این شکل است که آلبوم «سروشکسته» تا پیش از ایام محرم و صفر و آلبوم «دست عاشقی» تا اواخر اسفند یا اوایل سال آینده در بازار موسیقی منتشر شود.

وی درباره ویژگی‌های آلبوم «سروشکسته» گفت: ساختار این آلبوم براساس موسیقی ایرانی است که در آن تلاش شده به قالب‌های منسوخ شده موسیقی که طی سال اخیر اغلب به صورت کوچه بازاری توجه شده، بپردازیم. البته این کارها در تهران با زحمات و فعالیت‌های ارزشمند زنده‌یاد مرتضی احمدی بیشتر متداول شده، بنده هم در این سو تلاش کردم تا با ترانه‌گذاری روی برخی نغمات، آثاری را خلق کنم که در حوزه بحر طویل خوانی به عنوان یک گونه منسوخ شده موسیقی، آثاری به مخاطبان معرفی شود.

این هنرمند تأکید کرد: به هرحال ساختار ذهنی من به عنوان آهنگساز و نوازنده همواره متمرکز بر آثار بی کلام بوده اما متاسفانه در این سال‌ها چشم‌های اغلب مردم به خواننده‌ها معطوف است که همین موضوع نیز باعث شرایط متفاوتی در جریان مارکتینگ موسیقی شده و نوازندگان و آهنگسازان دغدغه مند را به سمتی برده که برای آنچه می‌خواهند به مخاطب عرضه کنند خواننده محوری را در اولویت قرار دهند.

این نوازنده تار، سه تار و تنبور توضیح داد: من در این آلبوم تلاش کردم علاوه بر استفاده از اجرای بحر طویل، چند قطعه نیز در قالب‌های محاوره‌ای تولید کنم. البته شرح این محاوره خیلی مهم است چرا که اصلا دوست نداشتم مثل کارهایی باشد که در آن‌ها از واژه‌های رکیک استفاده می‌شود زیرا برایم بسیار مهم است که در همین قالب نیز باید کارهایی تولید شود که شأن و منزلت موسیقی، شعر و مخاطب با هم در نظر گرفته شود.

هشیاری پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از برخی سیاست‌های وزارت ارشاد در حوزه موسیقی گفت: متاسفانه شرایط موسیقی ایرانی به گونه‌ای است که نهادهای متولی از جمله وزارت ارشاد با برخی خلف وعده‌ها و اذیت‌هایی که در این زمینه دارند شرایط فعالیت در موسیقی به ویژه در شهرستان‌ها را دچار مشکلات فراوانی کرده‌اند. متاسفانه همین مدیران در برخی مواقع به برخی کارهای سطحی مجوز می‌دهند که جایش اصلا در موسیقی جدی نیست در حالیکه خیلی از کارشناسان و اهالی موسیقی می‌دانند ما در حوزه ژانر موسیقی شاهد اتفاقات ناخوشایندی هستیم که اصلا مشخص نیست آنچه در قالب موسیقی ایرانی به مخاطب ارائه می‌شود موسیقی ایرانی است یا موسیقی پاپ؟ البته که باید در پاسخ گفت متاسفانه این موسیقی بی‌هویت است که با ترکیبی از اشعار سخیف شرایط نا به جایی را پدید آورده که اصلا خوشایند موسیقی اصیل ایرانی نیست. گویی اینکه موسیقی ایرانی فقط محلی برای درآمدزایی شده و بس.

وی تصریح کرد: ما موسیقی را وسیله‌ای برای تقرب حضرت حق می‌دانیم، اما در این سال‌ها آنچه از موسیقی ایرانی استخراج می‌شود فقط تمرکز روی مادیات و درآمدزایی و تجارت است. من و خیلی از رفقای هنرمندم هیچ‌گاه برای پولدار شدن در موسیقی کار نکرده و نمی‌کنیم. ولی شما مطمئن باشید برخی از این بی‌مهری‌ها و مادی‌نگری در کنار افرادی که به موسیقی ایرانی توجه می‌کنند در تاریخ موسیقی این کشور ثبت می‌شود که چه کسی به فکر موسیقی بوده و چه کسی به فکر جیب خود. از سوی دیگر وقتی سیستم آموزش موسیقی هم فقط با معیار تحصیلات موسیقایی ارزیابی می‌شود و کسی هم ناظر بر این گونه نگرش نیست، باید به این شرایط افسوس خورد که مدرک گرایی این چنین در فعالیت‌های موسیقایی کشور نفوذ کند.

این هنرمند افزود: رانت خواری، مافیا و خواننده سالاری تمامی موسیقی ما را فرا گرفته و ما در یکی از آخرین سده‌ها شاهد بدترین اوضاع فرهنگی هنری هستیم. شما مطمئن باشید اگر تاریخ این دوستان دوستدارپول و ثروت را اکنون قضاوت نکند قطعا صد سال دیگر آنها را مورد قضاوت قرار خواهد داد. موزیسین‌هایی که متاسفانه به خاطر منفعت طلبی‌های خود هر کاری می‌کنند تا در این مارکتینگ به ثروت اندوزی مشغول باشند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند