صحنه

ارکستر ملی ایران در شب نخست فجر؛ تقدیم شد به زلزله‌زدگان و حسن ناهید

به گزارش باکس افیس ایران: در شب های عجیب و غریبی که با آن مواجه هستیم، ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان به روی صحنه رفت و یازده قطعه برای مخاطبانی که همه صندلی های تالار وحدت را پر کرده بودند، اجرا کرد.

چند ماه بود که هیچ کنسرتی در سالن های موسیقی برگزار نمی شد. زلزله، چندی روزی است که هموطنان مان در خوی را گرفتار کرده. شدیدترین زلزله چنددهه گذشته، شهروندان ترکیه ای و سوری را با یک فاجعه انسانی روبرو ساخته است. برف و سرما همه کشور را احاطه کرده. از سوی دیگر، شب عید بزرگ مبعث است و جشنواره سی و هشتم موسیقی فجر، با حضور صدها هنرمند موسیقی، کارش را با اجرای ارکستر ملی ایران آغاز کرده است؛ با قطعه بوی بهار. از ساخته های حسن ریاحی که امیرحسین سمیعی خواننده جوان، با آن صدای بم، اجرایش کرد.

همایون رحیمیان که سال ها رهبری ارکستر صدا و سیما را برعهده داشت و در آهنگسازی، دستی بر آتش دارد، توانست با آرامش، ارکستر را هدایت کند.

شکایت دل قطعه دوم و ایرانم ایران ساخته هادی آرزم با همراهی گروه کر و خوانندگی علی چراغی اجرای سوم این برنامه بود. چراغی هم خواننده جوانی است که سراسر هیجان بود و تلاش می کرد نبض مخاطب را در دست گیرد.

راپسودی نی و ارکستر ساخته مهرداد دلنوازی، قطعه بعدی بود که پوریا شیوافرد به عنوان تکنواز نی، به روی صحنه آمد و با همراهی ارکستر ملی، آن را اجرا کرد. شیوافرد، این قطعه را به استاد حسن ناهید نوازنده شناخته شده نی تقدیم کرد که به تازگی خبر درگذشت اش، دهان به دهان پیچیده بود و فضای تالار وحدت را تحت تاثیر قرار داده بود.

سمیعی، مجدد به روی صحنه آمد و قطعه ای وطن از ساخته های علینقی وزیری را اجرا کرد.

بخش نخست این کنسرت به پایان رسید و گروه و مخاطبان پس از دقایقی استراحت به روی صحنه آمدند.

سیمین بری ساخته علی رحیمیان و به خوانندگی سمیعی، آغازگر بخش دوم برنامه ارکستر ملی ایران بود.

اما خاک مهرآیین ساخته علی اکبر قربانی از قطعاتی است که بارها و بارها توسط این ارکستر در برنامه های مختلف اجرا شده و جزو محبوب ترین آثار برای طرفداران ارکستر ملی است. این قطعه به خوانندگی چراغی اجرا شد.

از آنجا که سریال روزی روزگاری با بازی ماندگار و خاطره انگیز مرحوم خسرو شکیبایی و آن آهنگ جذاب و به خاطرماندنی استاد فرهاد فخرالدینی، هیچ گاه از ذهن مخاطبان محو نخواهد شد، گروه زهی ارکستر ملی ایران، بخشی از موسیقی متن این سریال را اجرا کرد.

قطعه معروف و آذری آیریلیق که معنی اش می شود «جدایی»، به صورت بی کلام و به یاد زلزله زدگان خوی اجرا شد. گر چه فارسی زبان ها و البته همه مردم ایران، این قطعه را می شناسند و دوست اش دارند.

آهنگ خوش آمدی ساخته علی اکبر قربانی به خوانندگی سمیعی هم در بخش بعدی، اجرا شد.

اما پایان بخش این کنسرت، به سیاق برنامه های سال های قبل ارکستر ملی ایران، اجرای قطعه ای ایران؛ ساخته جاودانه روح الله خالقی بود که سمیعی و چراغی به اتفاق روی صحنه آمدند و آن را برای مخاطبان اجرا کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از میهمانان این برنامه بودند.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، تا ۳ اسفندماه در استان های مختلف، برپاست.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند