گزارش فروش اکران سال ۱۴۰۲ ؛ فیلم‌های صدرنشین چقدر فروختند؟

اکران نوروز ازصبح چهارشنبه ۱۶ اسفند با نمایش فیلم «تمساح خونی» آغاز شد، اما از چهارشنبه هفته آینده، یعنی ۲۷ اسفند با روی پرده رفتن چهار فیلم دیگر به شکل رسمی اکران سال ۱۴۰۳ کلید می‌خورد و پرونده اکران امسال بسته می‌شود، با توجه به اینکه فاصله فروش فیلم‌های روی پرده به‌گونه‌ای است که فروش هفته پیش رو تغییری در رتبه بندی آن‌ها نمی‌گذارد به بررسی فروش اکران سال ۱۴۰۲ پرداخته‌ایم.

به گزارش باکس آفیس ایران، از چهارشنبه ۲۳ اسفندماه و با اضافه شدن فیلم‌های«آسمان غرب»، «آپاراتچی»،«نوروز»، «پرویزخان»،«بی بدن» و«ایلیا در جستجوی قهرمان»  به فیلم «تمساح خونی» پرونده اکران سال ۱۴۰۲ بسته می‌شود به همین بهانه وضعیت پنج فیلم اول جدول فروش را بررسی می‌کنیم.

۱. فسیل / کارگردان : کریم امینی | تهیه‌کننده : سید ابراهیم عامریان

فیلم «فسیل» به عنوان یکی از فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۲ از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرد. این فیلم نزدیک به یکسال روی پرده بود و توانست در طول مدت اکران خود رکوردهای زیادی را جا به جا کند. «فسیل» با فروش ۳۲۴ میلیارد و ۵۱ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان علاوه بر اینکه عنوان پرفرو‌ش‌ترین فیلم سال را از آن خودش کرد توانست رکورد فروش سینمای ایران را هم بشکند. از این فیلم ۷ میلیون و۴۸۰ هزار مخاطب دیدن کردند. «فسیل» با جذب این تعداد مخاطب به یک قدمی رکورد مخاطبان فیلم «عقاب‌ها» رسید و توانست دومین فیلم پرمخاطب ایران از سال ۱۳۵۷ به بعد شود. فیلم فسیل در طول مدت اکران خود ۶۹۴ سالن در اختیار داشت و در ۱۴۹ هزار و ۸۷۹ سانس نیز به نمایش درآمد.

۲. هتل / کارگردان : سید مسعود اطیابی | تهیه‌کننده : محمد شایسته

رتبه دوم جدول فروش سالانه اکران سال ۱۴۰۲ در اختیار «هتل» است. سید مسعود اطیابی که طی این سال‌ها با کمدی‌هایش همیشه صدرنشین بوده، امسال هم توانست با فیلم جدیدش قاطعانه رتبه دوم جدول فروش سالانه را از آن خودش کند. این فیلم به نسبت «فسیل» مدت زمان کمتری روی پرده بود و دقیقا ۶ بعد از اکران این فیلم و از تاریخ هفتم مهرماه نمایش خود را در سینماهای سراسر کشور شروع کرد. «هتل» در این مدت توانست ۲۷۲ میلیارد و ۳۱۸ میلیون تومان فروش کند. با این میزان فروش ۶ میلیون و۱۷۴ هزار مخاطب جذب سالن‌های سینما شدند. این ساخته مسعود اطیابی عنوان دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران و سومین فیلم پر مخاطب بعد از سال ۵۷ را به نام خودش ثبت کرد. هتل در طول مدت اکران خود در ۱۰۴ هزار و ۲۰۸ سانس روی پرده رفت.

۳. هاوایی /کارگردان : بهمن گودرزی | تهیه‌کننده : مرتضی شایسته

سومین فیلم جدول اکران سال ۱۴۰۲ هم یک فیلم کمدی است. «هاوایی» به کارگردانی بهمن گودرزی بابازی امین حیایی و امیر جعفری را می‌توان پدیده اکران امسال نامید. این فیلم در عرض دوماه توانست ۸۰ میلیارد تومان فروش کند و با کنار زدن فیلم «شهر هرت» رتبه سوم جدول فروش سالانه را از آن خودش کند. «هاوایی» که انتظار چنین فروشی از آن نمی‌رفت در طول مدت اکران دوماهه خود با حواشی زیادی دست و پنجه نرم کرد اما در نهایت همین حواشی به دیده‌شدنش کمک کرد و موجب شد تا ۱ میلیون و ۶۹۲ هزار مخاطب به تماشای آن بنشیند. فیلم «هاوایی» قطعه با همین رتبه اکران سال ۱۴۰۲ را به پایان می‌رساند. این فیلم با در اختیار داشتن ۶۱۷ سالن در ۳۴ هزار و ۹۷۶ سانس به نمایش درآمد.

۴. شهر هرت / کارگردان : کریم امینی | تهیه‌کننده : حسین فرح‌بخش

کریم امینی در اکران سال ۱۴۰۲ علاوه بر فیلم «فسیل» کمدی دیگری با نام «شهرهرت» را هم روی پرده داشت. این کمدی به عنوان یکی از فیلم‌های اکران اول تابستان از هفدهم خرداد ماه نمایش عمومی خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرد. در این فیلم شبنم مقدمی، پژمان جمشیدی و بابک کریمی نقش‌های اصلی را برعهده داشتند و شهرهرت توانست با این ترکیب به فروش ۷۷ میلیارد و ۵۵۴ میلیون تومان دست پیدا کند و رتبه چهارم جدول فروش سالانه را به نام خودش سند بزند. از فیلم «شهر هرت»۱ میلیون و ۸۲۳ میلیون مخاطب دیدن کرده اند. این فیلم با در اختیار داشتن ۵۷۴ سالن در ۵۳ هزار و ۵۶۸ سانس به نمایش درآمد.

۵. ویلای ساحلی / کارگردان : کیانوش عیاری | تهیه‌کننده : رضا رخشان

«ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری با سر وشکلی کمدی به روی پرده آمد ، اما در عمل یک درام اجتماعی بود که از وجود کمدین‌های چون رضا عطاران و پژمان جمشیدی بهره برده بود. بسیاری معتقدند همین سر وشکل کمدی به کمک فیلم در گیشه آمده و توانسته فروش خود را از مرز ۶۰ میلیارد تومان عبور دهد. ویلای ساحلی از پانزدهم آذرماه نمایش خود را شروع کرد و توانست در طول مدت زمان نمایش خود با جذب ۱ میلیون و ۳۴۰ هزار مخاطب به فروش ۶۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دست پیدا کند. این فیلم در طول مدت اکران خود ۳۳ هزار و ۷۰۵ سانس دراختیار داشت و ۶۲۳ سالن آن را نمایش دادند.

بعد ازاین پنج فیلم ، رتبه ششم تا دهم جدول فروش اکران سال ۱۴۰۲ به ترتیب در اختیار انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» و فیلم‌های «ورود و خروج ممنوع»، « نارگیل ۲»،«سه کام حبس» و «آهنگ دونفره»  قرار دارد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند