به گزارش باکس آفیس ایران:

گاو ۵۰ ساله شد

به گزارش باکس آفیس ایران:  مجله فیلم در شماره ویژه روز ملی سینما ابتکاری به خرج داده و آن را اختصاص داده به گاو و قیصر دو پنجاه سال اثرگذار سینما.

علیرضا محمودی در مقدمه این شماره با عنوان کارد و طناب نوشته: چهار سال پیش، وقتی شماره‌ی مخصوص پنجاه‌سالگی فیلم‌های خشت و آینه و گنج قارون منتشر شد، تصمیم داشتم یک شماره مخصوص برای ساموئل خاچیکیان و سهراب شهیدثالث پیشنهاد و راه‌اندازی کنم اما کاغذ و بحران قیمت‌ها ‌چنان قضیه را به ته ذهن برد که چند یادداشت لای دفترچه شد و خلاص. سال‌ گذشته، قرار این شد که شماره‌ی پنجاه‌سالگی قیصر و گاو، اردیبهشت امسال منتشر شود که اوضاع کاغذ، ‌انتشارش را کشتند تا به امروز.

شاهرخ دولکو در یادداشتی نوشته: گاو و قیصر، دو فیلم ساخته‌شده در یک سال و هر دو زیر عَلَم واحدی به نام موج نو، با ۱۸۰ درجه زاویه در مقابل هم می‌ایستند. هر کدام به نوعی از سینما تعلق دارند و اتفاقاً نمونه‌های موفقی هم هستند از هر دو نوع گرایش. یکی دنیایی شخصی و انتزاعی از داستانی غریب با سویه‌های سوررئالیستی در روستایی ناکجا و ناآشنا می‌سازد که برای تماشاگر آن سال بسیار غریب است. و دیگری دنیایی عینی و واقعی از داستانی عامه‌پسند و پراحساس می‌سازد که نفس به نفس تماشاگر پیش می‌رود و احساساتش را به غلیان وامی‌دارد.

گاو در دوره‌ اول و دوم انتخاب بهترین فیلم‌های عمر‌ منتقدان در ماهنامه‌ «فیلم» محبوب‌ترین فیلم ایرانی بود. در حالی که تعداد آرای قیصر در این دو دوره آن قدر نبود که دومین فیلم کیمیایی وارد فهرست ده فیلم اول شد.

در سومین دوره‌ این انتخاب‌، گاو جای خود را به گوزن‌ها، دیگر فیلم مسعود کیمیایی داد. قیصر همچنان در ده فیلم منتقدان جایی نداشت. پ

در چهارمین و آخرین دوره‌ این انتخاب که امسال برگزار شد، گاو در کنار تنگنا (امیر نادری) ششم شد و قیصر رتبه‌ یازدهم را کسب کرد. مانند همه‌ شماره‌های ویژه درباره‌ فیلم‌ها، این شماره هم با انعکاس نظرهای منتقدان درباره‌ دو فیلم گاو و قیصر در سالگرد پنجاه‌سالگی‌شان به پایان می‌رسد. د از پنجاه سال نشریه‌های آن دوره را ورق می‌زنیم، جدول ارزش‌گذاری فیلم‌ها مانند تابلویی درونیات متنوع و متکثر نویسندگان سینمایی را به شکل صریح در مقابل ما قرار می‌دهد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند