معرفی چند فیلم برتر دهه ۹۰ سینمای جهان

در این مقاله باکس آفیس ایران به معرفی چند فیلم برتر دهه ۹۰ سینمای جهان می پردازد.

 مخمصه (Heat)

مخمصه

  • کارگردان: مایکل مان
  • بازیگران: آل پاچینو، رابرت دنیرو، وال کیلمر، تام سیزمور و جان وویت
  • محصول: ۱۹۹۵، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۸۷٪

«مخمصه» روایت مردانی است که در زندگی شخصی خود به ته خط رسیده‌اند و به همین دلیل هم در کار خود غرق شده‌اند. تنها هویت آن‌ها، حرفه‌ای است که از طریقش روزگار می‌گذرانند و به همین دلیل هم هر چه زور می‌زنند، خوشحال نیستند. آن‌ها گرچه در کاری که می‌کنند، رو دست ندارند اما توان برطرف کردن ابتدایی‌ترین نیازهای یک خانواده یا اصلا تشکیل آن را ندارند. مردانی تیپاخورده که مهم نیست در سمت قانون باشند یا در سمت بد ماجرا؛ هر دو به یک اندازه واداده و در زندگی شکست خورده‌اند. پس می‌توان آن‌ها را دو روی یک سکه دید که در نبود دیگری، هیچ دلیلی برای ادامه حیات آن‌ها هم وجود ندارد.

«نیل به همراه گروهش به یک ماشین حمل پول دستبرد می‌زنند. در جریان سرقت یکی از محافظان توسط عضو جدید گروه به قتل می‌رسد. نیل و گروهش با مبلغ بسیار زیادی پول موفق به فرار می‌شوند. از سویی دیگر پلیسی کاربلد مسئول رسیدگی به پرونده می‌شود. او زمانی به دستگیری اعضای گروه نزدیک می‌شود که آن‌ها مشغول برنامه‌ریزی برای یک سرقت بزرگ از بانک هستند و …»

لئون: حرفه‌ای – Léon: The Professional

  • تاریخ انتشار: ۱۴ سپتامبر ۱۹۹۴
  • کارگردان: لوک بسون
  • نویسنده: لوک بسون
  • بازیگران: ژان رنو، ناتالی پورتمن، گری اولدمن، دنی آیلو و جرج مارتین
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۵ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: ۷۳ از ۱۰۰

یکی از پرطرفدارترین فیلم‌های دهه ۹۰ میلادی لئون: حرفه‌ای بوده که ناتالی پورتمن ۱۲ ساله در آن اولین نقشش را تجربه کرد. این فیلم داستان یک قاتل حرفه‌ای و کودکی را که به عنوان یک دختر جانشین و تحت الحمایه می‌پذیرد روایت می‌کند. لئون: حرفه‌ای را به عنوان بهترین فیلم کارنامه هنری ژان رنو خطاب می‌کنند. این فیلم که با بودجه ۱۶ میلیون دلاری تولید شد توانست ۴۶.۱ میلیون دلار فروش کند و با استقبال مثبت منتقدین و مخاطبان همراه شد.

ماتریکس – The Matrix

  • تاریخ انتشار: ۳۱ مارس ۱۹۹۹
  • کارگردان: لانا واچوفسکی و لیلی واچوفسکی
  • نویسنده: لانا واچوفسکی و لیلی واچوفسکی
  • بازیگران: کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری-ان ماس، هوگو ویوینگ و جو پانتولیانو
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۷ از ۱۰
  • امتیاز منتقدان راتن تومیتوز به فیلم: ۸۸ از ۱۰۰

آمیزه‌ای از اکشن، هنرهای رزمی، انیمه و سایبرپانک که دارای یک فیلم‌نامه چندلایه بوده و یک جامعه ویران‌شده در آینده را به تصویر می‌کش، که در آن درک واقعیت توسط انسان‌ها در دنیایی ساختگی به نام ماتریکس رخ می‌دهد و به دست ماشین آلات هوشمند برای غلبه بر جمعیت انسان‌ها، شبیه‌سازی شده‌ است. موفقیت‌های این فیلم باعث شد تا سه دنباله دیگر از ماتریکس ساخته شود اما به اعتقاد اکثراً، قسمت اول بهترین آنها بود.

ماتریکس با استقبال گسترده منتقدان روبرو شد که جلوه‌های بصری نوآورانه، سکانس‌های اکشن و فیلم‌برداری آن را تحسین کردند و در باکس آفیس موفقیت چشمگیری داشت و با بودجه ۶۳ میلیون دلاری بیش از ۴۶۰ میلیون دلار فروخت و به پرفروش‌ترین فیلم برادران وارنر در سال ۱۹۹۹ و چهارمین فیلم پرفروش آن سال تبدیل شد. در هفتاد و دومین دوره جوایز اسکار نیز این توانست در چهار شاخه‌ای نامزد شده بود جایزه کسب کند.

بر بادرفته – Gone With The Wind

 

۱۰ فیلم شاهکار سینمای جهان

  • کارگردان: ویکتور فلمینگ
  • بازیگران: کلارک گیبل و ویوین لی ، لسلی هاوارد، اولیویا دی هاویلند، هتی مک‌دنیل، ان رادرفورد باربارا اونیل،
  • محصول:  ۱۹۳۹، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۰٪

با گذشت سال‌ها همچنان فیلم برباد رفته پردرآمدترین فیلم تاریخ هالیوود است که توانست در زمان خودش حدود ۳۹۰ میلیون دلار فروش گیشه داشته باشد. توصیف شگفتی بینندگان این فیلم برای اولین بار در سال ۱۹۳۹ غیرقابل توصیف است و شاید بتوان گفت که هیچ فیلمی تا به این حد نتوانسته سرخوشی را در میان بینندگان خود برانگیخته کند.

سال ۱۸۶۱، در آستانه جنگ داخلی آمریکا، اسکارلت اوهارا با پدر و مادر و دو خواهر و بسیاری از برده‌های خود در تارا، مزارع پنبه خانواده اش در جورجیا آمریکا زندگی می‌کند. اسکارلت اوهارا به کمک دو پسر جوان متوجه می‌شود، اشلی ویلکز پسر مالک مزرعه مجاور قرار است فردا در میهمانی ۱۲ بلوط نامزدی و ازدواج با دختر خاله اش ملانی همیلتون را اعلام کند. اسکارلت به فکر ابراز علاقه به اشلی می‌افتد چون فکر می‌کند اشلی به خاطر ناامید شدن از او می‌خواهد با ملانی ازدواج کند. فردای آن روز در میهمانی در خانه ویلکز، اسکارلت به اشلی اظهار علاقه می‌کند ولی اشلی عنوان می‌کند که می‌خواهد با دخترخاله اش ملانی ازدواج کند و اسکارلت را ترک می‌کند، رت باتلر ماجراجوی خوش قیافه ای که شاهد صحبت‌ها بوده‌است از جسارت اسکارلت خوشش می‌آید. جنگ شمال و جنوب آمریکا آغاز می‌شود و اسکارلت برای تحریک حسادت اشلی، با چارلز برادر ملانی ازدواج می‌کند، ولی چارلز در اردوی آموزشی جبهه جنگ درمی‌گذرد. اسکارلت به پیشنهاد مادرش، به آتلانتا پیش ملانی می‌رود و در خانه عمه پیتی پات مقیم می‌شود و در یک جشن خیریه ای دوباره با رت باتلر که حالا دلال ارتش است و پول کلانی به جیب می‌زند روبه رو می‌شود.

‎The GodFather 1972-1990

فیلم شاهکار

  • کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا
  • بازیگران: مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان، ریچارد اس. کاستلانو، رابرت دووال، استرلینگ هایدن، جان مارلی، ریچارد کونته و دایان کیتن
  • محصول:  ۱۹۷۲ ، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۹.۲ از ۱۰
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۷٪

اغراق نیست که پدرخوانده را بهترین فیلم سه‌گانه در تاریخ سینما جهان دانست. حماسه جنایی فرانسیس فورد کاپولا بر اساس رمان‌های ماریو پوزو به نمادی در سینمای جهان تبدیل شده که یک نگاه به قبل و بعد را از نظر مخاطبین ژانر جنایی نشان می‌دهد.

اولین فیلم این مجموعه توانست تاثیر مستقیمی بر زندگی مافیایی داشته باشد که تاثیر این دو فیلم اول، به‌طور شگفت‌انگیزی غیرقابل ممکن است. دو فیلم اول توانستند برای همیشه درک عمومی از کوزا نوسترا را تغییر دهند، ژانر گانگستری را برای هالیوود جدید متحول کرده و به مارلون براندو آنچه را که مسلما نمادین‌ترین نقش او است، القا کنند.

سه‌گانه پدرخوانده از شاهکار های واقعی سینماست که به‌عنوان یکی از عوامل تحول در سینمای جهان شناخته می‌شود. هنوز هم با گذشت بیش از ۵۰ سال از اکران این فیلم، همچنان الهام‌بخش مخاطبان این فیلم و دیگر هنرمندان جهانی است.

فیلم در جشن عروسی کانی، دختر دون ویتو کورلئونه، با کارلو ریزی در لانگ بیچ نیویورک، لانگ آیلند در اواخر تابستان ۱۹۴۵ شروع می‌شود. وقت پدرخوانده برای شنیدن خواهش‌های دوستان و زیردستان چاپلوس پر شده‌است. یکی از این خواهش‌ها را پسر (خوانده) او، جانی فونتن خواننده (که گویی شخصیت او از فرانک سیناترا الهام گرفته شده‌است) مطرح می‌کند. او به نفوذ کورلئونه برای گرفتن یک نقش در فیلمی که توسط جک ولتز تهیه می‌شود، احتیاج دارد. دون کورلئونه به او اطمینان خاطر می‌دهد که همه چیز را درست کند.

در این میان، مایکل، کوچک‌ترین پسر دون، از خدمتش در جنگ جهانی دوم بازگشته‌است و به همراه دوست‌دخترش وارد جشن عروسی می‌شوند. کمی بعد وکیل خانواده، تام هاگن، وارد فیلم می‌شود. او بی‌خانمانی آلمانی-ایرلندی و دوست سانی، پسر بزرگ دون کورلئونه، بوده‌است. دون، هاگن را در کودکی به خانه آورده و مانند پسر خودش او را بزرگ کرده‌است. حال در بزرگسالی او وکیل شخصی و محرم اسرار خانواده است.

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند