اولین واکنش منتقدان به فیلم فیوریوسا از دنیای مکس دیوانه

باکس آفیس ایران :به‌تازگی گروهی از تماشاگران موفق به دیدن پیش‌درآمد مجموعه مکس دیوانه با نام Furiosa: A Mad Max Saga شدند و در این بین منتقدان هم نظرات اولیه خود از این فیلم را منتشر کردند. در ابتدا بیایید خلاصه داستان این فیلم را با هم مرور کنیم؛ فیلم Furiosa: A Mad Max Saga پس از سقوط جهان و فروپاشی اجتماعی جریان دارد و ماجراهای فیوریوسای جوان را دنبال می‌کند که از مکان سبز ربوده می‌شود و به‌دست یک گروه بزرگ از موتورسواران یاغی به رهبری وارلرد دمنتوس می‌افتد.
آن‌ها با عزیمت به دنیای ویستلند با قلعه‌ای رو‌به‌رو می‌شوند که توسط ایمورتان جو اداره می‌شود. درحالی‌که دو ستمگر برای تسلط می‌جنگند، فیوریوسا باید مصیبت‌های زیادی را پشت سر بگذارد تا راهی برای بازگشت به خانه پیدا کند. این فیلم ۱۵ سال قبل از وقایع Mad Max: Fury Road اتفاق می‌افتد و کریس همسورث و آنیا تیلور جوی بازیگران اصلی دنیای خلق شده جرج میلر هستند.
واکنش‌های اولیه به فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند گاهی اوقات متفاوت از نقدهای رسمی منتقدان باشند و قضاوت یک فیلم براساس آن زود است اما اولین گروه از منتقدانی که روز دوشنبه گذشته موفق به دیدن فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه شدند، آن را اکشنی دیوانه‌وار و بی‌امان خوانده‌اند که داستانش ده‌ها سال را در بر می‌گیرد و اجرای قوی دو بازیگر اصلی آن، چشمگیر است.

اجتناب‌ناپذیر است فیلم Furiosa با فیلم Fury Road که با تحسین منتقدان و تماشاگران مواجه شد، مقایسه نشود و سایه‌ی سنگین جاده خشم روی فیوریوسا احساس می‌شود. به همین منظور منتقدان می‌گویند فیوریوسا در مسیر متفاوتی نسبت به فیلم قبلی قرار دارد و با شکوهِ جاده خشم برابری نمی‌کند به‌گونه‌ای که ممکن است برخی از مخاطبان را ناامید کند. همچنین بعضی از واکنش‌ها به شباهت فیوریوسا و دو فیلم اول مد مکس اشاره دارند و نکته بسیار جالب این است در زمان اکران جاده خشم، بسیاری می‌گفتند فیلم جدید شبیه دو فیلم اول نیست.
با همه این تفاسیر، متفاوت بودن فیوریوسا لزوما دلیلی بر بد بودن آن نیست. به هرحال تریلرهای فیلم جدید خواسته یا ناخواسته، سعی بر برجسته کردن نقاط مشترک Furiosa و Fury Road داشتند؛ پس شاید موج اول تماشاگران انتظارات خود را بر همان اساس تنظیم کرده بودند. درهرصورت بسیاری جاده خشم را یکی از بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ سینما می‌دانند و حتی اگر فیوریوسا در هرگونه مقایسه‌ای، یک یا دو درجه از جاده خشم پایین‌تر قرار بگیرد باز هم نشان می‌دهد با اثر نابی طرف خواهیم بود.
در ادامه چند مورد از نقدهای اولیه فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه را مرور می‌کنیم: دیوید ارلیش از رسانه IndieWire درباره کیفیت فیلم جدید مد مکس گفت: «با خوشحالی اعلام می‌کنم فیوریوسا محشر است! در راهی بسیار متفاوت از جاده خشم حرکت می‌کند و همین تفاوت‌ها شاید باعث ناامیدی برخی از افراد شود اما همچنین موفق می‌شود حتی آن فیلم [جاده خشم] را غنی‌تر کند و هم افسانه خودش در دنیای ویستلند را برپا می‌کند.»

استر زاکرمن عضو حلقه منتقدان فیلم نیویورک، تماشای فیوریوسا را «عالی» توصیف کرده است. درحالی‌که اریک دیویس از فندنگو از این فیلم به‌عنوان «بهترین حالت ساخت یک فیلم اکشن قدرتمند» یاد می‌کند و در وصف آن نوشته است: «حماسه‌ای درّنده و بی‌امان که داستان فیوریوسا و ویستلند را گسترش می‌دهد و در عین‌حال دیوانه‌کننده‌ترین تعقیب و گریزها، وحشتناک‌ترین شخصیت‌ها و فیلم‌برداری خیره‌کننده‌ای را به تصویر می‌کشد.
آنیا تیلور جوی و کریس همسورث، به یک اندازه در کل فیلم درخشان هستند و هر دو اجراهای باورنکردنی ارائه می‌دهند. باید به شما بگویم در این فیلم سکانسی با ماشین‌های جنگی وجود دارد که ذهن من همچنان درگیر عظمت آن است و هوش از سرتان می‌پراند! من عاشق فیلم‌های مد مکس هستم و این فیلم را هم دوست داشتم. موتورهایتان را روشن کنید و آماده تماشای این فیلم شوید!»
سیمون تامپسون روزنامه‌نگار، واکنش خود به تماشای Furiosa را این‌طور نوشته است: «جرج میلر افسانه‌ای با فیوریوسا شما را غرق در دنیایش می‌کند! گاهی اوقات حتی به‌نظر می‌رسد از قالب IMAX هم فراتر می‌رود و حتی این فرمت هم دربرابر بزرگی‌اش کم می‌آورد! بااین‌حال در قسمت‌هایی دیگر از فیلم، صمیمیت عمیقا تاثیرگذاری می‌بینیم. می‌توانید در فیوریوسا بازتابی از عناصر سینمایی از دهه‌های ۵۰ تا ۸۰ را ببینید؛ دیدگاهی غنی و هوشمندانه که بازیگران از آن لذت می‌برند.»

همچنین جاش هوروویتز از پادکست سینمایی Happy Sad Confused در واکنش خود سعی کرده موضوع مقایسه بین فیوریوسا و جاده خشم را شفاف کند: «فیوریوسا، جاده خشم نیست و این اشکالی ندارد! [درواقع] تلاش نمی‌کند تا آن فیلم باشد. آن‌چیزی که به نمایش می‌گذارد، منحصر به‌فرد است. بله قطعا حماسی است. من نمی‌توانم صبر کنم تا بارها و بارها آن را ببینم و درگیرش شوم. درود بر جرج میلر! در مورد اجراها باید بگویم آنیا تیلور جوی و کریس همسورث فوق‌العاده هستند و تام برک، شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.»
فیلم Furiosa: A Mad Max Saga قرار است به‌زودی در جشنواره کن به نمایش درآید و در تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۳ (۲۴ می ۲۰۲۴) اکران شود. برای این فیلم افتتاحیه‌ای بین ۴۵ تا ۵۰ میلیون دلار تخمین‌ زده شده است. فیلم Mad Max: Fury Road در سال ۲۰۱۵ روی پرده‌های سینما رفت و موفق شد ۳۷۵.۲ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کند. همچنین این فیلم موفق شد ۶ جایزه اسکار را به خانه ببرد.
بسیاری منتظر هستند تا بدانند فیوریوسا خواهد توانست موفقیت‌های جاده خشم را تکرار کند.؟ سوالی که پس از مدت طولانی، بالاخره به‌زودی پاسخ آن را خواهیم گرفت.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند