زنان

«هیچ‌کس منتظرت نیست» قصه طردشدگی زنان آسیب دیده است

به گزارش باکس افیس ایران: معاون امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: «هیچ‌کس منتظرت نیست» قصه رهاشدگی زنان آسیب دیده از اعتیاد را برای مخاطب به تصویر می‌کشد.

حبیب جباری با اشاره به اینکه تجربه سال‌ها کار در حوزه اجتماعی و برنامه‌ریزی برای آن و هنوز دغدغه اجتماعی در حوزه پژوهشگری دارد، درباره مستند هیچ‌کس منتظرت نیست به کارگردانی محسن اسلام‌زاده گفت: لازم می‌دانم دو نکته مهم را یادآوری کنم؛ این مستند عمدتا رهاشدگی و طردشدگی گروهی از زنان آسیب دیده جامعه را برای مخاطب به تصویر می‌کشد که آن‌ها را به اسم معتاد می‌شناسیم.

وی ادامه داد: به هر حال شرایط ساختاری، اجتماعی و خانوادگی در حوزه‌های مختلف باعث شده است انسان‌هایی گرفتار این معضل و آسیب اجتماعی شده باشند. این نیازمند این است که مجموعه‌ای از سازمان‌های متولی چه دولتی و چه غیردولتی همکاری یکپارچه‌ای برای پاسخگویی به مشکلی که شاهد آن هستیم، داشته باشند.

معاون امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: ما در این مستند، محصول مرکز مستند سوره، که بخش کوچکی از جامعه شهر تهران یعنی منطقه ۱۳ را به تصویر کشیده است، شاهد یک نقطه بحرانی هستیم. همچنین در این مستند خانواده‌ای برای اداره مرکز زنان آسیب‌دیده و مشخصا بانوانی که گرفتار این آسیب شده‌اند، تلاش می‌کنند.

جباری با بیان اینکه از چند زاویه می‌توان مشکلات زنان آسیب دیده را در مستند نگاه و تحلیل کرد، یادآور شد: این مرکز توسط یک زن توانمند و متخصص که خانواده با وضعیتش کنار آمده و با او همراهی کرده و همچنین خودش هم در معرض گرفتاری‌هایی است، اداره می‌شود اما واقعیت این است که احساس می‌شود جامعه نه تنها با این انسان‌های پُرتلاش، فعال و داوطلب همراهی و همسویی نمی‌کند بلکه دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی جدیدی را با تغییرات مدیریت جدید مشخصا بخش عمومی شهرداری بر این افراد تحمیل می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان‌های دولتی هم بلاتکلیفی را تجربه می‌کنند و هم نگرانی‌هایی وجود دارد تا مجموعه فرصت‌هایی که بخش عمومی برای اینها فراهم کرده، بازستانده و گرفته شود و این‌ها نتوانند خدماتی را به جامعه ارایه بدهند. همه این مسایل جای نقد و بحث دارد.

معاون امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه خدماتی که در این مستند به نمایش درآمده، در حد نگهداری و حفظ است، تصریح کرد: کلمه توانمندسازی در بخشی از اثر ثبت شده است اما در واقعیت شاهد توانمندسازی گروه‌هایی که حمایت می‌شوند و تحت پوشش هستند، نیستیم و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که این سازمان‌ها بتوانند مجموعه ظرفیت ها را فراهم کنند.

جباری افزود: طبیعی است بخش عمده از این موارد به دولت و بخش عمومی باز می‌گردد که همراهی ‌کنند اما متاسفانه نه تنها این همراهی را شاهد نیستیم بلکه نوعی نگاه تجاری‌سازی و خصوصی‌سازی به این محلات به عنوان کالا وجود دارد. یعنی مجموعه را از دست یک زن می‌گیریم و آپارتمان‌سازی می‌کنیم یا خدمات دیگری را که می‌توان از آن بهره تجاری گرفت، ارایه می‌دهیم. این درد بزرگی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اوج مستند نگاه انسانی‌ست که در پایان اثر شاهد آن هستیم. ناگفته نماند با وجود همه محدودیت‌ها، فعالیت همه عزیزانی که در این عرصه عاشقانه کار می‌کنند، جای تحسین دارد.

مستند اجتماعی هیچ‌کس منتظرت نیست که پخش آن برعهده دفتر پخش رویش موسسه بهمن‌سبز است، از ۲۸ آذر تا ۵ دی ماه هر روز در دو سانس ۱۶ و ۲۰ برای مخاطبان در سینما هویزه مشهد به نمایش درآمد. همچنین از ۱۰ تا ۱۵ دی روی پرده پردیس سینمابهمن شهر تهران است و به زودی دیگر رویدادهای ویژه این اثر در برخی از شهرهای ایران از جمله کرمانشاه برگزار می‌شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند