مستند

«همسایه‌های خوب» و کار خیر

به گزارش باکس افیس ایران:  دهمین قسمت از مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» امشب سیزدهم شهریورماه به قصه زندگی سمیه میهن‌خواه، مروج کتابخوانی بخش پُلان شهرستان چابهار، می‌پردازد.

دهمین قسمت از مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی که تازه‌ترین محصول مرکز مستند سوره است و امشب سیزدهم شهریورماه ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود، به قصه زندگی زنی به نام سمیه میهن‌خواه اختصاص دارد.

سمیه میهن‌خواه معلم و فعال فرهنگی، سال‌هاست به صورت داوطلبانه در کتابخانه بخش پُلان از توابع شهرستان چابهار فعالیت می‌کند و درباره همکاری با کارگردان «همسایه‌های خوب» و حضور در این مجموعه مستند بیان کرد: علاقه‌مند بودم افراد مختلف در جریان فعالیت‌هایی که ما در کتابخانه پُلان انجام می‌دهیم، قرار بگیرند. همچنین به دنبال این بودم که زنان منطقه ما باور کنند زن بودن باعث محدودیت آن‌ها نمی‌شود و می‌توانند وارد اجتماع شوند، فعالیت کنند و به آن چیزی که می‌خواهند برسند.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه ساخت مستند از فعالیت کسانی که کار خیر انجام می‌دهند، واجب و لازم است، عنوان کرد: بسیاری از افراد کار خیر را در داشتن درآمد کلان می‌دانند اما هر کسی می‌تواند به سهم خود کار نیک کند و از نظر من نمایش این فعالیت‌ها در تلویزیون به دلیل مخاطب گسترده‌ای که نسبت به سایر رسانه‌ها دارد، باعث می‌شود یک یا چند نفر خود را باور کنند و به این درک برسند که به دیگران کمک کنند و مهارت و دانش خود را در اختیار افراد قرار بدهند.

وی تاکید کرد: در حقیقت رسانه ملی باید آنتن بیشتری در اختیار مستندهایی مانند «همسایه‌های خوب» قرار بدهد تا علاوه بر ترویج کار خیر، مخاطبان بیشتر با فعالیت‌هایی که می‌تواند حال هم‌نوعانشان را خوب کند، آشنا شوند.

میهن‌خواه با بیان اینکه فعالیت‌هایش در زمینه کتابخوانی از زمانی آغاز شد که احساس کرد پُلان با این جمعیت دانش‌آموزی می‌تواند کتابخانه داشته باشد، تصریح کرد: کتابخانه می‌تواند حال بسیاری از بچه‌ها به ویژه دختران را خوب کند چراکه در منطقه ما دختربچه‌ها رویا نداشتند اما خواندن کتاب آن‌ها را به رویایشان می‌رساند و به آن‌ها اعتماد به نفس می‌دهد. در حقیقت کتاب باعث شد در این حوزه فعالیت کنم و حال خوب را به بچه‌ها هدیه دهم.

به گفته وی، کتاب برایش تبدیل به فانوسی شده است که می‌تواند راه خود را پیدا کند. به همین سبب فعالیت قاب لبخند با طعم کتاب را انجام می‌دهد یعنی همراه با همسرش به روستاهایی سر می‌زند که کتابخانه ندارند و برای بچه‌های منطقه کتاب می‌برد و جلسات کتابخوانی برگزار می‌کند.

این معلم تاکید کرد: خواندن یک داستان یا قصه از یک دنیا و جهان دیگر برای بچه‌ای که در محروم‌ترین روستای کشور است، باعث می‌شود آن دختر یا پسر به آینده امیدوار شود.

میهن‌خواه با اشاره به اینکه این روزها علاوه بر تدریس ادبیات، همراهی با نیکوکاران منطقه و بهیاری در روستای محله زندگی‌اش، کتابخوانی را روستا به روستا ترویج می‌دهد، یادآور شد: یک بومگردی نیز با این هدف که منطقه خودم را به جهانیان نشان بدهم، تاسیس کردم تا گردشگران متوجه شوند که سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های بالایی دارد. اگرچه این منطقه به لحاظ زیرساختی محروم است اما اگر از پتانسیل بالایی که دارد بهره برده شود، می‌تواند برچسب محرومیت را از پیشانی استان ما بردارد.

وی در پایان عنوان کرد: بزرگترین آرزویم این است که هر روستا یک کتابخانه داشته باشد، بچه‌ها حال دلشان خوب باشد و هر رویایی که دارند و در ذهنشان می‌پرورانند، به واقعیت بپیوندد.

«همسایه‌های خوب» شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود و بازپخش آن ساعت ۱۵ و ۱۳:۳۰ روز بعد است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند