مستند

نمایش «موج سرنوشت» در روز جهانی پناهندگان

به گزارش باکس افیس ایران:  فیلم مستند «موج سرنوشت» ساخته امیرهوشنگ دانائی در روز جهانی پناهندگان توسط سازمان ملل متحد به نمایش در می‌آید.

به مناسبت بیستم ژوئن روز جهانی پناهندگان از سوی کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل متحد UNHCR مراسمی با حضور سفرا، دیپلمات ها و نمایندگان سیاسی مقیم ایران امروز ۳۰ خرداد، ساعت ۱۸ در محل سفارت جمهوری لهستان در تهران برگزار می‌شود.

در این مراسم قرار است فیلم مستند «موج سرنوشت» ساخته امیرهوشنگ دانائی که مروری به هشتادمین سالگرد ورود مهاجران لهستانی به ایران در زمان جنگ جهانی دوم است برای شرکت کنندگان به نمایش در آید.

سال ۲۰۲۲ میلادی هشتادمین سالگرد ورود مهاجرین لهستانی به ایران در زمان جنگ جهانی دوم است که از سوی دولت لهستان برنامه های متعددی در اغلب کشورها برگزار می شود.

همچنین نشست تخصصی از سوی مرکز مطالعات عالی بین المللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور کارشناسان موضوعات اروپا و لهستان برگزار شد و فیلم مستند «موج سرنوشت» در این نشست تخصصی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست تخصصی امیر هوشنگ دانائی کارگردان فیلم در سخنانی گفت: آشنایی من از لهستان به حضور سه ساله در این کشور برمی گردد که به عنوان خبرنگار صدا و سیما فعالیت خود را آغاز کردم و در طی این مدت گزارشهای تلویزیونی با موضوعات مختلف تولید کردم.

دانائی در ادامه از زمان چهل روزه تولید اثر از آغاز تا پایان مراحل فنی آن خبر داد و گفت: مستند «موج سرنوشت» به مناسبت هشتادمین سال ورود مهاجرین لهستانی به ایران و همزمان با سفر وزیر امورخارجه لهستان برای شرکت در این مراسم تصویربرداری شده است.

این خبرنگار و مستند ساز در ادامه سخنان بیان کرد: مستند «موج سرنوشت» با زمان سی دقیقه با هدف آشنایی نسل جوان ایران با یکی از وقایع تاریخی مهم کشور تهیه شد و حتی این موضوع را هم نسل جدید لهستان با آن آشنا نبودند که اقداماتی صورت گرفت که این فیلم به زبان لهستانی دوبله و از شبکه های تلویزیونی این کشور به نمایش در بیایید.

دانائی اهمیت و وسعت موضوع لهستانی های مهاجر به ایران را با زمان کم و عدم دسترسی به منابع و آرشیو های مختلف را باعث پرداخت زاویه دید محدود به این موضوع در فیلمش دانست و اظهار کرد: این فیلم با امکانات موجود محدود تولید شد و برای نشان دادن حضور لهستانی ها در ایران باید به خیلی از جاهای ایران سفر می کردم که با وقت و بودجه کم این فیلم میسر نشد.

پس از نمایش فیلم مستند «موج سرنوشت» برای حاضرین در این جلسه، پانل بررسی هشتادمین سالگرد ورود لهستانی ها به ایران با حضور رامین مهمان پرست سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در لهستان ، ویچخ اونلت وزیر مختار سفارت لهستان در ایران و علیرضا دولتشاهی لهستان شناس و مترجم برگزار شد.

رامین مهمان پرست سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در لهستان در سخنانی گفت: کشور ایران در زمان جنگ جهانی دوم خود درگیر اشغال، بیماری تیفوس و قحطی بود و پذیرای ۱۲۰ هزار نفر لهستانی شد، اما هیچ گاه و هیچ کس در آن زمان مطلقا به این فکر نکرد که خودمان با این همه مشکل چگونه پذیرای این افراد باشیم و مهمتر اینکه هیچ گاه بحث هم مذهب نبودن ، هم فرهنگ نبودن و غیره مطرح نبود و فقط کمک انسانی به این دردمندان هدف بود.

علیرضا دولتشاهی لهستان شناس و مترجم، دیگر سخنران این پانل تخصصی بود که در سخنان خود گفت: اشغال لهستان توسط آلمان نازی و اتحاد جماهیر شوروی و دو نیمه شدن کشور لهستان، اهداف برای ۲ اشغالگر مشترک بود. اتحاد جماهیر شوروی دستگیری و انتقال مردم لهستان را به اردوگاه کار اجباری به نام گولاک را انجام داد و آلمان نازی هم مردم لهستان را به عنوان کارگران صنایع نظامی دستگیر و تبعید کردند.

ویچخ اونلت وزیر مختار سفارت لهستان در ایران هم در سخنان خود کشور ایران را محل عبور ارتش آزادی بخش ژنرال آندرس اعلام کرد و میزبانی گرم ایرانیان از لهستانی ها را از نقاط بسیار مهم روابط دو کشور ایران و لهستان ذکر کرد.

در این مراسم فرزندان بازماندگان لهستانی مقیم در ایران هم هریک به سخنانی در ارتباط با والدین خود پرداختند.

عوامل تولید فیلم مستند موج سرنوشت عبارتند؛ نویسنده، تدوین و کارگردان: امیرهوشنگ دانائی، تصویربردار: حشمت الله حامدی نژاد، ضبط صدا و پالایش: مهدی دانائی، اصلاح رنگ و جلوه های ویژه تصویری: داوود نجیبی، تهیه کننده: خبرگزاری صدا و سیما.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند