مستند

روایت متفاوتی از باغستان‌ها در یک مستند

به گزارش باکس افیس ایران:  کارگردان مستند «باغستان» از باغدارهای قزوین سخن گفت که در مستندش با آن‌ها گفتگو کرده و هر یک خودشان یک کتاب هستند.

خدیجه موسوی کارگردان «باغستان» درباره سوژه این مستند که در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد، گفت: مستند «باغستان» روایتی متفاوت از باغستان‌های شهر قزوین است و با پرداختی متفاوت به این موضوع، درباره اهمیت حفظ و نگهداری این باغستان‌ها صحبت می‌کند.

وی با اشاره به فرم روایی این مستند گفت: نمی‌خواستم از فرم‌های تکراری برای این موضوع استفاده کنم. برهمین اساس با یکی از دوستان هنرمندم که در حوزه «لندآرت» (هنر محیطی) فعالیت دارد صحبت کردم و او را به عنوان راوی قرار دادیم. به عبارت دیگر، راوی این فیلم یک دختر جوان هنرمند است که با استفاده از هنر محیطی تلاش می‌کند فرهنگ حفظ و نگهداری باغستان را به مردم آموزش داده و از این طریق فرهنگسازی کند.

این مستندساز اضافه کرد: یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این مستند، مصاحبه با باغدارها است که برخی از آنان مثل یک کتاب فرهنگ و دایره المعارف باغستان بودند. این افراد کنهسال، اطلاعاتی درباره باغستان‌ها می‌دادند که واقعاً شنیدنی بود و وقتی وارد دنیای آنان می‌شوید متوجه می‌شوید که باغستان فقط درخت نیست و فرهنگ مردم پیوند خورده با آن است.

موسوی درباره ایده خود از ساخت این مستند بیان کرد: همانطور که می‌دانید شهر قزوین از نظر تاریخی بسیار غنی است و علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، بناهای تاریخی زیادی نیز دارد. تاکنون مستندهای زیادی درباره این ابنیه تاریخی ساخته شده، اما کمتر مستندی درباره باغستان‌های آن تولید شده است؛ زمانی که سوژه این فیلم به من پیشنهاد شد، برایم جذاب و جدید بود و به دنبال ساختش رفتم.

کارگردان مستند «باغستان» با اشاره به خطراتی که باغستان‌های قزوین را تهدید می‌کند، گفت: یکی از نگرانی‌های اصلی درباره قزوین از بین رفتن باغستان‌های این شهر است. طی دهه‌های اخیر، این شهر به سمت مدرن شدن رفته و هم‌اکنون قصد احداث یک پل را دارند که مستقیماً باعث از بین رفتن بخشی از این باغستان‌ها می‌شود. از سویی دیگر، بسیاری از باغدارها از کسب و کار خود رضایت ندارند و نسل جوان نیز این شغل را ادامه نداده است. همه این موارد باعث شده تا خطر بزرگی درباره این باغستان‌ها که رگ‌های حیاتی شهر هستند، به وجود بیاید.

وی تاکید کرد: همانطور که می‌دانید به خاطر وجود باغستان‌ها آب و هوای قزوین بسیار بهتر از شهرهای اطراف خود به ویژه تهران است اما اکنون این باغستان‌ها در حال از بین رفتن هستند.

او در پایان درباره روند تولید این مستند خبر داد که نزدیک به یک ماه و نیم درگیر تصویربرداری بوده‌اند.

براساس این گزارش، عوامل تولید این مستند ۲۳ دقیقه‌ای عبارتند از؛ نویسنده، کارگردان و تدوین: سیده خدیجه موسوی، تهیه‌کننده: گل اندام صفری، طراح لند آرت: زهرا غیاثوند، تصویربردار: مسعود امیرآبادی و اصغر نوروزی، صدابردار: امیرحسین درزی، دستیار صدابردار: پیمان فلاح و مدیرتولید: شادی کلجه.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند