اوس اکبر

داستان زندگی مردی که از دورریختنی‌ها وسایل پرکاربرد می‌سازد

به گزارش باکس افیس ایران:  روح الله توکلی کارگردان مستند «اوس اکبر» گفت: در این مستند به دنبال قهرمان‌سازی اغراق‌آمیز نیستیم، بلکه یک آدم ساده و صمیمی روستایی را نشان می‌دهیم.

مستند «اوس اکبر» به کارگردانی روح الله توکلی در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب یک‌شنبه ۱۳ شهریورماه از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

توکلی درباره سوژه فیلم خود گفت: «این مستند داستان زندگی «اوس اکبر» یک شخصیت روستایی است که برشی از زندگی او را در قالب این مستند نشان داده‌ایم. شغل او کمی متفاوت از دیگران است و با استفاده از وسایل دورریختنی و ابزارهایی که خریداری کرده، وسایلی را می‌سازد که کمتر کسی فکرش را می‌کند. همین موضوع یکی از نکات قابل توجه برای ما در ساخت این فیلم بود.»

او اضافه کرد: «او صفایی در زندگی خود داشت که هر بیینده‌ای این فیلم را ببیند، متوجه آن حس و حال خوب می‌شود. جالب است بدانید که او هیچ مشکلی با هیچ کسی ندارد و برخوردش با همه اطرافیانش صادقانه است. همین موضوع باعث شد جذب او شده و مستندی درباره‌اش بسازم.»

این مستندساز تاکید کرد: «در این مستند به دنبال قهرمان‌سازی اغراق‌آمیز نیستیم، بلکه یک آدم ساده و صمیمی روستایی را نشان می‌دهیم.»

توکلی با اشاره به آشنایی خود با این سوژه گفت: «زمانی که با این سوژه آشنا شده و می‌خواستم مستندی از او بسازم، یک کارگردان دیگر نیز توجهش جلب شد و برای ساخت مستند از او اقدام کرد، وقتی خروجی آن مستند را دیدم بیشتر ترغیب شدم که فیلم دیگری درباره همین فرد بسازم، چرا که احساس کردم این سوژه به درستی معرفی نشده و ابعاد دیده نشده زیادی از او وجود دارد.»

او درباره روند ساخت این مستند گفت:« نزدیک به ۲-۳ سال درگیر ساخت مستند بودیم که مصادف با دوران کرونا شد. در همین زمان، اوس اکبر به شدت کرونا گرفت و واقعا شرایط بدی پیدا کرد. همین بیماری باعث شد که به شدت وزنش کم شود و این موضوع در چهره‌اش مشهود بود. به همین دلیل بعد از بهبودی، مدتی صبر کردیم تا دوباره به حالت ایده‌آل برگردد.»

کارگردان مستند «اوس اکبر» تاکید کرد: «در زمانی که با او آشنا شده و می‌خواستم مستندی از او بسازم، به هیچ وجه دوربین و رکوردر با خود نبردم و فقط در کنارش زندگی می‌کردم، بعد از اینکه پذیرفت تا مستندی از او ساخته شود، تصویربرداری را آغاز کردیم. راوی مستند، خود اوست.»

مستند اوس اکبر امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش شده و بازپخش آن روز بعد ساعت ۹ صبح و ۲۴ است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند