اکران آنلاین ۳ مستند توسط گروه هنر و تجربه در سامانه هاشور

باکس آفیس ایران : به گزارش روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه، مستند “دیافراگم” به کارگردانی و تهیه‌کنندگی جواد وطنی، “مستند دبستان پارسی”  به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسن نقاشی و مستند “راه ناتمام” به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی و تهیه‌کنندگی محمدسعید وزیری همزمان با نوروز ۱۴۰۳ و در قالب اکران آنلاین در سامانه هاشور به نمایش در می‌آید.

مستند “دیافراگم” روایتی‌ست از تاریخ ورود فونوگرام به ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار و جایگزین شدن آن با گرامافون و همه‌گیری این وسیله که در کنار پخش موسیقی وظایفی چون ماندگار کردن اصوات، انتشار اخبار و حتی ابراز اعتراضات سیاسی را به دوش می‌کشید، تا آنجا که در دوره محمدرضا پهلوی درگیر پدیده سانسور شده و کم‌کم در اوایل دهه ۵۰ جای خود را به نوار کاست می‌دهد و به نوستالژی تبدیل می‌شود. این مستند ۷۲ دقیقه‌ای با حضور چند کاراکتر اصلی مانند علیرضا میرعلی‌نقی، علی ابوالخیریان، محمدرضا شرایلی، بهروز مبصری و… تاریخچه‌ ضبط موسیقی در ایران را بررسی می‌کند این فیلم در پانزدهیمن دوره جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد.

مستند “دبستان پارسی” به تاریخچه ساخت مدارس پارسی می‌پردازد. بر مبنای اسناد به جا مانده از پارسیان یزد «زرتشتیان هندی مهاجرت کرده به ایران» مدارسی ساختند با نام مدارس پارسی که بعدها تملک آنها را به مسلمانان سپردند و از یزد رفتند. این مدارس در دوران مشروطه و جنگ جهانی دوم باعث رونق تحصیل و علم شدند و تأثیر بسیاری بر شهرها و ولایت‌های پیرامون خود از جمله شیراز، سیستان و بلوچستان و… گذاشتند. این مستند داستان تأسیس این مدارس نوین در ایران را طی ۱۰۰ سال (۱۲۵۷ تا ۱۳۵۷) بررسی می‌کند.

“مستند راه ناتمام” پرتره‌ای از زندگی «اصغر قندچی» است که توانست کارآفرین نمونه کشور شود. او آهنگری در جنوب شهر تهران بود که با اینکه به مدرسه نرفت با تلاش موفق شد کارآفرینی نمونه شود. وی مؤسس اولین و بزرگترین کارخانه تریلر و کامیون بدون مونتاژ خارجی ساخت ایران، با نام ایران کاوه (سایپا دیزل) بود. وی همچنین از بنیانگذاران صنعت تولید خودروهای تجاری در ایران محسوب می‌شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند