فیلم‌های روی پرده در هفته گذشته چقدر فروش داشتند؟/ سینما در سوگ

باکس آفیس ایران : برمبنای آمار سمفا تا ساعت ۱۸:۳۰ شنبه ۵ خرداد ماه ۱۴۰۳، تاکنون ۶ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۳۳ نفر در ۱۵۶ هزار و ۳۶۳ سانسی که ۱۳ فیلم سینمای ایران در سالن‌های سینمایی به نمایش گذاشته‌اند، به تماشای آثار نشسته‌اند و فروشی نزدیک به ۳۵۳ میلیارد و ۳۳۷ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان را برای سینمای ایران به ارمغان آورده‌اند؛ بدین ترتیب فروش سینمای ایران در ابتدای سال ۱۴۰۳ از ۳۵۰ میلیارد عبور کرده است.

در هفت روز گذشته، فیلم‌های سینمای ایران فرصت نمایش در ۵ هزار و ۶۲۵ سانس را پیدا کرده و توسط ۸۴ هزار و ۵۱۶ نفر تماشا شده‌اند؛ به این ترتیب در این هفته، میزان فروش سینمای ایران عددی معادل با ۵ میلیارد و ۱۶۲ میلیون و ۱۱۱ هزار تومان بوده است که در مقایسه با هفته گذشته کاهش ۱۱ میلیاردی فروش را تجربه کرده است.

با توجه به اعداد و ارقام بالا کاهش ۱۵ هزار سانس نمایش در هفته گذشته کاهش ۳۱ میلیارد تومانی از فروش را به دنبال داشته است و بر همین مبنا میانگین مخاطبان هر کدام از فیلم‌های سینمای ایران در هر سانس عددی نزدیک به عدد معمول ۱۵ نفر بوده است در حالی که هفته گذشته این عدد نزدیک به ۳۳ نفر و قبل تر ۴۳ نفر بود.

باید به این نکته توجه داشت که سینماهای سراسر کشور به مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان و هیأت همراه از روز دوشنبه ۳۱ خرداد ماه تا شنبه ۵ خرداد ماه تعطیل و مبلغ بلیت‌های کنسل شده به حساب کاربری افراد اضافه شد؛ این مسئله از عوامل جدی تأثیر گذار بر فروش هفته گذشته محسوب می‌شود که با توجه به این موضوع به بررسی جدول اکران در هفته‌ای که گذشت می‌پردازیم.

«مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، پرفروش‌ترین فیلم هفته گذشته محسوب می‌شود، این فیلم که از ۵ اردیبهشت اکران شده است به عنوان یک فیلم غیرکمدی رکوردهای قابل توجهی از خود برجای گذاشته است. «مست عشق» نسبت بلیت فروشی حدود ۲ برابری با «تمساح خونی» و «سال گربه» را حفظ کرده است اما این عدد در هفته گذشته به واسطه تعطیلی سینماها تنها ۸۰۰ میلیون تومان بیشتر از فروش «تمساح خونی» بوده است.

این فیلم در هفت روز گذشته با فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۹۰۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، کاهش فروش ۱۴ میلیاردی نسبت به هفته قبلش داشته است. «مست عشق» با در اختیار داشتن ۳۴۱ سالن سینما، توسط بیش از ۲۹ هزار نفر تماشا شده است.

«مست عشق» با در اختیار داشتن ۶۲۲ سالن سینما، توسط ۱ میلیون و ۵۲۶ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۸۷ میلیارد تومان رسیده است و همچنان فاصله خود را با «تمساح خونی» کم می‌کند.

«تمساح خونی» که همچنان پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود و در رده دوم جدول فروش هفتگی قرار دارد توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۳۸ میلیون و ۶۷۷ هزار تومان دست پیدا کند و در قیاس با فروش هفته گذشته ۶ میلیارد کاهش فروش را تجربه کرده است.

«تمساح خونی» که اکران خود را از ۱۶ اسفند ماه سال قبل در قالب اکران نوروزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۶۷۱ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲ میلیون و ۴۴۷ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۱۴۶ میلیارد تومان رسیده است. این فیلم همچنان پرفروش‌ترین فیلم سینمایی سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود.

«سال گربه» دیگر کمدی این روزهای سینما در رده سوم جدول پرفروش‌ترین آثار سینمای ایران در هفت روز گذشته قرار دارد و بعد از «تمساح خونی» قرار می‌گیرد. «سال گربه» بی سر و صدا از آغاز اکران هر هفته این جایگاه را حفظ کرده است و ۹۱۵ میلیون و ۳۳۲ هزار تومان عددی است که از فروش فیلم مصطفی تقی‌زاده در هفت روز گذشته اعلام شده است.

«سال گربه» که اکران خود را از ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۶۰۹ سالن سینما در سال جاری، توسط ۸۹۷ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیش از ۴۸ میلیارد و ۹۱۸ میلیون تومان رسیده است.

چه فیلم‌هایی در رده چهارم تا هشتم قرار دارند

«بی بدن» در جایگاه چهارم جدول پرفروش‌های هفته قرار دارد و در یک هفته گذشته فروشی معادل با ۴۵۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان را به نام خود ثبت کرده است که این فروش تقریباً معادل فروش هفته قبل این فیلم محسوب می‌شود.

«بی بدن» که اکران خود را از ۲۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در قالب اکران نوروزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۵۲۲ سالن سینما در سال جاری، توسط ۶۸۷ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۴۱ میلیارد تومان رسیده است.

«قلهک» به تهیه‌کنندگی مصطفی شایسته نیز در یک هفته گذشته توسط ۴ هزار و ۹۹۴ نفر تماشا شده و به فروشی معادل ۳۴۱ میلیون تومان رسیده است و به این ترتیب این اثر در دومین هفته حضور خود بر پرده سینماها در رده پنجم جدول فروش هفته‌ای که گذشت قرار می‌گیرد.

«آسمان غرب» به تهیه‌کنندگی حبیب والی نژاد نیز در یک هفته گذشته توسط ۵ هزار و ۸۶۳ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۲۳۲ میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب این اثر در رده ششم جدول فروش هفته‌ای که گذشت قرار می‌گیرد.

نکته قابل توجه این است که «آسمان غرب» با تعداد مخاطبان بیشتر از «قلهک» فروشی کمتر از این فیلم را تجربه کرده است و به نظر می‌رسد بلیت‌های «آسمان غرب» به صورت نیم بها یا با هزینه‌ای کمتر فروخته شده‌اند.

فیلم سینمایی «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد با فروش بیش از ۴ هزار بلیت در جایگاه هفتم گیشه فروش سینماها قرار می‌گیرد. این فیلم نیز با در اختیار داشتن ۹۲ سالن سینما و ۱۳۹ سانس در هفت روز گذشته، پذیرای بیش از ۴ هزار مخاطب بوده است و به فروشی معادل با ۱۳۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان رسیده است.

«تگزاس ۳» با اینکه هنوز به پرده سینما نیامده است با پیش فروش بلیت‌ها در جایگاه هشتم و بالاتر از «نیلگون»، «آپاراتچی» و «تاوان» قرار می‌گیرد و در یک هفته گذشته فروشی معادل با ۷۷ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان را به نام خود ثبت کرده است.

فیلم سینمایی «نیلگون» در جایگاه نهم گیشه فروش سینماها قرار می‌گیرد. این فیلم نیز با در اختیار داشتن ۴۴ سالن سینما و ۸۱ سانس در هفت روز گذشته، پذیرای بیش از ۵۰۰ مخاطب بوده است و به فروشی معادل با ۳۷ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان در دومین هفته اکران خود رسیده است.

«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق نیز با در اختیار داشتن ۵۳ سالن سینما در هفت روز گذشته از «آپاراتچی» سبقت گرفته است و به فروشی معادل ۲۱ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان دست یافته است. به این ترتیب این فیلم نیز در رده دهم جدول فروش آثار هفت روز گذشته سینمای ایران قرار می‌گیرد.

«آپاراتچی» نیز در هفت روز گذشته توسط ۳۴۷ نفر تماشا شده و به فروشی بیش‌تر از ۲۱ میلیون تومان رسیده است. بنابراین این فیلم نیز در رده یازدهم جدول فروش قرار دارد.

فیلم سینمایی «تاوان» دیگر فیلمی که دومین هفته اکران خود را بر پرده سینماها تجربه می‌کند همچنان در انتها جدول حضور دارد. این فیلم نیز با در اختیار داشتن ۱۸ سالن سینما و ۲۷ سانس، پذیرای بیش از ۱۷۰ مخاطب بوده است و به فروشی بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

«پرویز خان» که به صورت اینترنتی نیز اکران و عرضه شده است و ۲ هفته قبل در جایگاه آخر جدول هفتگی فروش قرار داشت به اکران خود پایان داده است.

حادثه تلخ و ناگوار شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه منجر به اعلام عزای عمومی و تعطیلی سینماها شد، این موضوع کاهش فروش سینما را به دنبال داشته داست و خیلی از فروش‌های میلیاردی هفته‌های قبل در هفته گذشته میلیونی شدند؛ امیدواریم با بازگشایی سینماها از ۵ خرداد ماه روند فعالیت‌ها به حالت عادی برگشته و سینما روزهای رونق خود را از سر بگیرد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند