علی نصیریان: خواستم «مستر فرحان» باشم به جای «ناخدا خورشید»

علی نصیریان، بازیگر فیلم «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی را یکی از درخشان‌ترین و خلاق‌ترین کارگردان‌های ایرانی معرفی کرده و گفته فیلم «ناخدا خورشید» یکی از بهترین اقتباس‌ها در سینمای ایران به حساب می‌آید. او تعریف کرده که تقوایی دستش را برای انتخاب نقش ناخدا و مستر فرحان باز گذاشته و خودش به ایده‌های خوبی درباره مستر فرحان رسیده است.

به گزارش باکس آفیس ایران ، نسخه اصلاح و مرمت‌شده فیلم «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی با همکاری فیلمخانه ملی ایران با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به سینمای ایران در سالن فردوس موزه سینما به نمایش درآمده و علی نصیریان، بازیگر نقش مستر فرحان، به نکات جالبی درباره این فیلم اشاره کرده است.

نصیریان درباره تلاش‌هایی که تقوایی به همراه بازیگران این فیلم برای ساخت آن انجام داده تعریف میکند: «تقوایی به دلیل کسالت در میان ما حاضر نیست اما باید از زحمات این مرد پاسداری کنیم. او تلاش بسیار زیادی برای ساخت این فیلم انجام داد. زمانی که فیلمبرداری «ناخدا خورشید» متوقف شد من، داریوش ارجمند و سعید پورصمیمی به ارشاد رفتیم و التماس کردیم تا برای ادامه فیلمبرداری حمایت‌هایی از آن صورت بگیرد چراکه اثری بسیار درخشان بود.»

او درباره تعاملش با ناصر تقوایی برای انتخاب نقش مستر فرحان می گوید: «تقوایی زمانی که فیلمنامه را به من داد گفت می‌توانی نقش خود را از میان ۲ شخصیت ناخدا و مستر فرحان انتخاب کنی. من به او گفتم نظر شما کدام نقش است؟ و او نقش مستر فرحان را به من واگذار کرد و برای ناخدا کسی را انتخاب کرد که درجه یک بود و به نظرم بهترین نقش‌پردازی در کارنامه داریوش ارجمند است.»

نصیریان درباره چگونگی رسیدن به این نقش توضیح داده: «تقوایی به من گفت که مستر فرحان یک دلال و یکی از دندان‌های او طلا است و همین موضوع کافی بود تا من کاملاً متوجه شخصیت او بشوم. اینکه یک شخصیت دلال دندان طلا داشته باشد، ایده فراوانی در اختیار بازیگر قرار می‌دهد.»

او درباره اقتباس این فیلم از رمان «داشتن و نداشتن» ارنست همینگوی هم گفته: «تقوایی داستان «ناخدا خورشید» را از همینگوی اخذ کرد. آداپته تقوایی بی‌نظیر است و یکی از بهترین آداپتاسیون‌های ادبیات خارجی در سینما به حساب می‌آید. علت این بوده است که تقوایی فرهنگ جنوب را به خوبی می‌شناسد و به آن تسلط کاملی دارد. کار تقوایی را می‌توان یک اثر اورجینال دانست. او از نو اقدام به خلق کرد و نمی‌توان آن را اقتباس دانست. او یک کار ابداعی انجام داد. برای تقوایی آرزوی سلامتی و بهترین‌ها را دارم. او یکی از درخشان‌ترین و خلاق‌ترین کارگردان‌های ایرانی است.»

نصیریان درباره اینکه زمان تولید فیلم از دوبله نقشش ناراحت بوده هم توضیح داده: «اکنون که پس از سال‌ها فیلم را دیدم گلایه خود درباره دوبله فیلم را پس می‌گیرم و به نظرم دوبله این اثر بسیار موفق بوده است. علی حاتمی هم به دوبله اعتقاد داشت اما من این عقیده را ندارم و معتقد به صدای بازیگر هستم.»

او تماشای این فیل را پس از سال‌ها تجربه گرانقدری دانسته و گفته: «من سال‌ها این اثر را ندیده بودم و اکنون که به تماشای آن نشستم برایم بسیار جذاب بود. یکی از مهم‌ترین کارهای اولیه یک کارگردان، انتخاب بازیگران درست برای فیلم است و تقوایی این کار را بسیار ماهرانه انجام داده بود و همگی درخشان هستند.»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند