جنجال سینماگران بزرگ فرانسه علیه فرمان رییس جمهور

به گزارش باکس افیس ایران: گروه سینمای جهان: سینماگران بزرگ فرانسه علیه فرمان امانوئل ماکرون، رییس جمهور این کشور اعتراض کرده اند.

قضیه از این قرار است که مدت ماموریت رییس مرکز ملی سینمای فرانسه خانم فدریک برودن، به پایان خود رسیده است. وی که ۶۲ سال دارد، از سال ۲۰۱۳ در این مقام حساس و مهم مشغول به کار بوده است. هم اکنون بحث بر سر جانشینی اوست. فرد جانشین او که حتماً الزامی نیست حکمش به تایید رییس جمهور برسد، قرار است یکی از نزدیکان وی باشد. مشکل اما اینجاست که او با نام دومینیک بوتانو، شخص قابل اعتمادی از سوی سینماگران و سایردست اندرکاران حرفه ای فرانسه شناخته نمی شود. بر همین اساس از چند روز گذشته ولوله ای در محافل سینمای فرانسه رخ داده و همگی با احراز این پست توسط او به مخالفت برخاسته اند.

باتوجه به اینکه سازمان مرکز ملی سینمای فرانسه از اهمیت ویژه ای در همه تشکیلات سینمایی مثل جشنواره کن برخوردار است و همچنین در ساختار اساسی سینمای این کشور دخالت مستقیم دارد و تصمیم گیرنده ای تمام عیار است و ضمناً در محدوده اروپا هم تاثیر گذار زیادی دارد و از نظر سیاسی هم پرستیژ سینمای فرانسه در جهان به حساب می آید، انتخاب شخصی جدید برای نشستن بر مسند این مرکز سینمایی اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

در این باره بیش از ۷۰ سینماگر مهم با انتشار بیانیه ای نسبت به این مسئله به رییس جمهور فرانسه بشدت اعتراض کرده اند. آنان مایل نیستند مشاور و دوست او که دست راستی است، به ریاست مرکز ملی سینما گمارده شود. از بین سینماگران، نام چهره هایی چون ژاک اودیار برنده نخل طلا، لوران کانته برنده نخل طلا، ارنو دپلشن و بسیاری از فیلمسازان مهم این کشور در امضای نامه سرگشاده خطاب به امانویل ماکرون دیده می شود. البته هنوز رییس جمهور فرانسه عکس العملی به این مسئله نشان نداده است.

تمام فعالیت های سینمایی مثل برگزاری جشنواره ها، صدور پروانه نمایش فیلمها، کمک به تهیه فیلمها، کمک به پخش کنندگان، کمک به تولیدمحصول مشترک با کشورهای دیگر و بسیاری دیگر از فعالیت های سینمایی، همگی زیر نظر مرکز ملی سینما انجام می شوند که بودجه آنها را وزارت فرهنگ تامین می کند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند