نتیجه طرح بلیت نیم‌بها در شهرستان‌ها و پایتخت متفاوت بود

به گزارش باکس افیس ایران: رئیس پردیس سینمایی آزادی در تشریح نتیجه طرح بلیت نیم‌بها در سینماهای کشور گفت: این طرح ممکن است یکسری اتفاقات خوبی را در شهرستان‌ها رقم زده باشد اما با آمار و ارقام می‌توان ثابت کرد که در پردیس‌های بزرگ تهران جواب نداده است.

سجاد نوروزی درباره اهداف اجرای طرح نیم بهای بلیت سینماها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تاثیر آن بر میزان فروش سالن‌های سینمایی، اظهارداشت: این طرح با توجه به وضعیت سینماها به عنوان یک راهکار درمانی و کوتاه مدت از سوی شورای راهبردی اکران پیشنهاد شد که البته ما و اکثر سینماداران از طریق رسانه‌ها مطلع شدیم. هرچند فکر می‌کردیم قبل از اینکه تبادل نظری با بدنه اکران نشود اتفاقی نخواهد افتاد.

۲ پیوست طرح بلیت نیم بها که محقق نشدند

وی گفت: مفاد طرح این بود که همزمان با جشن مهر سینما که طی دو هفته برگزار می‌شود بلیت‌های سینما نیز نیم‌بها باشد، اما به موازات آن ۲ پیوست خیلی مهم داشت که یکی خرید ۲۰ هزار بلیت هفتگی توسط وزارت ارشاد بود و دیگری پخش متعدد تیزر تلویزیونی فیلم‌ها که البته تقریبا هیچ کدام از آنها محقق نشد.

تلویزیون در تنظیم بازار نمی‌تواند خودش را از حوزه سینما کنار بکشد و نقش خود را به فراموشی بسپاردنوروزی افزود: از ابتدای سال بنده به صورت مکرر در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کردم که وضعیت تعامل سینما با صداوسیما بالاخره باید به یک منطق راهبردی و حاکمیتی برسد، یعنی از لحاظ حاکمیتی صداوسیما یک سری وظایف بنیادی دارد در قبال سینما که باید به وظیفه حاکمیتی خود عمل کند. تلویزیون در تنظیم بازار نمی‌تواند خودش را از حوزه سینما کنار بکشد و نقش خود را به فراموشی بسپارد.

رئیس پردیس سینمایی آزادی بیان کرد: متاسفانه هیچ کدام از پیوست‌های این طرح عملی نشد، هیچ اتفاقی نیفتاد، تیزری پخش نشد، خرید بلیتی هم انجام نشد.

هشت درصد افزایش مخاطب و افت فروش ۴۰ درصدی

وی افزود: این طرح البته در برخی از شهرستان‌ها در یک دوره میانی، رشد مخاطبی را تجربه کرد، بعضا در تهران هم یک افزایش خیلی کوچکی داشتیم، منتها در سه روز آخر هفته گذشته با هشت درصد افزایش مخاطب مواجه شدیم و افت فروش ۴۰ درصدی. یعنی طرحی که قرار بود در شرایطی مثل الان که وضعیت اکران پیچیده شده است به عنوان یک مسکن عمل کند، تقریبا به ضد خودش عمل کرده است.

وی با بیان اینکه این طرح همان کف فروش حداقلی را با ۴۰ درصد افت همراه کرده است، گفت: در این شرایط بحرانی، سینماها تازه در دوران پسا کرونا و از مرداد ماه داشت به حالت اصلی خود بازمی‌گشت که اغتشاشات اتفاق افتاد و در حین این وضعیت ناآرامی‌ها، این طرحی که قرار بود به عنوان مسکن عمل کند، به ضد خودش بدل شد و باعث افت فروش ۴۰ درصدی سینماها شده است.

نوروزی با بیان اینکه این طرح در شهرستان‌ها تقریبا تا حدودی جواب داده و توانسته کمک حال سینماداران باشد و ادامه‌دار هم خواهد بود، گفت: اما در تهران و در پردیس‌های بزرگ واقعا جواب نداد و من با آمار و ارقام می‌توانم ثابت کنم که در پردیس‌های بزرگ چه اتفاقی افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح ممکن است یکسری اتفاقات خوبی را در شهرستان‌ها رقم زده باشد، گفت: منتها آن چیزی که مهم، طبیعی و بدیهی است این است که بخش خصوصی اگر با طرحی نتواند سود خود را به دست بیاورد، طبیعتا تصمیمات دیگری می گیرد.

بیشتر از هر زمانی اصلی‌ترین بستر تبلیغی سینما، چه در حوزه اکران و چه در حوزه تولید، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستنداین مدیر فرهنگی افزود: البته ماهیت این طرح از اول هم تحت عنوان اجباری نبود چرا که به لحاظ قانونی هم نهادهای حاکمیتی نمی‌توانند برای نهادهای دیگر، بخش خصوصی تصمیم گیری کند.

نوروزی درباره راهکارهایی برای بهبود وضعیت سینماها و فروش فیلم‌ها گفت: الان بیشتر از هر زمانی اصلی‌ترین بستر تبلیغی سینما، چه در حوزه اکران و چه در حوزه تولید، خوب یا بد؟ متاسفانه یا خوشبختانه؟ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هستند.

سینما بستر تبلیغاتی جدیدی می خواهد

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت تبلیغی فیلم‌ها در حال حاضر دچار مشکلاتی شده است، مشکلاتی که نمی دانم دورنمای حل شدن آنها وجود دارد یا نه؟ گفت: مهم این است که ما یک بستر تبلیغاتی جدید برای سینما می‌خواهیم که باید به آن توجه کرد. در کنار آن تلویزیون هم نقش مهمی در این زمینه دارد که باید بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلویزیون ارتباط خوبی برقرار شود.

رئیس پردیس سینمایی آزادی خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که اکثر این فیلم‌‎هایی که روی پرده هستند، ۸ هفته‌شان سپری شده است، بعضی‌ها ۱۵ هفته و بعضی‌ها بیشتر هم هست و طبیعتا آن مخاطبی که باید برای اینها رقم می خورده، رقم خورده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند