فیلم

ساخت «عشق‌جامگان» فعلاً متوقف شده

به گزارش باکس افیس ایران:  محمد متوسلانی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت از ساخت فیلم «عشق جامگان» حمایت نکرده، گفت: با کنار گذاشتن ویروس کرونا، سینما باید تبعات، از خودگذشتگی‌ها، تلخی‌ها و ماجراهای پیرامون این اتفاق تلخ تاریخی را ثبت و روایت کند و ارگان‌های مختلف مثل وزارت بهداشت می‌توانند در این اتفاق نقش مهمی داشته باشند.

محمد متوسلانی (بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده سینما) که چندی پیش برای ساخت فیلم سینمایی «عشق‌جامگان» پروانه ساخت گرفته بود  درباره ساخت این اثر گفت: اوایل سال جاری پروانه ساخت فیلم «عشق‌جامگان» به تهیه‌کنندگی من و کارگردانی رضا چوبینه صادر شد که قرار بود پس از پیش‌تولید وارد مرحله تولید شویم اما متأسفانه برخلاف برنامه‌ریزی‌ها به دلیل وضعیت بد اقتصادی کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در این فیلم نشد و نتوانستیم بودجه ساخت آن را فراهم کنیم و به همین دلیل قبل از شروع فیلمبرداری پروژه تا امروز متوقف شد.

متوسلانی خاطرنشان کرد: برای دریافت بودجه با وزارت بهداشت هم وارد رایزنی شدیم اما متأسفانه این وزارتخانه از ساخت این فیلم حمایت نکرد. البته جزئیات درباره رایزنی‌های صورت گرفته را آقای علی رویین‌تن نویسنده اثر بیشتر می‌دانند چراکه رایزنی‌ها را ایشان انجام دادند اما به نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی به حدی است که حتی وزارت بهداشت هم نمی‌خواهد از ساخت فیلمی با موضوع کادر درمان و شیوع ویروس کرونا حمایت کند؛ در این شرایط دیگر انتظاری از بخش خصوصی نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی افزود: «عشق جامگان» به موضوع شیوع ویروس کرونا و اقدامات و فداکاری‌های کادر درمان به عنوان مبارزان اصلی در خط مقدم مقابله با این بیماری همه‌گیر می‌پردازد، شخصیت‌های اصلی فیلمنامه این اثر افرادی هستند که در بیمارستان‌ها کار می‌کردند و در دوران شیوع کرونا با خطرات بسیاری روبرو بودند و از خودگذشتگی بسیاری برای نجات افراد از خود نشان دادند. این فیلم قصه‌های مختلفی درباره این موضوع روایت می‌کند که کلیت قصه آن در بیمارستان می‌گذرد. عنوان فیلم هم به کادر درمان اشاره دارد که در این بحران سخت با از خودگذشتی در برابر شیوع بیشتر این ویروس ایستادند و «عشق جامگان» هم در واقع همین افراد هستند. البته باید به این نکته اشاره کنم که همه برنامه‌ریزی‌های ما در جهتی بود که این فیلم با بودجه بسیار کم و همکاری جوانانی ساخته شود که عاشق سینما هستند. در واقع برای ساخت فیلم‌های غیر تجاری امروز چاره‌ای جز این نیست.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش با تأکید بر لزوم پرداختن سینما به موضوعی چون اپیدمی کرونا گفت: به نظر من با کنار گذاشتن ویروس کرونا، سینما باید تبعات، از خودگذشتگی‌ها، تلخی‌ها و ماجراهای پیرامون این اتفاق تلخ تاریخی را ثبت و روایت کند و ارگان‌های مختلف مثل وزارت بهداشت می‌توانند در این اتفاق نقش مهمی داشته باشند. باید گفت شرایط اقتصادی امروز همه مسائل مختلف در کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. ساخت فیلمی چون «عشق جامگان» می‌تواند برای آیندگان نیز مفید باشد که گوشه‌ای از تجربیات ما را مشاهده کنند. این فیلم،‌ اثری خاص و متفاوت است که اگر ساخته شود مخاطبان خاص خود را خواهد داشت.

کارگردان فیلم سینمایی «کفش‌های میرزا نوروز» خاطرنشان کرد: درباره ساخته شدن یا ساخته نشدن فیلم «عشق جامگان» نمی‌توانم به طور قطع چیزی بگویم، ما همچنان امیدواریم که بودجه لازم فراهم شود تا وارد مرحله تولید شویم. به هر حال هر چقدر که زمان بگذرد موضوع شیوع کرونا و اقدامات کادر درمان کهنه‌تر می‌شود و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، فکر می‌کنم بهتر است در زمان حاضر این فیلم ساخته شود و این اتفاق نیازمند حمایت نهادهایی چون وزارت بهداشت است.

این کارگردان در پایان اظهاراتش تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کاری در دست ندارم. متأسفانه شرایط اقتصادی به شکلی است که ساخت فیلم کار پر خطری برای سرمایه‌گذاران خصوصی شده است، همانطور که از میزان فروش فیلم‌ها می‌توان نتیجه‌گیری کرد، اکثر فیلم‌ها در گیشه با شکست مواجه می‌شوند، کمتر کسی به سینما می‌رود و حتی فیلمسازانی که چند سال از ساخت فیلمشان می‌گذرد حاضر به اکران نیستند و این در حالی است که همچنان فیلم‌های زیادی در صف اکران هستند و مدام این صف طولانی‌تر هم می‌شود. سینما بدون حمایت‌های لازم از سوی نهادهای دولتی در خطری جدی قرار گرفته، در این شرایط قطعاً سرمایه‌گذارهای خصوصی دست به ساخت فیلم نمی‌زنند و پیش از هر چیز سینمای مستقل است که در خطر نابودی قرار دارد و اگر نهادهای دولتی از ساخت فیلم حمایت نکنند ممکن است به طور کل سینما در کشور ما تحت‌الشعاع وضعیت اقتصادی ویران‌کننده قرار بگیرد و نابود شود. امیدوارم هرچه زودتر با رونق گرفتن سینما و بازگشت مردم به سالن‌های نمایش فیلم، از این بحران بیرون بیاییم.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند