۱۰ سریال کمدی جنایی برتر؛ از لوسیفر تا ونزدی

باکس آفیس ایران : ترکیب دو ژانر جنایی و کمدی، اگرچه شاید عجیب به نظر برسد، اما با وجود سریال‌ های بی‌نظیری که در این ژانر ساخته شده است، می‌توان گفت ترکیب منحصر‌به‌فرد و جالبی است. چیزی که سریال‌ های کمدی جنایی را از دیگر سریال‌ها متمایز می‌کند، تلاقی میان جدیت محض و کمدی است که در آن، اگرچه یک داستان با ساختار آشنای جنایی روایت می‌شود، اما این داستان با طنز ترکیب شده و می‌توان گفت جدی گرفته نمی‌شود. در ادامه این مقاله، ۱۰ مورد از بهترین سریال‌‌های کمدی جنایی جهان معرفی می‌شوند که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست.

ژانر کمدی جنایی اگرچه ممکن است به دلیل دو قطب مخالف یکدیگر بودن این دو ژانر چندان ملموس به نظر نرسد، اما مخاطبان و طرفداران خاص خودش را دارد و در طی سال‌ها، سریال‌ها و فیلم‌های مختلف زیادی نیز در این ژانر ساخته شده است. ژانر جنایی با عناصر و مفاهیم جدی و معمایی پیوند خورده و اضافه کردن عناصر و مفاهیم کمدی به آن، یک ترکیب متفاوت و منحصر‌به‌فرد ایجاد می‌کند.

۱۰. پایان دنیای لعنتی (The End of the F***ing World)

اولین سریالی که در فهرست بهترین سریال‌ های کمدی جنایی معرفی می‌کنیم، سریال پایان دنیای لعنتی است. این سریال داستان جاناتان انتویستل با بازی جسیکا باردن و الکس لاوتر در نقش آلیسا و جیمز را روایت می‌کند و بر‌اساس مینی کمیک‌های چارلز فورسمن به همین نام ساخته شده است. داستان این سریال حول محور دو نوجوان شرور روایت می‌شود که پس از ایجاد یک رابطه نامحتمل، ماموریتی را برای یافتن پدر واقعی خود آغاز می‌کنند. پایان دنیای لعنتی، با پرداختن به برخی مضامین تلخ مانند تجاوز جنسی و آسیب‌های نسلی، با افزودن عناصر مربوط به دوران بلوغ، برداشتی جذاب و منحصر‌به‌فرد از ژانر جنایی و کمدی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. این سریال برای داستان خلاقانه، فیلمبرداری عالی و بازی‌های فوق‌العاده، بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت و توانست جایزه بهترین سریال درام از جوایز تلویزیونی آکادمی بریتانیا را کسب کند.

۹. ونزدی (Wednesday)

یکی از سریال‌ های پرطرفدار سال ۲۰۲۲ که طرفداران زیادی پیدا کرد و بدون شک در لیست بهترین سریال‌ های کمدی جنایی قرار می‌گیرد، سریال ونزدی، ساخته آلفرد گاف و مایلز میلار از شبکه نتفلیکس است. این سریال، داستان شخصیت اصلی سریال، ونزدی آدامز با بازی جنا اورتگا را روایت می‌کند که شخصیتی سرد و سرکشی دارد و در مدرسه و در تعامل با همکلاسی‌ها و مدیرش دچار چالش‌هایی می‌شود. این فیلم سال‌های دانش‌آموزی ونزدی را دنبال می‌کند که در تلاش است تا بر توانایی‌های روانی در حال ظهور خود مسلط شود و رازی را حل کند که هر دو والدینش را درگیر می‌کند. ونزدی را می‌توان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ستاره‌های نوظهور امروزی معرفی کرد که به شایستگی مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. برای مخاطبانی که به دنبال یک کمدی جنایی سرگرم‌کننده نه چندان ترسناک هستند، ونزدی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. شخصیت‌های به یاد ماندنی، روایت اصولی و تصاویر تاریک اما چشمگیر، این سریال را به یکی از بهترین مجموعه‌ها در ژانر خود تبدیل کرده است.

۸. نارنجی مد جدید است (Orange Is the New Black)

سریال آمریکایی نارنجی مد جدید است، ساخته جنجی کهن، بدون شک با توجه به خط داستانی و بازی‌های عالی، در لیست بهترین سریال‌ های کمدی جنایی قرار می‌گیرد. این سریال که از شبکه نتفلیکس پخش می‌شود، از زندگی‌نامه پایپر کرمن، نویسنده آمریکایی گرفته شده و داستان پایپر کرمن که در سال ۱۹۹۸ به جرم یک دهه حمل‌و‌نقل مواد مخدر و پولشویی محکوم شده و ۱۳ سال زندان بوده است را روایت می‌کند. او پس از آزادی در کتابی خاطرات خود از این ۱۳ سال را روایت کرده بود که بعد‌ها تبدیل به سریال شد. این مجموعه کمدی جنایی، با پرداختن به مضامین هویتی، جنسیتی و نژادی و در عین حال روشن کردن وضعیت سیستم زندان‌های آمریکا و مطرح کردن کلیشه‌‌های راجع به زنان سیاه‌پوست و لاتین و افراد دگرباش، اثر خوبی را در اختیار مخاطبان قرار داده است.

۷. لوسیفر (Lucifer)

سریال لوسیفر ساخته تام کاپینوس را می‌توان محبوب‌ترین و معروف‌ترین سریال این لیست معرفی کرد که در طی ۵ سال، طرفداران زیادی را جذب کرده است. این سریال ۶ فصلی، داستان لوسیفر مورنینگ استار با بازی تام الیس را روایت می‌کند که فرشته‌ جذاب و قدرتمندی است که از بهشت رانده شده است. او پس از سال‌ها زندگی در جهنم و مجازات گناهکاران، از زندگی خود خسته شده و با مخالفت با پدر خود یعنی خدا، جهنم را ترک کرده و راهی لس آنجلس می‌شود تا مدتی را روی زمین زندگی کرده و درک بهتری از انسانیت پیدا کند. او در ادامه داستان، درگیر یک پرونده قتل شده و با کارآگاه کلویی دکر (لارن جرمن) همکاری کرده و به او در حل جنایات کمک می‌کند. شخصیت‌های مطرح در مجموعه لوسیفر و همچنین ارتباط شخصیت اصلی داستان با هر یک از آن‌ها، علاوه بر داستان جذاب آن، نقش مهمی در تبدیل آن به سریالی به یاد ماندنی و کمدی ایفا می‌کند.

۶. کسل (Castle)

سریال کسل که از نام شخصیت نویسنده داستان گرفته شده است، سریالی پر‌طرفدار، ساخته اندرو دبلیو مارلو است. این سریال داستان رمان‌نویس ریک کسل (ناتان فیلیون) که کتاب‌هایی در ژانر وحشت می‌نویسد و کارآگاه بکت (استنا کاتیک) را روایت می‌کند که پس از اینکه یک بیمار روانی بر اساس کتاب‌های کسل مرتکب قتل‌های زنجیره‌ای می‌شود، برای پیدا کردن او به یکدیگر می‌پیوندند. سریال کسل که کاملاً ترکیبی از اکشن، کمدی، جنایی و درام است، می‌تواند رضایت هر مخاطبی که علاقه‌مند این ژانر است را جلب کند. این سریال که بدون شک در لیست بهترین سریال‌ های جنایی کمدی قرار می‌گیرد، در سال ۲۰۰۹ برای شبکه ABC یک موفقیت بزرگ بود و همچنان طرفداران خود را دارد.

۵. غیب‌گو (Psych)

یکی دیگر از بهترین سریال‌ های کمدی جنایی که در این لیست قرار می‌گیرد، سریال آمریکایی غیب‌گو، ساخته استیو فرانک است. داستان فیلم، شاون اسپنسر با بازی جیمز رودی رودریگرز، یک روانشناس و مشاور جنایی را روایت می‌کند که به نظر می‌رسد از قدرت‌های ماورایی برخوردار است. با این حال، سوالاتی در مورد اینکه آیا او واقعاً دارای مهارت‌هایی ماورایی است یا نه، زمانی مطرح می‌شود که اسپنسر به عنوان مشاور، همراه با دوست صمیمی خود، برای کمک به حل پرونده‌های جنایی پیچیده استخدام می‌شود. بدون شک غیب‌گو یک سریال سرگرم‌کننده و یک کمدی جنایی درجه یک است که حتماً باید در لیست سریال‌ های منتخب تماشاگرانی که به دنبال ورود به این ژانر خاص هستند، قرار داشته باشد.

۴. بروکلین ۹۹ (Brooklyn Nine-Nine)

سریال بروکلین ۹۹ ساخته مایکل مک دانلد و کلیر اسکانیون، با بازی اندی سمبرگ در نقش جیک پرالتا، بینندگان را با تیمی از بخش ۹۹ پلیس نیویورک آشنا می‌کند که شامل رقیب جیک، کارآگاه امی سانتیاگو (ملیسا فومرو)، کارآگاه رزا دیاز (استفانی بئاتریز) و بهترین دوست جیک، کارآگاه چارلز بویل است. این مجموعه سیتکام جنایی که بسیار خنده‌دار و سرگرم‌ کننده است، قوانین ژانر معمایی را زیر پا می‌گذارد و به همین دلیل نیز مورد تحسین منتقدان سراسر جهان قرار گرفته است. به طوری که فصل اول آن برنده جایزه گلدن گلوب بهترین سریال تلویزیونی و همچنین برنده گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد کمدی سریال تلویزیونی شده است. یکی از نکات مهم راجع به این سریال، بیان و ارسال پیام‌های تکان دهنده‌ای در مورد مسائل جدی جامعه مانند نژاد‌پرستی و جنسیت‌زدگی در قالب طنز است. اگر با کمدی‌های دیگری مانند مجموعه تلویزیونی «اداره» (The Office) آشنا هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این سریال را هم تماشا کنید.

۳. فقط قتل‌های‌ این ساختمان (Only Murders in the Building)

«سریال فقط قتل‌های این ساختمان»، ساخته استیو مارتین و جان هافمن، یکی از بهترین سریال‌ های کمدی جنایی است که از اولین قسمت مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. این سریال یکی از بهترین پروژه‌های سلنا گومز در کل دوران حرفه‌ای او است که حتی دو بار نامزدی جایزه گلدن گلوب را برای او به ارمغان آورده است. این مجموعه  کمدی جنایی داستان سه همسایه در شهر نیویورک را روایت می‌کند که درگیر یک جنایت و قتل در ساختمان خود می‌شوند. نمایش مارتین و جان هافمن فوق‌العاده خوب نوشته شده است که شخصیت‌های دوست‌داشتنی و طرحی جذاب را به نمایش می‌گذارد. علاوه‌بر‌این، تمام شوخی‌ها در سریال هوشمندانه و کاملاً خنده‌دار هستند که تماشای آن را در کل سرگرم‌کننده می‌سازد.

۲. نجیب زادگان (The Gentlemen)

«نجیب‌زادگان» یکی دیگر از بهترین سریال‌ های کمدی جنایی ساخته گای ریچی است که پس از موفقیت فیلم او با همین نام، The Gentlemen Universe، ساخته شده است. نجیب‌زادگان با ترکیب اکشن، کمدی و جنایی، داستان ادی هورنیمن اشراف‌زاده انگلیسی را دنبال می‌کند که پس از مرگ پدرش، میراث خانوادگی همراه با یک مزرعه را به ارث می‌برد و کشف می‌کند که در این مزرعه فعالیت‌های غیرقانونی انجام می‌شود. اگرچه نجیب‌زادگان تنها چند روزی است که اکران شده، اما تاکنون ثابت کرده است که از پتانسیل بالایی برخوردار است که فراتر از انتظارات طرفداران فیلم گای ریچی است. با شخصیت‌های جدید و روایتی به همان اندازه جذاب، این موفقیت بزرگ نتفلیکس شایسته جایگاهی در میان بهترین سریال‌ های کمدی جنایی است.

۱. بری (Barry)

مجموعه تلویزیونی کمدی سیاه «بری» که توسط الک برگ و بیل هدر برای شبکه HBO ساخته شده است، داستان یک قاتل افسرده و تازه‌کار را روایت می‌کند که برای کشتن فردی به لس‌آنجلس نقل مکان می‌کند، اما پس از مدتی وارد کلاس‌های بازیگری هنری وینکلر می‌شود. این سریال برنده جایزه Primetime Emmy شده و به عنوان یکی از بهترین نمایش‌های ساخته شده در پانزده سال اخیر به خصوص در ژانر جنایی و کمدی سیاه شناخته می‌شود. چیزی که در مورد  این سریال مورد توجه است، این است که چگونه موضوعات جدی وجودی مانند تنهایی، افسردگی و احساس گناه را روایت کرده و در عین حال طنز تلخ و درجه یک هالیوود را از طریق به تصویر کشیدن فضای هنری لس‌آنجلس ارائه می‌کند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند