فیلمنامه

اعتراض خانواده فرج‌الله سلحشور به بازنویسی فیلم‌نامه «موسی(ع)»

به گزارش باکس افیس ایران: ایوب سلحشور فرزند زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور با نگارش نامه‌ای به رییس صداوسیما از اعتراض نسبت به کاهش تعداد قسمت‌های فیلمنامه و تغییرات آن نوشت.

این موسسه به عنوان یادگار مرحوم فرج الله سلحشور طی نامه‌ای به ریاست رسانه‌ملی نگرانی فرزندان زنده یاد سلحشور را در خصوص ایجاد هرگونه تغییر و تبدیل در فیلمنامه موسی کلیم‌الله (ع) ابراز کرد.

حجت الاسلام ایوب سلحشور (فرزند ارشد و وصی آن مرحوم) مستقلاً طی نامه‌ای به نمایندگی از وراث، ضمن تشکر و قدردانی بابت اهتمام مسئولان آن سازمان برای تولید این اثر جهانی، در عین حال نگرانی و اعتراض شدید خود و خانواده را نسبت به حذف قسمت‌های زیادی از فیلمنامه و نیز ایجاد تغییرات گسترده در قالب و محتوای قسمت‌های باقیمانده اعلام داشته است.

وصی مرحوم سلحشور در این نامه به استناد قانون مالکیت فکری و معنوی به ریاست سازمان صدا و سیما متذکر شده که هرگونه ایجاد تغییر، پژوهش و بازنویسی فیلمنامه مرحوم سلحشور بدون اذن و اجازه وراث، غیرقانونی و خلاف شرع تلقی می‌شود.

این خانواده پیگیری حقوقی بابت دخل و تصرف و تغییر در محتوای فیلمنامه را بدون اذن و اجازه، برای خود محفوظ اعلام کرده‌اند.

فیلمنامه قرآنی و فاخر موسی کلیم‌الله (ع) به عنوان آخرین یادگار هنرمند فقید فرج‌الله سلحشور در هفتاد و دو قسمت به نگارش درآمده که مالکیت حقوقی و معنوی آن در سال ۱۳۹۰ در دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام مولف ثبت شده است.

اخیراً ابراهیم حاتمی‌کیا با پذیرش کارگردانی این اثر فاخر قرآنی، از پژوهش و نگارش مجدد فیلمنامه سخن گفته بود که ظاهراً این تغییرات، نگرانی خانواده فرج‌الله سلحشور را به عنوان مسئول حراست از چارچوب فکری و محتوایی آثار پدرشان به همراه داشته است.

بعد از تولید و پخش موفق سریال یوسف پیامبر (ع) در داخل و خارج از کشور، جهانیان به تولید فیلمنامه فاخر موسی کلیم‌الله (ع) چشم دوخته‌اند.

متن این نامه در پی می‌آید:

ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر علی عسکری

احتراماً معروض می‌دارد قبول کارگردانی سریال «موسی کلیم‌الله (ع)» توسط برادر عزیز و ارجمند، جناب ابراهیم حاتمی کیا و اهتمام مسئولین آن سازمان برای تولید این اثر جهانی، خبر خوشی بود که کام علاقه مندان به هنر دینی و انقلابی را شیرین و پس از سال‌ها، بارقه امیدی در دل مشتاقان به ساخت این اثر قرآنی روشن نمود ولی متاسفانه خبر بازنویسی و پژوهش دوباره این اثر و حذف قسمت‌هایی از فیلمنامه مرحوم فرج الله سلحشور، کاممان را تلخ و افکار عمومی را با این سئوال مواجه نمود که دلیل حذف ۲۲ قسمت از ۷۲ قسمت فیلمنامه مذکور و خلاقه نمودن آن در ۵۰ قسمت چیست؟!

این چندمین بار است که فیلمنامه موسی کلیم‌الله (ع)» نوشته مرحوم سلحشور، بدون هیچ اذن و اجازه‌ای مورد بازنویسی و تغییرات گسترده قرار می‌گیرد، به طوری که آگاهان معتقدند با این تغییرات، فیلمنامه جدیدی به‌وجود آمده که با فیلمنامه قبلی بسیار متفاوت است و اگر مرحوم پدر زنده بود قطعاً اجازه چنین تغییراتی را نمی‌داد و از مالک اثر نیز همین انتظار می‌رود.

بی شک، وراث مرحوم سلحشور نیز مانند ایشان، وفق شرع و قانون، مالکیت معنوی فیلمنامه مذکور را (که در تاریخ ۱۳۹۰.۳.۲۳ به شماره ۲۶۸۱ در دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است).

از آن خود دانسته و پیگیری حقوقی بابت هرگونه دخل و تصرف و تغییر در محتوای آن را بدون اذن و اجازه آنان، وظیفه خود می‌دانند. با تشکر از توجه و پیگیری آن مقام ارجمند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند